Bukefalos 28 år!

Tävla p70

Anonyymmmm

Trådstartare
Jag har aldrig tävlat fälttävlan men tycker att det skulle vara kul att göra det någon gång, i så fall p70. Jag undrar lite om hur det går till. Kan man gå terrängbanan med hästen? När går man terrängbanan? Är det omhoppning på banhoopningen? Är allt samma dag? Hur vet man vilket dressyrprogram det är? Vilken ordning gör man grenarna? Ska man ha någon speciell utrustning förutom den man har i banhoppningen? Om någon skulle vilja skriva lite om hur det är vore det väldigt bra! :)
 
Jag har aldrig tävlat fälttävlan men tycker att det skulle vara kul att göra det någon gång, i så fall p70. Jag undrar lite om hur det går till.
För att få tävla P70 så måste du ha fälttävlanskort, när du tar det så borde du kunna få svar på alla dina frågor. Men med det sagt:
Kan man gå terrängbanan med hästen?
Det varierar om banvisningen är till häst eller inte, det framgår i ryttarmeddelandet.
När går man terrängbanan?
Banan ska vara öppen från kl. 16 dagen före terrängen och efter det får man gå den när man vill, sedan kan arrangören ha banvisningar med "guide" bestämda tider och det är också då man eventuellt får rida runt banan.
Är det omhoppning på banhoopningen?
Nej, banhoppningen går i bedömning A.
Är allt samma dag?
Det kan vara samma dag, eller så går dressyr och hoppning ena dagen och terrängen dagen efter.
Hur vet man vilket dressyrprogram det är?
Det framgår i propositionen.
Vilken ordning gör man grenarna?
Dressyr, hoppning, terräng.
Ska man ha någon speciell utrustning förutom den man har i banhoppningen?
Du behöver ha ett medical card, skyddsväst, nummerlappsväst och en hjälm med blank yta och utan skärm.

/Lady_S
 
För att få tävla P70 så måste du ha fälttävlanskort, när du tar det så borde du kunna få svar på alla dina frågor. Men med det sagt:
Det varierar om banvisningen är till häst eller inte, det framgår i ryttarmeddelandet.
Banan ska vara öppen från kl. 16 dagen före terrängen och efter det får man gå den när man vill, sedan kan arrangören ha banvisningar med "guide" bestämda tider och det är också då man eventuellt får rida runt banan.
Nej, banhoppningen går i bedömning A.
Det kan vara samma dag, eller så går dressyr och hoppning ena dagen och terrängen dagen efter.
Det framgår i propositionen.
Dressyr, hoppning, terräng.
Du behöver ha ett medical card, skyddsväst, nummerlappsväst och en hjälm med blank yta och utan skärm.

/Lady_S
Tack för dit svar, jag har tagit ett fälttävlans märke, alltså ridit och fått en underskrift från tränare, räcker det eller behövs det något mer?
 
Tack för dit svar, jag har tagit ett fälttävlans märke, alltså ridit och fått en underskrift från tränare, räcker det eller behövs det något mer?
Nej, det räcker bra så. :)

Det ÄR mycket som är nytt och annorlunda när man ska tävla fälttävlan, har du möjlighet att hänga på någon som varit ute på fälttävlanstävlingar tidigare? Bara att man får gå hoppbanan medan de andra ryttarna tävlar på den känns ju jättekonstigt i början...

/Lady_S
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Kristall10
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
854
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Miiikaela_
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 467
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp