Bukefalos 28 år!

Rengöra skitig ring

BernT

Trådstartare
Går det alltid att rengöra smycken eller finns det en point of no return? Har hittat en fin ring på ett auktionshus som jag är sugen på att ropa hem, men den ser så sjukt skitig och äcklig ut. Men tänker man bort all smuts så är den kanonfin. Ska inte ha den som förlovningsring eller så utan mer fin vardagsring. Är vitguld och så en större ädelsten i mitten och flera mindre på sidan.

Är själva vitguldet som är jättesmutsigt och så där de mindre stenarna är infattade, där är det också smutsigt. Så vad tror ni, går det att rädda eller låter det som ett hopplöst fall?
 
Jag tror inte att smuts är något problem, en session i ultraljudstvätt tar hand om det.
Intressant! jag skapade en tråd i våras tror jag om samma sak men fick inga svar alls, sen glömde jag bort det. Ultraljudstvätt - vad innebär det? Var gör man sån?
Min vitguldsring som legat länge bortglömd är nästan svart, även infattningarna för pärlan jag har i min.
 
Jag föreställer mig att guldsmeder/motsv har ultraljudstvättar. De är annars vanligt förekommande där man vill rengöra smutsigt gods in i minsta skrymsle, exempelvis i vården. Även t ex mekaniska verkstäder har ibland ultraljudstvättar.

Det ser ut som en liten plåtbytta, som rymmer typiskt från någon liter upp till några tiotals liter vatten (med eller utan rengöringsmedel). Vattnet sätts i vibration av, oftast, piezokristaller runt byttan och mikrorörelsen - i kombination med värme och/eller rengöringsmedel - skakar loss smutspartiklarna.
Med en kraftig tvätt är det möjligt att skada ömtåligt gods, jag kan tänka mig att limmade stenar på smycken skulle kunna ligga i riskzonen, men med en mindre/svagare tvätt borde det inte vara någon fara. Jag skulle dock aldrig tvätta exempelvis ett armbandsur i sin helhet, utan antingen montera av armbandet eller hålla urverket över vattnet.
 
Man kan också köra dem i autoklav, om man har tillgång till en sådan .... :cool:
Fast, med risk att vara petig - autoklaven rengör inte, i meningen att den avlägsnar smuts. Den dödar bara smutsen. ;)

Jag undrar också hur det funkar? TS vill väl att ringen ska se ren ut också inte bara a döda ytan av smutsen? Fattar inte hur det ska funka i en autoklav men jag kan heller inget om vitguld o smycken 😁
 
Går det alltid att rengöra smycken eller finns det en point of no return? Har hittat en fin ring på ett auktionshus som jag är sugen på att ropa hem, men den ser så sjukt skitig och äcklig ut. Men tänker man bort all smuts så är den kanonfin. Ska inte ha den som förlovningsring eller så utan mer fin vardagsring. Är vitguld och så en större ädelsten i mitten och flera mindre på sidan.

Är själva vitguldet som är jättesmutsigt och så där de mindre stenarna är infattade, där är det också smutsigt. Så vad tror ni, går det att rädda eller låter det som ett hopplöst fall?

Lämna in hos guldsmed eller liknande (bättre smyckesbutiker) för rengöring, blir kanon :)
 
Det här hemmatricket med silver där man använder aluminiumfolie+bakpulver+varmt vatten - skulle det funka på vitguld eller får man annan oönskad kemisk reaktion på vitguld med det?
 
Jag undrar också hur det funkar? TS vill väl att ringen ska se ren ut också inte bara a döda ytan av smutsen? Fattar inte hur det ska funka i en autoklav men jag kan heller inget om vitguld o smycken 😁

I alla fall autoklaven på mammas jobb vibrerade, så jag antar att den funkade som ultraljudstvättarna som nämnts i tråden.
 
I alla fall autoklaven på mammas jobb vibrerade, så jag antar att den funkade som ultraljudstvättarna som nämnts i tråden.
Jag förstår, det kanske var någon form av kombinationsapparat, de är i så fall ovanliga. En autoklav gör normalt en enda sak, den hettar upp diskgodset med hjälp av ånga (till typiskt 134 grader) så att alla mikroorganismer dör. Har man inte diskat/tvättat innan så kommer diskgodset att se lika smutsigt ut efter autoklaven, men sterilt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp