Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Min minsta fyller snart 5 och är just nu väldigt jobbig. Han retar sina syskon hela tiden, dom blir tokiga på honom. Men det är väl den rollen man ska ha som lillebror till fyra systrar 😅
 
Tittar på när två av barnen spelar biljard. Lillasyster förstår reglerna såpass att alla kulor ska ner i hålet och sen kör hon en egen variant på det :laugh:

IMG_20240424_172232463_HDR.jpg
 
Senast ändrad:
Här har vi också mycket känslor! Men just nu beror det ju på att vi nyligen kommit hem med lillebror. Min älskade lilla dotter växlar mellan att slå mig (!) och att vilja gosa och mysa med mig. Jag är hormonell och blir ledsen när hon slår mig och knuffar bort mig - allt jag vill är ju att vara med henne. Men jag fattar såklart att hon har så mycket känslor och tankar nu och hanterar det så gott som en 2-åring kan. Men jag saknar min tjej ❤️.
 
Har skitdåligt samvete för att jag skaffat syskon till henne. Och för att jag inte kan ge henne en bättre dag

Det där tycker jag har varit en ständig slitning, att inte kunna ge det äldre barnet så mycket som man önskar eftersom det yngre också kräver sitt. Men oavsett hur man gör med syskon, eller egentligen med precis allting i barnens liv, så tror jag man kommer ha känslor kring vad man tycker att man borde kunna åstadkomma åt dem och hur man misslyckas. Är de ensambarn kanske det kniper i magen när de frågar om syskon i stället.

Nu fick ju vi ett syskon till dottern lite oplanerat. Han fyllde 1 i fredags och de skrattar så de kiknar åt varandra. Jag hoppas det ska fortsätta så :heart
 
Lilla E är hostig och snorig så idag är det vab. Ganska skönt faktiskt, vi har - peppar peppar - haft väldigt lite vab den här vintern så jag uppskattar den extra tiden när det händer. Storebror deklarerade att det var orättvist att han behövde gå till förskolan men han börjar snart skolan så jag tycker det är lika bra att vänja sig...
 
Städar medan maken är nere på bondgården med barnen. Jag orkade inte gå med. Båda är ganska pappiga just nu, och jag kan inte låta bli att känna att han är en bättre förälder än vad jag är. Han orkar låta dem klara av att göra saker själva, står och tittar på tålmodigt. Lär dottern att räkna, träna på sätt att bli lugn igen när hon blir arg, orkar alltid göra några grönsaker till varje måltid, sätter sig ner på golvet med dem när det blir mycket känslor. Själv försöker jag bara att få dagarna att fungera känns det som. Och så vill båda att han ska trösta, lägga..

Jag vet ju att det där går i faser. Det är bara hjärtskärande ibland när de alltid springer till honom, och ännu mer hjärtskärande att jag förstår dem och hade gjort samma sak.
 
Städar medan maken är nere på bondgården med barnen. Jag orkade inte gå med. Båda är ganska pappiga just nu, och jag kan inte låta bli att känna att han är en bättre förälder än vad jag är. Han orkar låta dem klara av att göra saker själva, står och tittar på tålmodigt. Lär dottern att räkna, träna på sätt att bli lugn igen när hon blir arg, orkar alltid göra några grönsaker till varje måltid, sätter sig ner på golvet med dem när det blir mycket känslor. Själv försöker jag bara att få dagarna att fungera känns det som. Och så vill båda att han ska trösta, lägga..

Jag vet ju att det där går i faser. Det är bara hjärtskärande ibland när de alltid springer till honom, och ännu mer hjärtskärande att jag förstår dem och hade gjort samma sak.
Här är det väldigt mycket pappa hos stora.
Känner mig lite åsidosatt ibland. Jag menar, jag är hemma med dom fyra dagar i veckan (eller ja, jag jobbar ju dagtid och de är på förskolan) medan pappa jobbar (utomlands).
Förstår att det säkert är därför det är pappigt, extra värdefullt när pappa är hemma, men känns lite sådär samtidigt.
 
Här är det väldigt mycket pappa hos stora.
Känner mig lite åsidosatt ibland. Jag menar, jag är hemma med dom fyra dagar i veckan (eller ja, jag jobbar ju dagtid och de är på förskolan) medan pappa jobbar (utomlands).
Förstår att det säkert är därför det är pappigt, extra värdefullt när pappa är hemma, men känns lite sådär samtidigt.
Precis samma här. Man får njuta när de är borta 😊
 
Här är det väldigt mycket pappa hos stora.
Känner mig lite åsidosatt ibland. Jag menar, jag är hemma med dom fyra dagar i veckan (eller ja, jag jobbar ju dagtid och de är på förskolan) medan pappa jobbar (utomlands).
Förstår att det säkert är därför det är pappigt, extra värdefullt när pappa är hemma, men känns lite sådär samtidigt.

Jag tänkte så i höstas, när jag var föräldraledig och maken jobbade. Att det säkert blir speciellt när han kommer hem från jobbet. Men nu är det han som är hemma med barnen. Sonen var visserligen rätt mammig förut, nu pappig. Han verkar dras till den han är med mest. Dottern däremot har alltid varit pappas tjej :heart
 
Giv mig styrka. Två timmars nattning igår, båda var jättebökiga. När äldsta till slut somnat strax efter 21 fick jag en timmes lugn och ro innan yngsta vaknade igen… tänkte att jag bara skulle söva om honom och sen gå och borsta mina tänder mm. Men efter 45 minuter fick jag ge upp och ta med mig ett skrikande barn in i badrummet. Sen somnade vi väl hyfsat snabbt ändå, runt 23:30. Dock med lampan tänd för annars skrek han. 02:50 vaknade han igen och det var nog inte förrän typ 04:30-05:00 nån gång som vi somnade om ordentligt båda två. Så vaknade de båda 07:15 🫠

Naturligtvis på en dag när jag är ensam med dem utan avlastning. Ska också försöka få med äldsta till gymnastikträning och samtidigt underhålla yngsta utan att han stör. Utöver det får ambitionerna nog vara väldigt låga idag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 174
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 213
Senast: Praefatio
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
5
· Visningar
272
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp