Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
Hur skall Kittel ta sig ur detta, kan man undra? Vilka frågor tänker han besvara?
 
Funderar på om det är det här som FEI syftar på med "happy athlete" när de beskriver vad dressyrridning går ut på :(

Såg Kittels ridning av hästen Scandic i Danmark för drygt tio år sedan, fullkomligt vidrigt att behandla en häst så.
 
Ja vilken skön ettrighet Aftonbladet visar upp i journalistiken här! Inte undfallande som man är van vid sedan alltid "jaha nu sa PK att det var ögonblicksbilder ja ja men då får det vara bra där så vi inte stöter oss mer med någon viktig" utan de bara radar upp en lång lista med "vi har sökt domaren" "vi har sökt Isabell Werth" "vi har sökt FEIs representant".

Äntligen lite berättigade krav på svar och förklaringar från de som ska kunna svara och förklara!
 
Ja, framförallt har fotografens journalistik gjort hela scoopet.
Alldeles oavsett om det är ett ögonblick när bilden togs, så är det många "ögonblick" som avslöjas under ett par tävlingar.

Varför skulle inte detta kunna leda till diskvalificering av ritten?

Men det sorgligaste i allt detta är den övertygelse PK har över att han gjort rätt eftersom han hade publik och applåder och domarnas gunst med generösa poäng.

Han kan se bilderna, och ändock försvara sin ritt.

Vem av oss dödliga hade velat se en sådan bild på vår häst när vi hade ridit den?

Jag hade varit utom mig av skuld- och skamkänslor.

Vem i hela friden kan se sin häst med blå tunga och stressad blick, ens för ett ögonblick, och tycka att det är ok?

Jag är besviken på de som rider på elitnivå. Mycket besviken.
 
om nu någon , typ ridsportförbundet eller fotograf eller journalist kan polisanmäla dett så det utreds innan OS så känns det som om det vore toppen. Bett har ju genomgått en utveckling men kandar är det ingen utveckling på eller? På tävlingar måste man använda de där gammal, tunga kandaren? Om man vill ha stång tillsammans med bridongbett är väl det ett val , visst jag köper det, men med mer fullblod i hästarna så har ju munnarna blivit trängre. Det är handen och balansen som skapar trycket. Går det att anpassa dagens kandar alls?
 
Jag är skeptisk och vill se bilden oredigerad det går att visa vilken färg på tungan man vill och även av misstag går det att råka ändra. Det jag såg direkt i kameran verkade inte ha samma färgton. Däremot gillar jag inte ridningen, hästen ser inte nöjd ut alls men det är svårt med ögonblicksbilder.
 
Senast ändrad:
om nu någon , typ ridsportförbundet eller fotograf eller journalist kan polisanmäla dett så det utreds innan OS så känns det som om det vore toppen. Bett har ju genomgått en utveckling men kandar är det ingen utveckling på eller? På tävlingar måste man använda de där gammal, tunga kandaren? Om man vill ha stång tillsammans med bridongbett är väl det ett val , visst jag köper det, men med mer fullblod i hästarna så har ju munnarna blivit trängre. Det är handen och balansen som skapar trycket. Går det att anpassa dagens kandar alls?
Men det är inte kandaret i sig som är problemet, det är kombon dra ihop nosgrimman hårt och sen rida med hårt tryck i handen, det finns massor med tunna lättviktsstänger och smala bridonger som får plats i små munnar, men det hjälper inte om man håller för hårt hela tiden. Det tygeltrycket blir inte skönare på tränsbett eller bettlöst heller, jag tycker det blir så mycket fokus på bett och nosgrimmor. Nosgrimmorna finns det ett verktyg för att mäta som ingen verkar vilja använda för det lär bli obekvämt, BD (British Dressage) har förbjudit de där jäkla paddarna, det skulle FEI kunna ta efter. Men inget av det spelar nån roll om det fortfarande rids sådär.
 
IMG_2494.jpeg

Mitt kandar är identiskt med Patriks, samma tillverkare. Såhär tjockt är fodret på den även utan padd, vad sjutton ska det behövas en extra padd för då, kan jag tycka.
 
Ja, framförallt har fotografens journalistik gjort hela scoopet.
Alldeles oavsett om det är ett ögonblick när bilden togs, så är det många "ögonblick" som avslöjas under ett par tävlingar.

Varför skulle inte detta kunna leda till diskvalificering av ritten?

Men det sorgligaste i allt detta är den övertygelse PK har över att han gjort rätt eftersom han hade publik och applåder och domarnas gunst med generösa poäng.

Han kan se bilderna, och ändock försvara sin ritt.

Vem av oss dödliga hade velat se en sådan bild på vår häst när vi hade ridit den?

Jag hade varit utom mig av skuld- och skamkänslor.

Vem i hela friden kan se sin häst med blå tunga och stressad blick, ens för ett ögonblick, och tycka att det är ok?

Jag är besviken på de som rider på elitnivå. Mycket besviken.
Instämmer helt. Hur någon se detta och försvara ryttarna. Det gör mig illamående. Många toppryttare verkar tyvärr sakna empati eller kärlek för hästarna verkar gått i glömma för länge sen. Det handlar om prestige och pengar. Annars kan man inte försvara detta på det viset.
 
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/76X0av/darfor-tog-fotografen-bilderna-pa-stjarnornas-hastar

AB fortsätter sin granskning. Skrämmande att stewards och andra tävlingsansvariga aktivt försökt hindra Crispin Parelius Johannessen att fotografera. Hans 'Muybridge' fotografering gör mos av påståendet att det bara är ögonblicksbilder.
Crispin har länge blivit utsatt för hot och annat. Där finns videor av Epona tv som visar hur han och dom blev behandlade på blandt annat Falsterbo. Skall leta fram videon. Så man kan se hur båda stewards men även "vanligt" folk försöker chikanera dom till att sluta fota och Filma. Där finns en särskilt plats i helvete för dessa människor som försöker mörklägga det hela och menar dom som fotat är problem och inte ryttarna!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 056
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp