Bukefalos 28 år!

Jamtland

Trådstartare
Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat.
Veterinären rekommenderade att vi skulle göra ett ultraljud och tyckte att jag skulle kolla med försäkringsbolaget om de täcker den kostnaden.
Jag känner att jag inte riktigt fick grepp om vilka fördelar det är med ett ultraljud? Vad "vinner " jag på det? Finns det olika sätt att behandla ett blåsljud beroende på vad de ser på ultraljudet?
 
Blåsljud är väl mest ett symptom, kan bero på en mängd olika saker eller ingenting.

Min gubbhund hade blåsljud och på ultraljudet kunde de se att det var på grund av hjärtsvikt som han behövde ta medicin för. Det gick på försäkringen.
 
Fördelen med ultraljud är att man kan sätta in medicin innan hjärtsvikten ger symptom och på så sätt ge hunden ett normallångt liv.
Tack vare ultraljud så vet jag också att min hunds superakuta hjärtsvikt troligen berodde på att en hjärtklaff lossnade och inte på att jag på något sätt missat hennes symptom (som hon ju inte hade förrän klaffen började lossna)

Försäkringen har tagit alla ultraljud på mina hundar
 
Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat.
Veterinären rekommenderade att vi skulle göra ett ultraljud och tyckte att jag skulle kolla med försäkringsbolaget om de täcker den kostnaden.
Jag känner att jag inte riktigt fick grepp om vilka fördelar det är med ett ultraljud? Vad "vinner " jag på det? Finns det olika sätt att behandla ett blåsljud beroende på vad de ser på ultraljudet?
Det är också bra att känna till om det finns en narkosrisk eller inte inför en ev. sedering/sövning. Säg att hunden skulle bryta en klo eller något liknande och behöver sövas, då är det toppen att veta om det är stor/liten/ingen narkosrisk.
 
Det är också bra att känna till om det finns en narkosrisk eller inte inför en ev. sedering/sövning. Säg att hunden skulle bryta en klo eller något liknande och behöver sövas, då är det toppen att veta om det är stor/liten/ingen narkosrisk.
Sant, hunden i fråga har dessutom SLO (kloavlossning) och även om medicineringen oftast fungerar lysande så händer det att vi måste söva och dra klor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 194
Senast: Hedinn
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 408
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 376
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp