Utlånad häst - ev ta tilöbaka honom hur göra?

Barbabelle

Trådstartare
Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han och jag passar bättre ihop nu än tidigare.

Hur gör man det? Jag tänker att jag kan ju inte avsluta fodervärdsavtalet för det?

Jag måste ju kunna testa att rida honom x antal gånger medan hon har honom och se hur det går?

Någon som har något förslag?
 
Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han och jag passar bättre ihop nu än tidigare.

Hur gör man det? Jag tänker att jag kan ju inte avsluta fodervärdsavtalet för det?

Jag måste ju kunna testa att rida honom x antal gånger medan hon har honom och se hur det går?

Någon som har något förslag?
Skulle nog säga att du inte har rätt att ta hästen och rida när du vill om hästen är ute på foder. Det fungerar ju åt båda håll för bådas rättigheter. Du får nog vänta tills tiden har gått ut och sen rida.

Om nu inte fodervärden tillåter dig att komma dit och rida då. Du kan ju alltid höra med den som har hästen nu och fråga om det är okej att du kommer och rider. Det skadar ju inte..
 
Vad var tanken med utlåningen från början? Jag tänker att en fodervärd som förväntat sig ha hästen i ett/flera år möjligen kan bli lite putt om ägaren plötsligt ombestämmer sig redan efter ett par månader. Allt beror på ert avtal och varför du nu tror att hästen passar dig bättre än tidigare. Du gör givetvis inget fel i att ställa frågan och säga upp avtalet enligt er överenskommelse, men det kan vara bra med lite fingertoppskänsla för relationens skull.
 
"Hej! Jag skulle vilja komma och rida min häst lite, när passar det dig?"

En vettig person skulle väl aldrig neka hästens ägare att komma..?

Jag håller med i sak. Men skulle vilja lägga till att det är schysst att vara tydlig med sina intentioner, gentemot fodervärden. Beroende på avtal och person kan nog en del få lite ont i magen/bli osäkra på situationen, om de räknat med att ha hästen "som sin" betydligt längre och sen vill ägaren "plötsligt" börja komma och rida själv. Vill ägaren rida nån gång för att känna igenom hästen, eller vill hen rida för att hen vill säga upp avtalet i förtid och "ta tillbaka hästen", liksom.
 
Jag håller med i sak. Men skulle vilja lägga till att det är schysst att vara tydlig med sina intentioner, gentemot fodervärden. Beroende på avtal och person kan nog en del få lite ont i magen/bli osäkra på situationen, om de räknat med att ha hästen "som sin" betydligt längre och sen vill ägaren "plötsligt" börja komma och rida själv. Vill ägaren rida nån gång för att känna igenom hästen, eller vill hen rida för att hen vill säga upp avtalet i förtid och "ta tillbaka hästen", liksom.
Sant, bra tillägg.
 
Jag håller med i sak. Men skulle vilja lägga till att det är schysst att vara tydlig med sina intentioner, gentemot fodervärden. Beroende på avtal och person kan nog en del få lite ont i magen/bli osäkra på situationen, om de räknat med att ha hästen "som sin" betydligt längre och sen vill ägaren "plötsligt" börja komma och rida själv. Vill ägaren rida nån gång för att känna igenom hästen, eller vill hen rida för att hen vill säga upp avtalet i förtid och "ta tillbaka hästen", liksom.
Som jag minns från TS tidigare trådar så lånades hästen ut då hon inte själv redde ut den och blivit rädd för den. Ger mig lite en bitter smak I munnen att man lånar ut en häst som sen kan fodervärd lösa problemet och sen tar man tillbaka hästen när problemet är löst 😔 nu vet jag inte om detta är fallet med TS. Men den känslan jag fick efter att ha läst dom andra trådarna.
 
Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han och jag passar bättre ihop nu än tidigare.

Hur gör man det? Jag tänker att jag kan ju inte avsluta fodervärdsavtalet för det?

Jag måste ju kunna testa att rida honom x antal gånger medan hon har honom och se hur det går?

Någon som har något förslag?
Om du behöver få din häst trimmad och/eller utbildad så tycker jag att det är lämpligare att du lämnar den till ett utbildningsstall. Då kan du rida den emellanåt också, och säkert rida lektioner för beridaren.
 
Jag har min ena häst på foder och ägaren kommer hit en el två gånger/år och rider lite. Själv tycker jag det är jätteroligt när hon kommer och får känna på framstegen hennes häst gör, att hon får umgås med honom och se att han mår bra. Men vi hade också detta avtalat från början så det är inga konstigheter alls.

Det absolut viktigaste när en har häst på fider/lånar ut på foder är kommunikationen. Ni måste från början vara överens om hur avtalet ser ut. En hästägare som skulle ändra på förutsättningarna hade jag sagt upp avtalet med, i synnerhet om det görs bara efter några månader. Det är en varningsflagg för mig.
 
Skulle nog säga att du inte har rätt att ta hästen och rida när du vill om hästen är ute på foder. Det fungerar ju åt båda håll för bådas rättigheter. Du får nog vänta tills tiden har gått ut och sen rida.

Om nu inte fodervärden tillåter dig att komma dit och rida då. Du kan ju alltid höra med den som har hästen nu och fråga om det är okej att du kommer och rider. Det skadar ju inte..
Jag menar inte att jag ska ta honom när jag vill, kommer självklart komma överens med hon som har honom när det funkar.
 
Vad var tanken med utlåningen från början? Jag tänker att en fodervärd som förväntat sig ha hästen i ett/flera år möjligen kan bli lite putt om ägaren plötsligt ombestämmer sig redan efter ett par månader. Allt beror på ert avtal och varför du nu tror att hästen passar dig bättre än tidigare. Du gör givetvis inget fel i att ställa frågan och säga upp avtalet enligt er överenskommelse, men det kan vara bra med lite fingertoppskänsla för relationens skull.
Tanken var att han skulle bli regelbundet riden och alltså få regelbundet med motion och aktivering.
 
Jag håller med i sak. Men skulle vilja lägga till att det är schysst att vara tydlig med sina intentioner, gentemot fodervärden. Beroende på avtal och person kan nog en del få lite ont i magen/bli osäkra på situationen, om de räknat med att ha hästen "som sin" betydligt längre och sen vill ägaren "plötsligt" börja komma och rida själv. Vill ägaren rida nån gång för att känna igenom hästen, eller vill hen rida för att hen vill säga upp avtalet i förtid och "ta tillbaka hästen", liksom.
Jag har haft honom i 2 år nu och aldrig kunnat rida honom "riktigt". Jag trodde jag tog hjälp av en vettig person när jag köpte honom. Men sen fattade jag att hon troligen bara ville ha dit en till häst till sin gård så hon skulle få in lite pengar för att han bor där.
Efter att jag köpt honom har det varit fel på typ allt, jag köpte tex ett nytt täcke till honom. Jag var till Hööks och berättade vad jag behövde för täcke och de rekommenderade ett täcke som jag gillade och som jag köpte. Men hon som har gården där han står undrar varför jag köpte det täcket när han enligt henne behövde ett annat täcke. Så hon lägger på honom ett täcke hon har som hon tycker han behöver.
Hon har ett enormt kontrollbehov och det är fel på allt, vart saker på gården står, vart jag står och longerar, att jag är på ridbanan när det är snö på den. M.m. m.m

Fodervärdsavtalet är skrivet på 3 månader i taget med en månads uppsägningstid. Tanken med att jag vill testa att rida honom nu när han varit igång och blivit riden regelbundet en tid är för att jag vill komma fram till ett beslut hur jag ska göra. Om jag ska sälja honom och leta efter en annan häst.
 
Som jag minns från TS tidigare trådar så lånades hästen ut då hon inte själv redde ut den och blivit rädd för den. Ger mig lite en bitter smak I munnen att man lånar ut en häst som sen kan fodervärd lösa problemet och sen tar man tillbaka hästen när problemet är löst 😔 nu vet jag inte om detta är fallet med TS. Men den känslan jag fick efter att ha läst dom andra trådarna.
Det har aldrig varit min tanke att hon som har honom ska lösa problemet åt mig och att jag sen ska ta tillbaka honom.
Han är troligen för svår för mig och nu när hon har honom blir han regelbundet riden.
 
Om du behöver få din häst trimmad och/eller utbildad så tycker jag att det är lämpligare att du lämnar den till ett utbildningsstall. Då kan du rida den emellanåt också, och säkert rida lektioner för beridaren.
Han behövde bli regelbundet riden.
 
Jag har min ena häst på foder och ägaren kommer hit en el två gånger/år och rider lite. Själv tycker jag det är jätteroligt när hon kommer och får känna på framstegen hennes häst gör, att hon får umgås med honom och se att han mår bra. Men vi hade också detta avtalat från början så det är inga konstigheter alls.

Det absolut viktigaste när en har häst på fider/lånar ut på foder är kommunikationen. Ni måste från början vara överens om hur avtalet ser ut. En hästägare som skulle ändra på förutsättningarna hade jag sagt upp avtalet med, i synnerhet om det görs bara efter några månader. Det är en varningsflagg för mig.
Jag har aldrig menat att vi ska ändra på avtalet. Jag har velat kunna rida honom sen jag köpte honom vilket jag fortfarande inte kan. Jag vill komma fram till ett beslut hur jag ska göra.
 
Jag har aldrig menat att vi ska ändra på avtalet. Jag har velat kunna rida honom sen jag köpte honom vilket jag fortfarande inte kan. Jag vill komma fram till ett beslut hur jag ska göra.

Tycker det låter som du behöver prata med fodervärden om det är dags för 3 nya månader. Fråga hur det går och säga att du gärna vill komma och se hur du och hästen fungerar nu, även om du som du säger mest troligen inte kommer vilja ha hästen då den mest troligen kommer "köra över dej igen" om du inte hamnar på ett ställe med rätt hjälp.

Så din diskussion med fodervärden borde kanske mer bli "vill du köpa hästen för x summa" och vill inte fodervärden det fråga om fodervärden kan hjälpa till med försäljning.

Just nu verkar det dock va "segt" att sälja häst så det kan ju bli så att fodervärden inte alls gillar dessa upplägg utan du står med din häst igen och måste lösa det.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 248
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp