Bukefalos 28 år!

Någon som har/haft en Honda CR-V

Millicent

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny hundbil och har fastnat lite på crv'n då jag förstått att de tydligen ska vara ganska driftsäkra. Men hur är det att äga en? Tänker skatt, bensinförbrukning, att köra osv. Ja, tell me all about them! (Modellerna som jag kikat på har varit runt -05 tom -07 kanske bör nämnas, samt att jag inte ska koppla typ hästsläp på den.)
 
Vi i familjen har haft Honda CR-V i massor med år nu, bara olika modeller. Bland annat har vi haft 05-an (eller är det 06-an? de är så lika och det var ett tag sedan) och 07-an :up:
Jag kan inte svara så mycket på om skatt eftersom jag inte ägde dem, men de drar ganska bra med bensin. Den senaste vi har (nyare än 07) kan åka från Stockholm till Sundsvall på lite mindre än en tank om jag inte minns fel.

Min favorit var nog faktiskt 07-an, trots att vi har nyare modeller nu. Otroligt bekväm, stadig att köra med även på ojämn mark, lagom ljudnivå, bra armstöd (underskatta aldrig bra armstöd!), lättmanövrerad när det kom till radio och GPS. Jag körde släp med den och det var inga problem, den körde lika fint som vanligt. Rymlig som bara den. 05-an är nog close second på vilken CR-V jag gillar mest. Men båda två var väldigt trevliga att köra med.
 
Jag är på jakt efter en ny hundbil och har fastnat lite på crv'n då jag förstått att de tydligen ska vara ganska driftsäkra. Men hur är det att äga en? Tänker skatt, bensinförbrukning, att köra osv. Ja, tell me all about them! (Modellerna som jag kikat på har varit runt -05 tom -07 kanske bör nämnas, samt att jag inte ska koppla typ hästsläp på den.)
Vi har en -06a och ÄLSKAR den :) ! Tror att det blir 3 år i januari som vi har ägt den, och det enda "felet" den har haft under tiden är att vi har behövt fixa bromsarna en gång. Den startar alltid glatt och känns suveränt säker att köra på vintern. Ja, den drar en hel del bensin, men för mig väger det upp att de andra kostnaderna blir så låga. Skatten ligger på ca 2500 kr/år.
Vi drar hästar med vår också - den får dra 1500 kg - och det gör den galant!
 
Jag har en från 07. Haft den i fem år och behövt fixa en liten grej på den tiden.
Är så sjukt nöjd med min bil och hoppas den går länge till. Är en diesel så skatten är hyfsat hög men tänker att det jämnar ut sig iom att den är så driftsäker.

Stor och rymlig, jättebra för mig som alltid åker själv med min hund på fem kilo 🙄
 
Jag har en -08. Hade alla fel i världshistorien kort efter jag köpte den men har nu peppar peppar hållit bra sedan juli. Gillar att köra den, den är rymlig inuti men tycker lastutrymmet är i minsta laget. Min drar enligt bilen själv 0,62 liter diesel per mil och skatten ligger på ca 4200kr.
 
Stor och rymlig, jättebra för mig som alltid åker själv med min hund på fem kilo 🙄

Såklart! :rofl:

Men det låter verkligen som en toppenbil så det lutar åt att det blir en sådan! :love: Har alltid sagt att jag ALDRIG ska äga en honda men det får jag äta upp, haha :grin:
 
Jag är på jakt efter en ny hundbil och har fastnat lite på crv'n då jag förstått att de tydligen ska vara ganska driftsäkra. Men hur är det att äga en? Tänker skatt, bensinförbrukning, att köra osv. Ja, tell me all about them! (Modellerna som jag kikat på har varit runt -05 tom -07 kanske bör nämnas, samt att jag inte ska koppla typ hästsläp på den.)

Särbon har en CR-V och är väldigt nöjd med den. Dock har det varit rätt mycket fix med den senaste åren men min särbo kör EXTREMT mycket per år så det är inte konstigt att det samlats på saker som behövt åtgärdas. Men generellt har den bara rullat på utan protester. Den är rymlig och bekväm att åka i. Han har en diesel och för att vara en så stor/tung bil drar den väldigt lite, 0,6-0,65 har jag för mig. Skatten är ju inte rolig men så är det ju med den typen av dieselbilar.

Vill man dra så är det en bra dragbil, det märks knappt att man har något bakpå.
 
Såklart! :rofl:

Men det låter verkligen som en toppenbil så det lutar åt att det blir en sådan! :love: Har alltid sagt att jag ALDRIG ska äga en honda men det får jag äta upp, haha :grin:

Haha 😁
Anledningen är att jag behöver kunna dra 2 ton.
Nu tycker jag det är asjobbigt att åka i vanliga bilar, behöva kravla sig ur och så trångt 😒

Honda är bra! Cr-v är ju en av de mest sålda suvarna av en anledning 😁
 
Vi har en 00a och driftsäker är den minst sagt! Mamma tankade fullt i Uppsala för att köra till skåne, hon kom ända till Mariestad innan bilen la av. Preem hade fyllt diesel i bensintanken 🤦‍♀️ men bilen tuffade alltså mååååååånga mil på fel bränsle :D den fick ny motor och rullar fortfarande, startar alltid! 👍
 
Har en 06a och jag älskar min stora, stadiga bil! Kör mycket både med och utan transport och tycker inte den är så himla törstig. Mina krav var att jag skulle ha en stor, stadig bil med fyrhjulsdrift och hög över marken efter att tröttnat på att köra fast på stallvägen/stallplan under vintern. Gåt toppen de 4 åren jag haft den, dock inne i en period nu där många förslitnings prylar behövs bytas och uppdateras och det är väl inte så kul men det är också det första jag behövt göra!

Älskar att den är så rymlig inuti!! Så mycket plats!!
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att köpa en Honda cr-v -07 eller ev -08 så har några frågor ang den modellen ;) Skulle du rekomendera denna bilen? Är...
Svar
6
· Visningar
3 455
Senast: CurlySue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp