Ni som flyttat långt..

Ginne

Trådstartare
Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni som flyttat långt (och köpt hus eller gård) hur har ni gjort med visningar och sånt? Känns lite jobbigt att åka 40 mil till ett ställe som känns helt fel direkt när man kommer dit, även om det ser bra ut i annonsen. Vi har tittat på hus och gårdar tidigare, men på närmare håll och en del som verkar lovande i annonsen är inte alls som man tänkt sig. Så hur har ni gjort?
 
Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni som flyttat långt (och köpt hus eller gård) hur har ni gjort med visningar och sånt? Känns lite jobbigt att åka 40 mil till ett ställe som känns helt fel direkt när man kommer dit, även om det ser bra ut i annonsen. Vi har tittat på hus och gårdar tidigare, men på närmare håll och en del som verkar lovande i annonsen är inte alls som man tänkt sig. Så hur har ni gjort?
Det är värt att åka och titta. I mitt fall var det förvisso jobb + hyrd bostad, men det var absolut värt att åka och titta även om man blir besviken -kanske speciellt när man blir besviken... Mycket låter bra på beskrivningen men är annat i verkligheten!
 
Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni som flyttat långt (och köpt hus eller gård) hur har ni gjort med visningar och sånt? Känns lite jobbigt att åka 40 mil till ett ställe som känns helt fel direkt när man kommer dit, även om det ser bra ut i annonsen. Vi har tittat på hus och gårdar tidigare, men på närmare håll och en del som verkar lovande i annonsen är inte alls som man tänkt sig. Så hur har ni gjort?
Jag har två gånger köpt gård 40+ mil bort. Båda gångerna planerade jag helgresor till området och bokade upp så många visningar jag bara kunde klämma in. En del mäklare var ovilliga att visa på helg, men när jag förklarade läget hittade de lösningar. Båda gårdarna som jag till sist köpte visades av ägaren, på överenskommelse med mäklaren.
 
Det beror nog lite på syftet med flytten. Jag har flyttat långt till en specifik plats (Berlin, Malmö, Uddevalla) men inte till en specifik typ av bostad (lägenhet, gård, hus) eller läge (skog, sjönära, stad). I flyttar till specifika platser har jag alltid valt att mellanlanda i tillfälliga bostäder. En geografiskt bredare sökning av typ av bostad/läge kräver nog en del mer resande och försök att klumpa ihop visningar etc. Går det att avsätta en semestervecka i det tilltänka området och göra en roadtrip av det?
 
Det är en fördel att kravlöst titta på andra hus innan så man vet vad man söker och vad man kan förvänta sig. Prata mycket om vad det är ni söker så att ni kan sålla effektivt bland annonser. Det är fördelaktigt med besiktade hus för då kan man ringa besiktningsmannen innan visning.

Vi köpte hus 55 mil bort. Sållade hårt bland annonser. La ingen energi alls på det som bara kändes 99% rätt. En visning på ett hus som hade allt, det köpte vi.
Då hade vi för skoj tittat på andra hus innan när vi ändå var i trakten, men bara en seriös visning vi åkte enkom för.
 
Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni som flyttat långt (och köpt hus eller gård) hur har ni gjort med visningar och sånt? Känns lite jobbigt att åka 40 mil till ett ställe som känns helt fel direkt när man kommer dit, även om det ser bra ut i annonsen. Vi har tittat på hus och gårdar tidigare, men på närmare håll och en del som verkar lovande i annonsen är inte alls som man tänkt sig. Så hur har ni gjort?
Nu blev det ingen långväga flytt för oss IOM hittade närmre.
Men vi kollade på ett gäng gårdar ca 40 mil bort.
Vi tog ett gäng dagar och åkte ner på flertalet bokade visningar. Vi körde runt och kollade område på de ställen vi inte hade koll. Något vi var jätteförtjusta i allt som syntes i annons låg i ett område som verkligen kändes så fel på plats. Vi avbokade t.o.m. visningen direkt vi kom ner dagen innan trots att själva gården ändå var fin.
 
Nu blev det ingen långväga flytt för oss IOM hittade närmre.
Men vi kollade på ett gäng gårdar ca 40 mil bort.
Vi tog ett gäng dagar och åkte ner på flertalet bokade visningar. Vi körde runt och kollade område på de ställen vi inte hade koll. Något vi var jätteförtjusta i allt som syntes i annons låg i ett område som verkligen kändes så fel på plats. Vi avbokade t.o.m. visningen direkt vi kom ner dagen innan trots att själva gården ändå var fin.
Man vinner mycket på att ha lokalkännedom, så är man inte hemmastadd i trakten så är det värt att börja reka tidigt.
 
Vi flyttade visserligen bara 25 mil, men åkte och tittade på flera ställen (gårdar). Vi passade på att titta på fler ställen som var till salu när vi var i närheten.

Dessutom så åkte vi runt i området där vi hade intresse, utan bokade visningar, för att skaffa lokalkännedom, och bodde över för att hinna åka runt hela helgen.

Det möjligen intressanta var, att det ställe vi slutligen fastnade för, och köpte, såg lite "småtråkigt" ut på bild/hemnet/prospekt - både lägesmässigt och ur renoveringsperspektiv, men när vi väl var på plats, så var det så mycket bättre!

Ja, renoveringsbehov fanns det (t.ex. mögligt badrum och lutande lagård), men läget var kanon, väderstrecken var "rätt", och åker och beten var av rätt snitt och hade rätt jordmån.
Trots renoveringsbehovet så var bostadshuset beboeligt, så renoveringar kunde tas i etapper, och det gick att göra tillfälliga lösningar för att hysa djuren.

Så rådet är väl titta på många objekt, är det gård som hägrar, så är ju varje objekt väldigt unikt avseende både hus och mark, och passa på att studera omgivningarna.
 
Vi planerar att åka runt och kolla olika områden vi är intresserade av, för att få en känsla för hur det är där. I vårt fall handlar det om att byta från gård till villa, och förhoppningsvis en villa vi kan stanna i för gott (tills vi behöver in på ”hemmet”) så det känns både viktigt och läskigt…
 
Jag hade letat upp en mäklarfirma som verkar ha den typen av hus/gård jag var intresserad av. Det är lättare för dem att få ihop några visningar vid samma tillfälle än att komma ner för enstaka. Det kan vara så att de har haft några dom har tagit kontakt men inte lagt ut annons/ bestämt mig som även kan vara av intresse.
Sen tycker jag som någon skrev att man får kanske vara öppen för att mellanlanda och bo medan man letar vidare. Jag tänker framförallt om man har ett datum man måste bo där (pga jobb tex).
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 840
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 479
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 142
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 576
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp