Bukefalos 28 år!

Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag är en ros-novis men fick plötsligt för mig att jag skulle vilja ha en ros (är det åldern? Kan gott tänka mig att bli en crazy rose lady!).

Har smygläst lite här i tråden och är impad av hur mycket roskunskap ni har! Om någon har lust att tala om för mig vad jag söker skulle jag bli väldigt glad. :)

Gärna en remonterande. Gärna en enkel, sådan med fem kronblad liksom. Gärna med doft. (Gärna ett kvinnligt namn.) Hur stor den blir är mindre viktigt, kan hitta bra platser till olika storlekar. Bor i zon 2-3.
Hur har jag levt hela mitt liv utan att veta att det finns 15 cm höga pysslingrosor??? :love:

1716125495821.jpeg

En (eller tre) sådan måste få bo hos mig ju! Uppfyller alla kriterier utom namnet, men jag får väl ge den ett smeknamn tänker jag. Tillägg: den heter Cutie Pie

Någon som har? Är den så ljuvlig som den verkar?


Listan över rosor jag vill ha är fortfarande kortare än en A4. Känns rimligt. :D
 
Nu är Cutie pie här!

En fick bli morsdagspresent i kruka tillsammans med en pensé (notera storleken!) och två i rabatt vid huset med lavendel. Spännande att följa. Hoppas såklart de tar sig lika bra och kvickt som i den här filmen (underbar recensent!) :) Och att de inte misstycker att stå upphöjt i pallkrage (pga grävfritt).

Även upptäckt att ros-häcken mellan grusvägen och hagen, just vid altanen, är Finlands vita ros. :heart Går i blom precis nu.


IMG_2353.jpeg
 
Mitt hemköp reade de "gamla" minirosorna för att nya skulle få plats, så nu har jag en bedårande liten röd för 25 spänn. Kunde inte låta den bli slängd för att ingen vill köpa något som redan börjat blomma över litegrann. :heart

Hur vill den bo? Har sydvästläge på balkongen, men tyvärr innebär det att flest soltimmar är i ett blåshål där allt utom fuschior går under av vinden.

Kan den stå mot fönstret där solen kommer vid 13-tiden? Det är stekigt, men bäst skyddat i övrigt... Tål den att bli varm om fötterna eller behöver man försöka skugga krukan? Det mesta på balkongen morgonvattnas och får låg dos näring ofta, hoppas det funkar okej?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 453
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 857
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 413
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 697
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp