Bukefalos 28 år!

Spinoff från annan tråd: klippa sig själv?

alazzi

Trådstartare
Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
 
Gör det jämt och har väl gjort det i 10 år eller mer. Jag har dock lite självfall så misstag och ojämnhet syns mindre.

Youtube is the answer. :D
 
Finns att lära sig på YT. Kan nog räkna på mina fingrar hur ofta jag varit hos frisören. När jag var liten så var det mamma och senare någon syster eller vän och nu mer på mig själv.
 
Har varit hos frisör en gång i mitt liv, inför konfirmationen bara. Har klippt mig själv alltid. Har lite lockigt och har tidigare och då och då beroende på hur lockarna är, fått klippa ena sidan kortare än andra för när lockarna drar upp sig blir den sidan kortare....
Att ha lite lockigt hår är förlåtande.... Ibland sätter jag håret i en svans och så klipper jag rakt av bara. Ibland drar jag nackhåret och klipper pytte lite till. Och så frågar jag någon om det ser bra ut. När jag hade längre hår tog jag fram det och klippte det på vardera sida.
 
Jag har långt hår, och är inte särskilt petig med frisyren så jag klipper själv.

Tycker inte frisörernas jobb blir så mycket bättre än när jag klipper själv att det är värt att betala för det så jag fortsätter klippa mig.
Ibland får jag ett ryck och går till frisören men det blir allt som oftast bara "mjeh" trots att jag haft bilder och diskussion innan.

Då kan jag lika gärna se "mjeh" ut utan att betala för det.

Vänder huvudet upp och ner, borstar ut, och klipper rakt av. Sen klipper jag i topparna så det inte ser avhugget ut.
Klipper upp lite framtill.
 
Jag undrar också hur man gör. För jag vill ha en riktig frisyr. Inte långt hår. Jag hade långt hår förut men blev så less på att det var svårskött och alltid i vägen.

Jag tror inte jag klarar av att hålla saxen i rätt vinkel i nacken. Frisören använder ju trimmer också och någon sådan har inte jag och jag ser ju ändå inte att använda den i nacken. Tror inte speglar hjälper faktiskt.

Men nu får håret tyvärr växa för jag har inte råd med frisören längre. Ser ut som ett åkerspöke. Kommer bli galen när det blir längre och i vägen igen. Hatar dessutom hårspännen.
 
Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
Beror på frisyr, min önskade frisyr är lätt att maskinklippa även i nacken. 1mm överallt. Jag började klippa själv när frisören började tycka att det var pinsamt att behöva ta 110 kronor betalt för att klippa mig på 5 minuter. Och sedan dess klipper jag mig varje vecka på egen maskin.

Sen om man har mer komplexa önskemål går det nog från svårare, jättesvårt till nästan omöjligt.
 
Beror på frisyr, min önskade frisyr är lätt att maskinklippa även i nacken. 1mm överallt. Jag började klippa själv när frisören började tycka att det var pinsamt att behöva ta 110 kronor betalt för att klippa mig på 5 minuter. Och sedan dess klipper jag mig varje vecka på egen maskin.

Sen om man har mer komplexa önskemål går det nog från svårare, jättesvårt till nästan omöjligt.
Skulle önska att jag kunde känna mig snygg i en sådan frilla men det är ytterst tveksamt. Vill ju gärna ha lite mer kvinnlig look.
 
Jag tycker det beror väldigt mycket på hår med. Jag klipper min mamma. Det är plättlätt. Jag skulle aldrig kunna klippa mitt eget hår ens om det satt på någon annan. Det tog min frissa över ett år lära sig mitt hår. Jag har tjockt hår, visst självfall och så massa skumma virvlar. Dvs "plötsligt" beter sig håret på ett helt annat sätt än förväntat. Mammas hår är tunt, har inte massa skumma virvlar och beter sig på samma sätt om hon så ruskat på huvudet och man kammar igenom det igen.

Jag är sjukt imponerad över de som lyckas klippa korta frisyrer på sig själv
 
Jag har blivit som mest nöjd när jag kört en kombination av tidigare nämna metoder: hästsvans i nacken och klippa rakt av tar topparna på håret som är fäst på nedre/bakre delen av huvudet. Sedan huvudet upp och ner och borsta fram håret till hästsvans i pannan, klipp rakt av igen - det klippet kommer åt håret fäst på främre/övre delen av huvudet. kapar man mycket här får man även automatiskt uppklippning mot ansiktet. Sedan dra fram hårslingor från vardera sida och klipp av dem så att det kommer på jämn nivå med varandra samt främre och bakre håret. Med långt hår och en del självfall blir det tillräckligt bra. Jag har inte varit till frisören på säkert 15 år, men vill minnas att jag alltid brukade bli mer eller mindre missnöjd. Dvs gör jag det själv blir det ungefär lika bra, och jag slipper dessutom både passa någon tid, konversera med en främmande människa och betala. Win!
 
Jag har klippt mig själv i en evighet. Var så missnöjd sist jag var hos frisör trots att jag betalade ett gäng tusenlappar. Så jag började klippa själv. Nu har jag iofs långt hår och inte så värst avancerat uppklippt i sektioner etc.
Men har klippt mig själv förut någon gång då jag hade page och lite uppklippt i nacken som tonåring. Hade speglar som gjorde att jag kunde se bak. Och sätter då som nu upp håret och klipper i sektioner med början undertill, som frisören gör. Funkar fint!
 
Jag är också sjukt imponerad över dem som klipper själva. Själv skulle jag inte kunna visa mig utanför dörren utan huvudbonad om jag skulle klippa mig själv. Tunt hår med tunna strån, det skulle bli förskräckligt om jag satte saxen i det. Jag har en skicklig frisör som klipper en snygg pixiefrisyr som ser riktigt anständig ut. Det är superviktigt för mig som inte har mycket till hår att skryta med att det är välklippt, snyggt och välvårdat hela tiden. Kostar 790 kronor var sjunde, åttonde vecka, så drygt 5000-6000 om året. Värt varenda öre för mig.
 
Jag klipper och färgar själv och har gjort i många herrans år. Har långt hår så det är enkelt tycker jag - har också varit med om att jag skulle lyxa till det och gå till frissan och kom ut och såg mindre skillnad än om jag gjort det själv. Mamma och mormor klippte ofta varandra medan mormor var kry. :)
 
Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
Jag har cirka axellångt hår. Står framför spegeln. Delar håret på mitten. Drar fram varje tofs och klipper några centimeter. De jag har frågat har inte reagerat på att det är speciellt ojämnt, så tydligen funkar det!
 
Wow, vad många som klipper sig själva 🤩! Jag trodde jag var ensam om det nästan! I mina kretsar går folk regelbundet till frissan både för att klippa och färga, medan jag hugger in med kökssaxen, eller en liten sax jag har i badrumsskåpet, och slabbar med billig hårfärg likt en tonåring. Jag är inte så noga med resultatet heller, usch, skäms gamla tant!!
 
Det händer att jag klipper mig själv, med maskin 😁 Jag blev ju rakad på huvet i samband med min hjärntumörsoperation, och trivdes med kort hår. Ibland går jag till frissan och klipper mig, ibland åker maskinen fram här hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 360
Kropp & Själ Kan vi snacka frisyrer och klippning av håret? Hur ofta klipper ni er? Går ni till frisören eller klipper ni er själva? Vad ingår hos...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 889
Senast: Milosari
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 146
Senast: nejlica
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 660
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp