Bukefalos 28 år!

olovlig ridning!

Boerperd

Trådstartare
Någon går i min hage och rider min häst eller en av mina inackorderings hästar.
Personen trillar av och gör sig ordentligt illa.
Efter den galna "rodeoshowen" är hästen halt.

Vem är ansvarig?
 
Sv: olovlig ridning!

Menar du vem som är ansvarig för tjuvryttarens skador eller hästens skador?
Går det att bevisa att hästen skadats av den olovliga ridningen?
Tror det kan kallas egenmäktighet att rida utan ägarens tillstånd.
 
Sv: olovlig ridning!

Ja tror ägaren faktiskt, de ja har hört så ja är inte säker. Förut var det iallfall om den inbrottstjuv halka på ens trapp så får då ägaren till huset stå för det. Lika så om någon går in i ens hage å blir nermejad av en häst. Dock är ja inte säker just med olovlig ridning. kan man bevisa att människan red så är det ju inte ägarens fel.
men ja är inte hundra säker :)
 
Sv: olovlig ridning!

Precis så TROR jag oxå... Tyvärr!

Finns det något sätt man kan skydda sig på?
En skylt med människoätande hästar eller liknande?

Känns ganska oroväckande med tanke på den unga killen som tjyvrider en unghäst som ligger på You Tube. Kunde ju ha gått precis hur illa som helst!!!!
 
Sv: olovlig ridning!

Hopps...det finns tydligen bildbevis på brottet så... :devil:
Hur det blir att rida in hästen sen vet man inte förräns det är dags men med mkt tålamod går det nog bra.

Är det din häst eller nån du känner?
 
Sv: olovlig ridning!

Fy fan rent ut sagt. Vet inte vad jag hade gjort om jag kommit på en person göra detta som händer på filmen...
 
Sv: olovlig ridning!

Synd att han inte gjorde illa sig mer än ett par blåmärken :devil: Jag hade varit riktigt skadeglad då.

Tydligen är han polisanmäld iaf :banana: Dom verkar veta vem det är...
 
Sv: olovlig ridning!

Hur vet ni hur det gick för killen?

Jag blir så chockad över hur hans "vänner" reagerar när han ligger kvar på backen. De skrattar och gör ingenting!! Att folk är så enormt nonchalanta gentomot djur är tyvärr ingen nyhet och killen lär inte göra om det. MEN hur tänker "polarna" när han ligger kvar? För allt de vet kan han har brutit nacken av sig!
 
Sv: olovlig ridning!

Det bevisar ju iaf att man skall ha ridhjälm, menar att ett sådant lågt fall kan skada huvudet väldigt mycket.

Sedan att de är idioter försvarar dem inte.
 
Sv: olovlig ridning!

i det här fallet måste skadan ha skett innan fallet. Jävla idioter.

En av få saker som skulle få mig att ta till våld.
 
Sv: olovlig ridning!

Någon går i min hage och rider min häst eller en av mina inackorderings hästar.
Personen trillar av och gör sig ordentligt illa.
Efter den galna "rodeoshowen" är hästen halt.

Vem är ansvarig?

"ryttaren" svarar för både sin och hästens eventuella skador, enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer!
 
Sv: olovlig ridning!

Kära nån vad du tjatar om samma ämne, det är olaga intrång, egenmäktigt förfarande samt i de fall hästen blir skadad är det också skadegörelse på privat egendom. Är personen minderårig så är det förälders ansvar, är personen myndig så är det eget ansvar.
Nej, hästägaren kan inte dömas om personen blir skadad. I så fall skulle man som bilägare bli ersättningsskyldig i de fall man fick sin bil stulen, och personen sen kraschade den med personskador som följd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 790
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 681
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 105
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 341
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp