Bukefalos 28 år!

Tapetsera på vävd tapet

kolblakkur

Trådstartare
Ska eventuellt flytta till en lägenhet med väv på väggarna. Det är absolut inte något som är aktuellt att dra ner då det är en hyresrätt. Men hur funkar det att tapetsera på väv? Går det ens? Hur får man det slätt, utan att väven kommer fram i den nya tapeten?
 
Ska eventuellt flytta till en lägenhet med väv på väggarna. Det är absolut inte något som är aktuellt att dra ner då det är en hyresrätt. Men hur funkar det att tapetsera på väv? Går det ens? Hur får man det slätt, utan att väven kommer fram i den nya tapeten?
Antingen bredspacklar man väggen eller sätter upp en easy cover innan tapetseringen. Den senare är som en slags tapet som döljer ojämnheter.
 
I mitt hus hade de satt väv ovanpå vanlig tapet. Varför!? :eek:
Som tur är gjorde det att jag ganska smidigt kunde dra ner väven. Kolla om det kan vara så hos dig också?
 
I mitt hus hade de satt väv ovanpå vanlig tapet. Varför!? :eek:
Som tur är gjorde det att jag ganska smidigt kunde dra ner väven. Kolla om det kan vara så hos dig också?
Som jag skrev: det är inte aktuellt att dra ner väven. Det finns ingen vanlig tapet under 🙂
 
Ska eventuellt flytta till en lägenhet med väv på väggarna. Det är absolut inte något som är aktuellt att dra ner då det är en hyresrätt. Men hur funkar det att tapetsera på väv? Går det ens? Hur får man det slätt, utan att väven kommer fram i den nya tapeten?
Jag har både målat och tapetserat på väv (även rivit väv, men det var ju inte aktuellt här)
Måla var hyfsat enkel men det gick åt mycket grundfärg pga sugande underlag. Själva kulören sen var som vanligt. Eftersom väven hade struktur så blev det inte så bra om man hade velat spackla så det är ju ett litet minus.

Tapetsera på, vi använde Duro easy cover renoveringstapet. Inga konstigheter alls. Gips hade iaf jag inte velat använda, det bygger så mycket på väggen...
 
Tapetsera på, vi använde Duro easy cover renoveringstapet. Inga konstigheter alls. Gips hade iaf jag inte velat använda, det bygger så mycket på väggen...
Blev det slätt med easy cover på väv?
Slätt nog att tapetsera över eller slätt nog att måla på?
(jag har också vävtapet som ska renoveras, men ska försöka dra av åtminstone vävstrukturen)
 
Blev det slätt med easy cover på väv?
Slätt nog att tapetsera över eller slätt nog att måla på?
(jag har också vävtapet som ska renoveras, men ska försöka dra av åtminstone vävstrukturen)
Vi tapetserade ovanpå easy cover, men jag tror det hade funkat att måla också. Den är ganska tjock.
 
Blev det slätt med easy cover på väv?
Slätt nog att tapetsera över eller slätt nog att måla på?
(jag har också vävtapet som ska renoveras, men ska försöka dra av åtminstone vävstrukturen)

Min väv uppe från 70-talet går jättelätt att dra av så det är nog inget problem att göra det iaf.
 
Ska eventuellt flytta till en lägenhet med väv på väggarna. Det är absolut inte något som är aktuellt att dra ner då det är en hyresrätt. Men hur funkar det att tapetsera på väv? Går det ens? Hur får man det slätt, utan att väven kommer fram i den nya tapeten?

Vad för slags väv? Glasfiber skulle jag säga att man behöver ha någon form av renoveringstapet över, typ Easycover (om det märker finns kvar).

Vissa vävtapeter är spaltbara, dvs men kan riva av strukturlagret och sedan spackla skarvar och måla.

Jag har tapetserat över två strukturtapeter (ena textil) hemma, men båda var målade innan. I ena fallet syns strukturen igenom, men eftersom tapeten är mönstrad så krävs det att man vet om defekten för att förstå att det är en defekt
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
750
Senast: ptr
·
Hemmet Nu behöver jag lite input Vi ska tapetsera om i vardagsrummet. Dilemmet är att det är en strukturtapet från 50 eller 70-talet som sitter...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Mia_R
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: mysboll
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
788
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp