Bukefalos 28 år!

Laga vegetariskt i micro

Rosett

Trådstartare
Hej!
Jag har ingen vanlig ugn, bara micro. Vill ha tips på väldigt lättlagad veg. mat som kan lagas i micro.
 
Hej!
Jag har ingen vanlig ugn, bara micro. Vill ha tips på väldigt lättlagad veg. mat som kan lagas i micro.

I min ungdom bodde jag i ett uthyrningsrum en period och hade då bara mikro. Jag experimenterade en hel del och kom fram till att nästan alla grönsaker går utmärkt att tillaga i mikro. Oftast behöver man bara tillsätta en matsked vatten, eftersom de kokar i sitt eget spad och därför behåller sina smakämnen bättre. Man ska tänka på att skära morötter i jämna bitar och dela blomkål och broccoli i jämnstora buketter.

Det går att göra olika grönsaksröror med t ex tomatpuré, buljong eller en skvätt grädde. Röran man ha till ris, som fyllning i en omelett eller äta som den är med bröd och sallad.

Man kan göra en enklare form av gratäng t ex med broccoli. Man vispar ihop äggstanning (typ) med ost och häller över.

Potatis- och palsternacksgratäng var en favorit. Strimla potatis och p-nacka tunt (tunnare än till Janssons), pressa vitlök, salt, peppar, häll över mjölkgrädde.

Löksoppa: Skiva löken mkt tunt. Smula buljongtärning och kyndel över. Salt. Häll på vatten. Rör om under koktiden. Fördela i skålar. Lägg en ostskiva på och sedan rostat bröd på. (Osten gör så att brödet inte suger åt sig vätskan.) Hyvla över rikligt med ost, gratinera sedan på full effekt.

Bakad potatis funkar ju också bra i mikro. Gott med vitlöks- eller persiljesmör t ex.

Gröt är ju super att göra i mikro.
 
Tofusoppa
  • finstrimlad morot
  • sockerärtor
  • finstrimlad chili
  • finstrimlad pak choy/vitkål/kinakål
  • snabbnudlar
  • silken tofu
  • buljong
  • koriander
  • lime
Lägg grönsakerna och nudlarna i en skål, koka vatten med buljontärning i mikron, häll buljongen över grönsakerna och nudlarna, lägg i tofun och klipp över koriander samt pressa lite lime över. Voilá!
 
Micron hör till lägenheten, vet inte om den går att ta bort så lätt. Dessutom finns inte plats för någon större ugn. :(

Är den du har inbyggd? Det finns ju "lösa" microvågsugnar med varmluftsfuktion som man ställer på en bänk.
Då kan du ju ta med dig den om du flyttar.
Jag hade en sån i min första lägenhet där det inte fick plats med en riktig ugn.
Fungerade bra om man skulle göra mindre saker som tex en gratäng.
 
Rotfrukter går bra att köra i micro istället för ugn! Om man vill ha lite krisp kan man steka dem en stund efter micron också :)
 
Det går att göra olika grönsaksröror med t ex tomatpuré, buljong eller en skvätt grädde. Röran man ha till ris, som fyllning i en omelett eller äta som den är med bröd och sallad.

Man kan göra en enklare form av gratäng t ex med broccoli. Man vispar ihop äggstanning (typ) med ost och häller över.

Potatis- och palsternacksgratäng var en favorit. Strimla potatis och p-nacka tunt (tunnare än till Janssons), pressa vitlök, salt, peppar, häll över mjölkgrädde.

Löksoppa: Skiva löken mkt tunt. Smula buljongtärning och kyndel över. Salt. Häll på vatten. Rör om under koktiden. Fördela i skålar. Lägg en ostskiva på och sedan rostat bröd på. (Osten gör så att brödet inte suger åt sig vätskan.) Hyvla över rikligt med ost, gratinera sedan på full effekt.

Bakad potatis funkar ju också bra i mikro. Gott med vitlöks- eller persiljesmör t ex.

Gröt är ju super att göra i mikro.

Hur länge ska de tillagas?
 
Om du har en kokplatta kan du med microns hjälp få ihop snabba pastarätter.

Koka pasta på spisen, kör under tiden finhackad lök med en skvätt olja i micron tills den är mjuk, lägg till valfri grönsak i lämpliga bitar och kör tills önskad konsistens uppnås.

Exempel på kombos jag brukar göra till pasta:

-Lök, vitlök, gröna ärtor. Mosa ärtorna lite med en gaffel när de är varma, pressa över citron, mal över svartpeppar, flingsalt och smula över feta.
-Lök, broccoli, citronzest, keso, svartpeppar. Eventuellt ett ägg i på slutet, rör om och kör en stund till. Keson och citronzesten behöver inte åka micro.
-Lök, vitlök, valfri sorts bönor(kidney, black-eye, stora vita...). Kör lök och vitlök mjuk i olja, tillsätt burkbönor eller egenhändigt kokta(om du har frys kan du ju koka en omgång bönor), mosa bönorna med vinäger eller citron, valfria örtkryddor och lite olja.
-Rödlök, vitlök, färska tomater. Timjan, fetaost, svbrtpeppar.

När jag har dåligt med ork lagar jag ofta mat antingen i micron eller allt i en gryta/panna på spisen. Osthyvel är ett himla fint redskap att strimla squash, morötter och you name it med när man inte kan eller orkar ha fram skärbräda.

Med en vattenkokare gör du lätt couscous, glasnudlar osv i en skål.

Färska örter, schyssta oljor, citron, flingsalt och vinägrar gör det enkelt att laga god snabbmat.
 
Snabba wokrätter(kryddor fräses, fint strimlade grönsaker höstas i i rätt ordning utifrån tillagningstid, på slutet rör du i två ägg, steker lite tofu eller tjoffar i lite marinerade bönor) funkar ju bra ihop med couscous eller glasnudlar. Inte micro, men väl enkelt och på endast en spisplatta.
 
Hur länge ska de tillagas?
Det var så länge sedan som jag mikrade, så jag minns inte riktigt. Det beror ju också på hur mycket man tillagar samtidigt och vilken effekt mikron har.

Du ser och känner när de är färdiga. Grönsakerna/rotfrukterna ska vara ganska mjuka men inte helmjuka och sladdriga. Det är bra att efter några minuter röra om och sedan fortsätta att mikra. Annars blir bara det som är i kanterna färdigt medan det i mitten är rått. Det är också bra att låta värmeutjämna efteråt, låta det stå kvar en stund i mikron.
 
Sparris! Går att göra mycket gott med sparris tycker jag :)
Annars tycker jag att det är gott att hyvla morot och potatis med osthyvel riktigt tunt och sen steka i stekpanna med lite smör, salt och peppar bara.
 
Jag gjorde ett tag purjolök med äggsås i mikron. Minns varken recept el tidslängd men det var väldigt gott, finns säkert liknande recept på nätet
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 622
Senast: hastflicka
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 579
Senast: hundtant
·
Hemmet Jag har medvetet tänkt att jag ska använda min mer nu pga. drar mindre energi än att värma enstaka portioner än spisen. Spar ju disk...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
9 180
Mat Jag gillar att laga mat med quornfiléer och quornbitar men de innehåller äggvita och jag vill egentligen undvika fabriksägg. Finns det...
Svar
12
· Visningar
702
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp