Bukefalos 28 år!

Wilisia

Trådstartare
Nu när alla mästerskapsuttagningar är klara kan man se att inte ens alla de ryttarna har lyckats få m65. Vissa får dispens för kval, andra inte. Är det verkligen rimligt att vi skall ha m65-regeln kvar?
 
Jag säger som jag sagt tidigare att i det stora hela stoppar den inga andra än den är tänkt att stoppa men det scenariot bygger ju på att den används med konsekvens. Eftersom konsensus nu inte råder känns det svårt att motivera till varför man ska behålla den så nej bort med den.

Skulle hellre se att man la energi på att rensa ut olämpliga tränare, ledare och beslutsfattare som inte hör hemma på de poster de lyckats snika åt sig.
 
Jag hittar M65 på alla uttagna? Vissa är från förra året men hittar inget på förbundets hemsida att det inte skulle gällas?

Anna Almström - Robini, CNC2* Tågarp 53,0
Alexandra Jurå - Apollo Gammelgården, CNC2* Pro Eventing 58,0
Louise Hiort af Ornäs - First Lady, CIC2* Hovdala 60,0
Klara Liden Kiraly - Cravall, CCI* Össjö 62,8, CIC* Stensäter 51,0
Erika Sjöström - Hakunamatata, CIC2* Pro Eventing 58,9

Alice Andersen - Lavendel, CCI* Pro Eventing 47,9
Jennifer Axelsson - Picard MB, CIC* Strömsholm 51,8
Lina Forsberg - Kaizen, CCI* Hovdala 55,6
Elin Krantz - Gaston KLG, CIC* Segersjö 60,0
Jasmine Nielsen - Holy Grail, CNC* Gärds 58,0
Sofia Sjöborg - Mighty Dwight, CCI2* Chappoquin 37,5 - Faerlie Special, CCI* Fontainebleau 43,9

Citat
"Säsongen 2016 införs den förenklade M65-regeln som innebär att för att få starta internationell tävling utanför Norden eller det land ryttaren är stationerad i ska ryttaren:

- för att få starta 1* ha genomfört en enstjärnig tävling med M65-resultat

- för att få starta 2* ha genomfört en tvåstjärnig eller två enstjärniga
tävlingar med M65-resultat"
"Ovanstående gäller oavsett om det är CNC, CIC eller CCI.

M65-resultat: genomförande av fälttävlan med ett slutresultat lika med 65,0 straff eller lägre (M65). "
 
Jaha, då har jag läst fel ;) Hon red dock 2* utomlands innan hon fick ihop sitt andra m65

Stämmer inte heller riktigt, hon hade 56,4 i CIC* i Sopot innan dess också. Däremot verkar hon inte ha någon 1* innan den starten i Sopot, så det måste vara där dispensen är given.
 
Angående M65 så tycker jag ändå det är bra att det finns något konkret uppsatt om nu det ska finnas tuffare krav än de formella från FEI (vilket som jag förstått det har varit ett önskemål därifrån och inte bara eget påhitt). Sedan kommer det alltid finnas de som får dispenser och får enklare vägar, men vet du att du har klarat M65 så vet du att du inte kommer bli nekad att rida internationellt utanför Norden (antar jag?). Jag ser det som en säkerhet och möjlighet för ryttarna att själva kunna påverka sitt resultat.
 
Dessutom så står det ju bara att ryttaren måste ha uppnått de resultaten, det står inget om hästen eller ekipaget. Så då borde det ju vara godkänt med M65-resultat på annan häst också?
 
Dessutom så står det ju bara att ryttaren måste ha uppnått de resultaten, det står inget om hästen eller ekipaget. Så då borde det ju vara godkänt med M65-resultat på annan häst också?
Inte vad vi har fått erfara.

FEI ville ha tuffare kval, men tror inte det var syftat på att svenska ryttare (mer typ Ryssland som alltid flyger av) eller att de ville att man skulle ha bättre dressyr/tid i terrängen, men säkrare ritter i terrängen.
 
Inte vad vi har fått erfara.

FEI ville ha tuffare kval, men tror inte det var syftat på att svenska ryttare (mer typ Ryssland som alltid flyger av) eller att de ville att man skulle ha bättre dressyr/tid i terrängen, men säkrare ritter i terrängen.

Ok, i så fall borde de göra ett förtydligande, så som det är skrivet nu tolkar jag det absolut som att det räcker att ryttaren gjort de resultaten.
 
Ok, i så fall borde de göra ett förtydligande, så som det är skrivet nu tolkar jag det absolut som att det räcker att ryttaren gjort de resultaten.

Ja det kan man faktiskt tolka det som , men i kvalreglerna står det ekipage tror jag.

M65 kom till för att stärka Sverige som ft nation.. Hur har det gått? Åt helvete... Sverige har väl aldrig varit så kassa som nu?
 
Hade varit intressant att veta vilka dispenser som givits och vilka som sökt och inte fått. Jag vet att det finns flera ryttare som fått dispens av förbundskapten. Förstått som att det är de utanför landslaget som haft svårt att få dispens trots att det handlar om deras unghästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 034
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: niardasp
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 880
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp