Bukefalos 28 år!

Tips på experiment ställen

På curiosum i Umeå kan man laborera, men 13-åringar ska ju laborera på NO:n i skolan så tror inte att det är så märkvärdigt för den åldersgruppen.
 
På universum i Göteborg finns en klassisk kemikalier-sal där man får göra en kemilabration under ledning av en handledare. Se till att vara där när de släpper biljetterna för det är hyfsat populärt.

Vårt barn hade en liknande situation i sjuan. Dessutom hade de lärarproblem så ordinarie lärare var sjukskriven i perioder och springvikarien fick inte ha laborationer av säkerhetsskäl. I åttan blev det bättre när någon/några elever blev flyttade till en annan mindre undervisningsgrupp och de fick en annan lärare. Så även om det känns hopplöst nu, så kan det bli bättre.
 
Ett tips är att en del kemilaborationer faktiskt går att göra hemma med t.ex bakpulver, ättika och rödbetssaft. Jag läste in gymnasiets kemi A på distans (för många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg alla labbar..) och fick då en labblåda hemskickad för att utföra laborationer hemma. Mycket info kring labbutförande och förklaringar finns på internet. Det går kanske att fråga på skolan om det åtminstone finns möjlighet att låna hem viss utrustning när de inte kan erbjuda utbildning på plats..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
34
· Visningar
1 361
Mat Vi syskon ska mötas i Gbg för att umgås en lördag till söndag. Tanken är att börja med en lunch, gärna på ett ställe där det är ok att...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Ariane
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp