Bukefalos 28 år!

Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?


Hehehe, jo jag såg datumet, men såg en aktuell artikel där datumet såg konstigt ut också, så visste inte riktigt :p

Men iallafall, är det fortfarande såhär i affären, eller har just svenskt kött gått upp så mycket sen artikeln skrevs, för det skiljer ju fortfarande en hel del på svenskt och importerat kött om man säger så?
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Gammal artikel men ett aktuellt ämne.

Vi kan/får inte tulla upp priset på importköttet

En möjlighet vore att avgiftsbelägga allt kött och sedan för dessa pengar "köpa" tjänster så som exempelvis öppna hagmarker.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Här i stan finns en butik som enbart säljer svenskt kött, och de är inte många kronor dyrare än importkött i andra butiker....

Så nog bör det finnas någon sanning i artikeln trots att den har några år på nacken.

Däremot är det skapligt mycket dyrare hos den lokala köttaffären MEN då vet jag precis varifrån köttet kommer:), vilket många verkar hålla med om eftersom det alltid är kunder där;)
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag är en typisk dubbelmoralare:o.. Jag VILL handla svenskt kött, jag vill även handla ekoloiskt, men gör det inte pga priset.

Det är klart jag vill ha kvar våra svenska bönder kvar, det är klart att jag vill att djuren har det bra innan slakt, det är klart att jag vill att vi är rädda om naturen och vill ha ekologiskt så långt det går, men......

Jag är en underbetald undersköterska/skötare, mina pengar räcker inte till att leva i lyx, de räcker inte till att göra det jag vill med dem. Jag erkänner skamset att jag köper det billigaste ( utländska) kött jag hittar, just pga att jag vill äta gott men inte har råd att lyxa med ekologiskt och svenskt kött, det kostar för mycket för plånboken om jag vill ha ett drägligt liv i övrigt...


Jag hade självklart köpt och använt svenskt kött till 100% om det hade vart i samma prisklass, men idag, leva eller överleva för att ha ett drägligt liv i övrigt........
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Även om artikeln börjar bli gammal så tror jag att läget är detsamma. Titta bara på böndernas faktiska betalning för KRAV vs. traditionellt kött (skiljer inte många kr/kg) och hur stora skillnader det har blivit i butikshyllan.

Det är inte bara konsumenterna som måste ta sitt ansvar i den här frågan!

Förövrigt tycker jag att det är ett urkasst argument att skylla på priset och sen köpa importerat kött. Jag har levt långt under existensminimum i flera år och kunde ändå köpa huvudsakligen ekologiska varor och enbart svenskt, lokalslaktat utegångskött. Har man inte råd att köpa kött som är bra kan man äta vegetariskt! Svenskt kött är inte lyx, det är vad som borde vara norm. Det billiga importköttet är billigt i disken kanske, men dyrt om man ser till vad man får offra tidigare i produktionsleden.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag tycker kött är för billigt samt att det borde vara förbjudet att sälja importerat kött.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag tycker kött är för billigt samt att det borde vara förbjudet att sälja importerat kött.

Håller med till 100%.

Jag äter hellre vegetariskt än att äta kött av olyckliga djur. Har jag inte råd att köpa bra kött jämt, då köper jag kött mer sällan och äter vegetariskt några dagar/v istället.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

De få gånger jag köper kött köper jag svenskt, men inte är det billigt.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag förstår inte prissättningen på kött. Jag kan ofta köpa svensk fransyska för knappt 80:-/kg, nötfärsen kostar ofta över 90:-/kg och högreven (utan ben) 85-90:-/kg. Det billigaste köttet av dessa är altså även det finaste.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag har heller inte fett ställt, men brukar då försöka besöka butiker tidigt på måndag morgon då de säljer ut köttet för halva priset pga kort datum.
Slänger sen in det i frysen :)

När jag har bättre ställt handlar jag ekologiskt och närproducerat i den lokala köttbutiken. Bl a deras korvar smakar MYCKET mer än "vanlig" korv, så det behövs inte lika mycket för att smaksätta en måltid.

Bl a kassler har jag inte hittat svensk så den skippar jag helt enkelt!
Försöker även handla efter säsong, vitkål t ex är nyttigt och billigt just nu, jämfört med sallad. Går att göra en massa goda sallader av, och därmed minska köttmängden:)
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Det är inte svenskt kött som är dyrt, det är utländskt som är för billigt...
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Det är inte svenskt kött som är dyrt, det är utländskt som är för billigt...

Så sant!!!

Svenska bönder följer spelreglerna kring djurens mående, vilket de utländska (många gånger!) struntar i....

Genom att köpa svenskt bidrar man ju faktiskt till att djur får ett drägligt liv, och tvärtom...
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Även om artikeln börjar bli gammal så tror jag att läget är detsamma. Titta bara på böndernas faktiska betalning för KRAV vs. traditionellt kött (skiljer inte många kr/kg) och hur stora skillnader det har blivit i butikshyllan.

Det är inte bara konsumenterna som måste ta sitt ansvar i den här frågan!

Förövrigt tycker jag att det är ett urkasst argument att skylla på priset och sen köpa importerat kött. Jag har levt långt under existensminimum i flera år och kunde ändå köpa huvudsakligen ekologiska varor och enbart svenskt, lokalslaktat utegångskött. Har man inte råd att köpa kött som är bra kan man äta vegetariskt! Svenskt kött är inte lyx, det är vad som borde vara norm. Det billiga importköttet är billigt i disken kanske, men dyrt om man ser till vad man får offra tidigare i produktionsleden.

Jag uttryckte mig kanske fel. Jag har råd att köpa både ekologiskt och svenskt kött om det bara handlade om maten som ekonomin ska räcka till, men jag prioriterar annat. Jag menar mer att jag föredrar att tex äga en bil, att ge min hund bra mat, jag köper hellre den lite dyrare och varma jackan för att slippa frysa, de rejäla kängorna av bra ( och dyrt) märke för att hålla mig varm och torr om fötterna när jag är ute mm. Pengarna räcker alltså inte till allt jag vill, och då blir det maten som jag "snålar" in på och köper billigt för att ha råd med annat jag vill lägga pengar på. Egoistiskt av mig, men jag tycker också om mat ( kött) och köper det jag har råd med. Priset blir då avgörande i sista änden för mig, tyvärr.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag har heller inte fett ställt, men brukar då försöka besöka butiker tidigt på måndag morgon då de säljer ut köttet för halva priset pga kort datum.
Slänger sen in det i frysen :)

När jag har bättre ställt handlar jag ekologiskt och närproducerat i den lokala köttbutiken. Bl a deras korvar smakar MYCKET mer än "vanlig" korv, så det behövs inte lika mycket för att smaksätta en måltid.

Bl a kassler har jag inte hittat svensk så den skippar jag helt enkelt!
Försöker även handla efter säsong, vitkål t ex är nyttigt och billigt just nu, jämfört med sallad. Går att göra en massa goda sallader av, och därmed minska köttmängden:)


Sådär gör jag också, handlar på 1/2-priset kött om jag hittar, och köper grönsaker efter säsong, det sparar pengar :). Ibland kan jag få tag i en halv gris, eller som nyligen då jag köpte älg av en granne. Så det är inte bara importerat jag handlar heller, även om det lät så:)
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag tycker kött är för billigt samt att det borde vara förbjudet att sälja importerat kött.

Jag håller med.

Blir ärligt talad äcklad av att se folk kasta sig över billig blandfärs med märkningen "ursprungsland: Danmark/Irland/Tysklad" och önskar att någon butik här kunde garantera 100 % svenskt kött i alla diskar.

:yuck:
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag köper iprincip aldrig kött ifrån nöt och fläsk i butiker, utan enbart från lokala gårdar runt omkring mig. (undantag är korv, där köper jag i butik, men inte speciellt ofta.)

Jag betalar 70 kr kg för nötfärs, ifrån gårdsbutik. Känns bra! Älg köper jag av jägare på höstkanten.

Min akilleshäl är kyckling. Försöker få tag på kaninkött häromkring för att byta ut mot, och till sommaren funderar jag på att skaffa kaninen för hushållsbehov själv.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Håller med till 100%.

Jag äter hellre vegetariskt än att äta kött av olyckliga djur. Har jag inte råd att köpa bra kött jämt, då köper jag kött mer sällan och äter vegetariskt några dagar/v istället.

Jag med. Har rätt kasst med pengar typ jämt, men eftersom jag bor ensam väljer jag själv hur jag prioriterar. Många dagar blir det olika varianter av linsgryta och eftersom jag fullkomligt avskyr att slänga mat blir det då och då lite märkliga och torftiga kombinationer för att göra av med saker så att de inte blir dåliga. När jag väl äter mitt (krav-märkta) kött njuter jag verkligen av det, för det händer rätt sällan.
Även katterna håller på att fasas in på schysst kött. Det tar tid eftersom de fortfarande inte klarar kött helt och hållet utan måste få det blandat med industrimat, men med lite intresse och knep och knåp går det att hitta riktigt billigt kött till dem med. Det kommer att bli mycket hjärta, lunga, kanin osv.

Som någon sade är inte svenskt kött för dyrt. Det är utländskt som är för billigt. Och jag har läst en hel del på senaste tiden att svenskar lägger mindre pengar än någonsin på mat. Det handlar om prioriteringar helt enkelt. Men det är inte lätt i ett samhälle som fullkomligt exploderar av reklam för allt som ska köpas. Det konsumtionsinriktade samhället trycker in berättelsen om att vi blir lyckliga av att köpa på oss saker i oss. Då är det klart vi inte har råd att satsa för mycket pengar på mat...
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
1 901
Senast: thoora
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 307
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 666
Senast: Tofs
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 830
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp