Bukefalos 28 år!

Vad gör vi häst-edition del 1

Det är en ridskola och jag har just tittat i kontraktet och det står bara ” box och hage”.
Ja står det ingenting om att du ska betala för något som inte står med hade jag velat påpeka det för stallet att det står ingenstans att du ska åtgärda hage eller betala själv för "för mycket slitage"...
 
Så jobbigt, en i lösdriften har fått sitt täcke sönder typ 4 gånger nu. En gång såg vi att det var Halle som blev arg på den yngsta hästen och jagade iväg henne samt bet tag i täcket och hela sidan på täcket gick sönder...

Men de andra tre gångerna vet jag inte om det är han som gjort det. Finns två hästar till som är benägna att jaga bort och bitas om man inte flyttar sig snabbt i flocken. Händer inte ofta, är en harmonisk flock överlag.

Vi har testat antibit, funkade sådär. Funderade på hakklapp men risken finns att han fastnar i saker. Men jag är villig att pröva en period för att se om det är han som är boven i dramat och om beteendet att dra tag i täcken kan sluta :angel:
 
Ja står det ingenting om att du ska betala för något som inte står med hade jag velat påpeka det för stallet att det står ingenstans att du ska åtgärda hage eller betala själv för "för mycket slitage"...
Fast det tycker jag man gör ändå, om man vet att ens häst orsakat stora skador och man blir ombedd att ersätta?
Funkar inte förutsättningarna som finns lär man nog fixa själv eller flytta. Eller vill folk göra sig osams?
 
Ja står det ingenting om att du ska betala för något som inte står med hade jag velat påpeka det för stallet att det står ingenstans att du ska åtgärda hage eller betala själv för "för mycket slitage"...
Står ju tyvärr inte heller att det ska vara en hage med fungerande el. Är överhuvudtaget ett väldigt ofördelaktigt avtal där det står "enligt överenskommelse" på ett flertal ställen men hur, var, när man ska komma överens och om vad eller hur detta ska dokumenteras framgår inte.
 
Det är isgata deluxe här eftersom regn och plusgrader hälsar på, så tjejerna har stängts in i en liten del av lösdriften. Där går dem runt med förståndiga steg och slipper gå i lutning till sitt vatten. Nu väntar jag bara tålmodigt på att allt ska regna bort.
 
Jag har så smått börjat försöka komma igång igen med mina hästar efter att fått barn. Snyggade till hovarna på de små igår och satte kinesiotejp på den stora. Tyvärr har vi fått samma regn med följande isgata så oklart om det går att göra något alls idag..
 
Blåser 20m i vindbyarna. Hästarna står nere på ängen. Livsfarligt att vara nära lösdriften där växthuset står som skramlar i blåsten.

Nya tag imorgon 🙈🙏
 
Vi var hos veterinären med två hästar för tandkoll idag. Lite jobbigt att köra dit med 24 m/s i byarna, men det gick bra, och båsa hästarna såg bra ut i munnen, tur det! Den jag rider mest har tandkött som går upp på tänderna på första kindtanden i underkäken på båda sidor. Jag var lite förberedd på att det skulle behöva opereras, men det såg bra ut och hade inte vuxit upp så högt att det var nödvändigt. Så skönt! Jag har ridit mindre den här vintern än jag gjort på länge, det har varit så mycket omständigheter av olika slag. Jag längtar verkligen efter vår och att komma igång ordentligt igen. Jag kommer vara bortrest en del nu, mest jobb men även lite nöje. I mitten av februari hoppas jag att väder och omständigheter är med mig.
 
Fick ett kort meddelande från stallet igår em, typ hästen hade ett sår, behövde plåstra om. Ingen mer info. Så jag kastade mig iväg direkt till stallet ( istället för att åka dit senare som planerat för att rida när ridhuset var ledigt) för att mötas av info om att hon hade ett sår och en reva på insidan av ena bakbenet, förmodligen från en brodd. Inget stort och inget allvarligt. De hade satt ett litet förband för att förhindra spån och smuts i såret. Men det blev ju vila ändå eftersom ridhuset var upptaget och isgata ute.
 
764C5EE8-B7BE-4EB8-85F8-1779284A7D26.jpeg

Fick precis veta att den här älsklingen inte alls heter Dolly. Hon heter Miss Dollie. Hur sött? 🥰❤️
 
Trött Halle idag efter stormen igår. Gick till ridhuset en snabbis och vi var där typ 10 minuter bara. Gick sen upp och släppte ut honom igen.
 
Halle fick agera barnponny idag. Han har stått i en vecka ca så jag longerade två varv I trav för att se hur dagsformen var men han var lugn.

Upp kom lilla barnet på 3 år och Halle gick försiktigt, försiktigt i början. Sen tyckte han det var roligt och pinnade på I sin snabba skritt som vanligt. Vi gick över bron, över bommar och barnet kunde även stoppa Halle med tyglarna som satt i en sidepull. Jag höll såklart i en longerlina och gick med.

Så duktig Halle var. Han älskar verkligen barn och tar hand om dem på finaste sätt❤️
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 866
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 324
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp