Träning och hälsa del 11

Träning har fått fler oväntade vilodagar än tänkt den här veckan eftersom jag tappade rösten i torsdags morse och har sen dess en väldigt kraxande röst. Just nu ligger jag på 48 tränade styrkepass i år, det är exakt samma som förra året, så jag låter kroppen vila och räknar med att den tackar mig sen.

Annars är tanken att börja komma igång med simning iaf en gång varann vecka.
 
Jag var ute och joggade idag för första gången på... flera år. Det var SÅ härligt! Drygt 5 km tillsammans med en vän och vi växlade mellan mestadels pw och sen 2 min x 4 av lätt jogg. Nej men alltså det var så underbart. Perfekt löpväder med sol och ganska vindstilla och kanske 10 grader och trevligt med sällskap och joggingen kändes väldigt lätt. Detta kommer det bli mer av :love: Min tanke nu är att fortsätta med mina två helkroppspass på gymet och sen en vardagkväll i veckan sticka ut när barnen ska sova och ta en liten pw/jogging-runda. Och sen en tur på helgen med lite mag-styrka efteråt.

Så ja efter joggingen idag körde jag mage och biceps, köpte ett sånt där maghjul på Stadium outlet igår för 60 kr så testade det idag + hängande knälyft + crunches och så bicepscurl med hantlar :up:
 
Har tillbringat hela veckan med att försöka intala mig själv att det är jätteskoj att gå på gym och bli svettig och darrig. Jippi ... :meh: :rolleyes:
Nåja, idag släpade jag mig dit och gjorde det jag brukar förutom att jag bara orkade 10+7 ggr i bröstpressen (14 kg). Tänkte att det är inte så noga att tvinga fram 3 ggr till så avslutade när det kändes som för mycket.
Min arm med impingement syndrome gnällde bara lite. Tidigare idag strök jag en skjorta och fick jätteont i den armen. Skumt. Pressade ju inte ens med strykjärnet.
 
Nästan 2 timmar ben idag 🥳 avslutade med 3 set med utfallssteg, de första med 20 kg vikt och den sista utan vikt tills vi gav upp. Det kommer kännas imorgon, darrar fortfarande ibland, såhär fyra timmar senare 😅 hade straps för första gången i marklyft idag, blev "bara" 80 kg då ländryggen sa ifrån, men händerna klarade sig väldigt bra, så det var helt klart en bra investering!
 
Blev bara ett pass denna vecka. Joggingrunda på måndag. Därefter hade jag en resdag och sedan har varenda dag handlat om att mota förkylning i grind. Nu har den brutit ut och jag hoppas den hinner lindras så att jag kan åka skidor tors-sön :grin:
 
Andra gången gillt, eller nått! Det blev en riktigt skön tur där fokus bara var på att hitta en bra känsla. Jag har ju otroligt svårt för löpning på många sätt och gör det därför väldigt sällan, så för mig är det verkligen viktigt att det känns så bra som möjligt när det väl blir av. Gick ut med målet att springa så länge det kändes okej, det fick liksom vara jobbigt men inte på det där sättet att varje minut kändes jättelång, utan att då skulle jag tillåta mig att gå lite. Det initiala målet var att springa 5 minuter i sträck. Det gjorde mig inte ett dugg trött, så jag sprang i 5 minuter till. Och 5 till. Och 5 till. Kände absolut att jag hade kunnat fortsätta längre men började få lite ont om tid, så jag bestämde mig för att avsluta medan det fortfarande gick bra och promenerade tillbaka till hotellet via ett café där jag köpte kaffe. Väldigt härlig start på dagen och jag blir så löjligt glad när jag lyckas springa i mer än 5-10 minuter åt gången utan att känna att jag vill dö! Tar det som ett tecken på att jag börjat lära mig att hålla tempo och anding på en rimlig nivå :up:

Väldigt härligt att springa i bara t-shirt bland all grönska också:

Visa bifogad fil 143590
Det här lät så extremt härligt, och hur grönt har ni det redan?!
 
1000006275.jpg


Dagens pass. Kunde höja nån vikt samtidigt som jag kände mig tröttare än vanligt på andra vis 😅
Ffa känns det otroligt skönt att min uppvärmning med 1km på löpbandet inte alls känns supertung längre. Jag dras ju med andningsproblem (astmaliknande) vilket lätt sätter sig i huvudet och nu börjar det kännas rätt skönt att springa lite.
 
Noll sugen på att träna efter nattjobb men åkte ändå, mest för att hålla mig vaken då jag har tid till kiro med hundarna vid lunch 😝. Känns som om jag också skulle behöva ett besök själv..

Det flyter på med träningen, nu har jag väl tränat styrkeinriktat i en månad och är nästan uppe på samma vikter som innan pausen på ett år 😁. Utom bänkpress men jag brukar å andra sidan inte köra så många reps utan tränade för toppstyrka så.. Det ju en del jag inte tränat innan så som biceps och triceps mer än nåt halvhjärtat pass var tredje månad 😅... Idag var det iallafall rygg och bröst, nästa pass blir biceps, triceps och mage (sånt jag innan tänkt att det bra att träna men inte blivit av 😁).

Screenshot_20240423_094938.jpg
 
Helgens tänkta träning blev istället (tungt) trädgårdsarbete och vedhuggning. Ändå skönt att få lite sånt bortstökat också.

Igår tog vi en kort löptur medan maten stod och puttrade, lite högre tempo än jag är van vid under mina mysrundor, och sista 500 meterna gick verkligen på pannben. Men det gick!
 
Noll sugen på att träna efter nattjobb men åkte ändå, mest för att hålla mig vaken då jag har tid till kiro med hundarna vid lunch 😝. Känns som om jag också skulle behöva ett besök själv..

Det flyter på med träningen, nu har jag väl tränat styrkeinriktat i en månad och är nästan uppe på samma vikter som innan pausen på ett år 😁. Utom bänkpress men jag brukar å andra sidan inte köra så många reps utan tränade för toppstyrka så.. Det ju en del jag inte tränat innan så som biceps och triceps mer än nåt halvhjärtat pass var tredje månad 😅... Idag var det iallafall rygg och bröst, nästa pass blir biceps, triceps och mage (sånt jag innan tänkt att det bra att träna men inte blivit av 😁).

Visa bifogad fil 143812
Herregud vad tufft att träna efter nattjobb 😅😅 Bra jobbat 👏
 
Helkroppspass: Pass B.png


Flexade lite tidigare från jobbet för att hinna med en timme styrketräning innan 5-åringens fotboll!
Riktigt gött pass, marklyften var lite slitiga och frontböj är ju en… övning som inte är den bekvämaste 😅 Men efter att 40 kg inte alls kändes bra för ett par veckor sen är jag jättenöjd att 37,5 kändes väldigt bra idag.

Nästa pass kanske kan bli en liten joggingtur torsdag morgon tänker jag 👍
 
Har gått och laddat för gymmet hela dagen men "råkade" fastna i jobbet, trädgården, soffan... Det satt långt inne, med andra ord! Men till slut, efter att ha haft träningskläderna på mig i typ 10 timmar, lyckades jag ta mig samman och traskade iväg för ett riktigt skönt styrkepass med fokus rygg & bröst.

  • 500 m löpning + rörlighet
  • Latsdrag 3x8
  • Sittande kabelrodd 3x10
  • Hantelrodd 3x8 i superset med KB-svingar 3x15
  • Bänkpress med hantlar 3x8
  • Squeeze press 3x8
  • Armhävningar 3x8
Funderade på att avsluta med någon slags pulshöjande cirkel som jag brukar, men kände verkligen inte för det idag. Imorgon ska jag gå på ett Hyrox-pass, så flåset lär få sitt då om inte annat!

Får se om jag hinner med fler pass utöver de två denna veckan. Är inne i en väldigt intensiv jobbperiod samtidigt som jag får besök från Sverige fredag-måndag och behöver förbereda inför det, så jag räknar inte med att det blir något mer efter morgondagens pass. Har redan uppnått målet à 12 pass i april, så på den fronten är det helt lugnt :)
 
Visa bifogad fil 143830

Flexade lite tidigare från jobbet för att hinna med en timme styrketräning innan 5-åringens fotboll!
Riktigt gött pass, marklyften var lite slitiga och frontböj är ju en… övning som inte är den bekvämaste 😅 Men efter att 40 kg inte alls kändes bra för ett par veckor sen är jag jättenöjd att 37,5 kändes väldigt bra idag.

Nästa pass kanske kan bli en liten joggingtur torsdag morgon tänker jag 👍
Uj vad starkt med 48 kg i latsdrag! 🤩
 
Jag fortsätter med vattengympan, blivit ungefär fyta-fem pass i veckan. Känner mig helt slut efter ett pass. Det tar sju minuter att gå till badhuset och 12 minuter att gå hem. 😅

Testade att ta större hantlar igår, men det blev lite väl tufft, kunde inte göra alla övningar korrekt. Så tänker att jag kör på med lite lättare hantlar ett tag till.
Igår och idag blev det rätt mycket övningar för bålen, vilket är bra nu när jag inte rider längre utan umgås med hästar på andra sätt istället. Då får jag ingen naturlig båltråning.

På torsdag planerar jag att gå på ett pass som bara är mag- och ryggövningar. Ska bli roligt att se vad det är.

Det är iallafall fortfarande jättekul att gå på vattengympa! Mycket taggad. 😊
 
Jag fortsätter med vattengympan, blivit ungefär fyta-fem pass i veckan. Känner mig helt slut efter ett pass. Det tar sju minuter att gå till badhuset och 12 minuter att gå hem. 😅

Testade att ta större hantlar igår, men det blev lite väl tufft, kunde inte göra alla övningar korrekt. Så tänker att jag kör på med lite lättare hantlar ett tag till.
Igår och idag blev det rätt mycket övningar för bålen, vilket är bra nu när jag inte rider längre utan umgås med hästar på andra sätt istället. Då får jag ingen naturlig båltråning.

På torsdag planerar jag att gå på ett pass som bara är mag- och ryggövningar. Ska bli roligt att se vad det är.

Det är iallafall fortfarande jättekul att gå på vattengympa! Mycket taggad. 😊

Det låter kul med vattengympa! Man blir så skönt trött efter att ha tränat i vatten tycker jag. Så skönt också att sitta i bastun efteråt, jag brukar passa på att ha balsam eller inpackning i håret.
 
Det låter kul med vattengympa! Man blir så skönt trött efter att ha tränat i vatten tycker jag. Så skönt också att sitta i bastun efteråt, jag brukar passa på att ha balsam eller inpackning i håret.
Jag skippar bastun då den mesta vattengympan sker i varmbassäng, så jag brukar duscha lite kallare efteråt då jag blir så varm av träningen.
Men simmar jag brukar jag basta efteråt.
 
@Niyama upplever att det finns lika många vikt-upplevelser som maskiner 😅
Men på vissa är det pounds istället för kilo (sällsynt), eller olika utväxling på kablarna (ofta), eller bara olika trögt att dra i maskindelarna. 😂 svårt det där!


Jag kom iväg till gymmet i fredags, och igår.
Fredag:
Walking lunges 26st x 3, 2x12kg kettlebells
Bänk, lastdrag.

Äntligen hittat rätt teknik i latsdrag, så ligger stabilt på 50kg x 10, och får numera gryyym träningsvärk i hela latsen. Nöjd! Nån gång ska jag klara en pullup :D
Hände nåt med bänken också, har ju varit svagare sista året. Men från att dö när jag kommit upp till 40kg x 3, blev det nu 40kg x 5, följt av 35kg x 10 🥳

Igår blev det mark, axelpress, latsdrag och armar. Känner mig väldigt bra i mark igen nu, och allmänt stark 💪

IMG_2181.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 342
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 254
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 428
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 197
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp