Bukefalos 28 år!

När har ni vänt barnen framåt?

Jag upplever ändå att många häromkring är hyfsat medvetna, även om vi verkar vara ungefär sist på förskola när vi nu vänder våran femåring alldeles strax, men har absolut inte fått några konstiga kommentarer om det.

Men nu känns rimlighetsgränsen nådd, här är femåringen i lillasysters stol. Hon slår alltså i taket bara hon sitter i den även om hon såklart sitter bättre i sin i baksätet så är det ändå en liten bil vi har att spela med. Känns liksom inte som att det finns så mycket kvar, inom gränsen för vad som är rimligt för oss, som jag kan göra för att hon ska kunna åka bakåt ett tag till

Visa bifogad fil 145213

Det finns oerhört mycket mindre stolar än denna som rymmer betydligt större barn än denna rymmer. Axkid Minikid exempelvis. Finns att få tag på begagnat för mindre än 1000 kr. Ny från cirka 3000 kr.

Detta är ju en av de mest skrymmande stolarna som finns på marknaden.

Kl.

Sen missar nog många att en framåtvänd kan ta mer plats än en bakåtvänd då det ska vara helt fritt 50 cm framför barnets huvud.
 
Vår son blev fyra i januari, är 117 cm lång och åker bakåt i en besafe stretch. Älskar stolen.
Älskar inte priset, men kommer betala det för en likadan till nu när lillasyster växer ur sin swing fix och måste ha större stol.
Sonen har provat en britax kidfix och sitter bra i den, men även om han har längden för den, så är hans kropp ännu inte så stark att den kan stå emot en kollision i framåtvänd stol, därför blir det ännu en bakåtvänd.
 
Jag tittar mest på barn i min bekantskapskrets, och där är majoriteten äldre än mitt barn (vi fick barn ganska sent). Ser man bara till sig själv ger det ju inte särskilt mycket input i frågan.

Och googlar man på när man ska vända barn så säger första googleträffen, från en svensk myndighet (Transportstyrelsen, som ansvarar för tillsyn och regelgivning inom transportområdet) så här,

"Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."
https://www.transportstyrelsen.se/s...donet/sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/

Inte konstigt att folk följer de väldigt tydliga instruktionerna från myndighetshåll. Står inget om längd eller andra faktorer som spelar in. Tycker inte statistiken om bakåtvänt åkande är uppseendeväckande alls med den här bakgrunden och att det såklart bidrar till att folk vänder fyraåringar även om de kunnat åka längre bakåt.

Jag skulle precis skriva detta, läser man på NTFs hemsida som jag nog tycker känns som ett tryggt ställe att hämta information från står det att ”Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder”. Tycker därför inte att det är alls konstigt att det är en vanlig ålder att vända dem.

Nej det är i sig inte konstigt att folk vänder tidigt när NTF-rekommendationen ser ut dom den gör. Men så ”medvetet” är det ju inte. Att rekommendationen ser ut som den gör med ”till minst 4-5 års ålder” är en överenskommelse i branschen. Tidigare var rekommendationen till 4 år, nu har den blivit lite bättre.

Att det står som det gör på Transportstyrelsens hemsida är smått bedrövligt. Helt enkelt eftersom del av det som står där inte är sant.
 
Senast ändrad:
Jag tror det beror mycket mer på vilken bekantskapskrets man har och hur medveten den är. Sådan kommentar har jag absolut inte hört eller sett själv (förutom ett undantag, en granne längre ner på gatan som vänt sin pyttelilla nyblivna treåring framåt redan). Nu uppgav @vemsomhelst123 själv att de var korta föräldrar och en kort dotter (-2 standarder är ju definitivt en bit under i längd) och det spelar såklart mycket roll till skillnad från en som är +3,5 sd. Vi som har stora bilar har också helt andra möjligheter att hålla långa barn bakåt, men alla har verkligen inte stora bilar och ser väl inte poängen med att köpa en ny bil för att en stor 4,5-är just kort åring ska kunna åka bakåt i tre månader till. Det är ganska privilegiat att anta det, liksom att alla skulle kunna köpa en av de två bilstolsmodeller som funkar i 5 cm extra på en femåring i vanlig normallängd som vuxit ur sin bakåtstol. Sådana här diskussioner kan bli lite präktiga ibland.
Fast jag tänker snarare att mitt korta barn skulle sitta säkrare framåt än många andra då hon är kort (mindre vikt) och motoriskt tidig och stark. Att sitta framåt har ju inte med längd att göra utan med styrkan i kroppen.
 
Fast jag tänker snarare att mitt korta barn skulle sitta säkrare framåt än många andra då hon är kort (mindre vikt) och motoriskt tidig och stark. Att sitta framåt har ju inte med längd att göra utan med styrkan i kroppen.
Nåja, barnet kan vara hur stark som helst i kroppen men hamnar inte bältet på rätt ställen vid axeln och höften (vilket behövs en viss längd för) så kommer barnet skadas mycket allvarligt vid en kollision eller till och med åka ur bältet. Det är jätteviktigt att bältet sitter korrekt på rätt ställen på barnkroppen.
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
22 422
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp