Bukefalos 28 år!

Vad hände med e och ä?

mandalaki

Trådstartare
När bytte de plats? Är det mer än ett halvår gammalt? Numera ser jag flera sådana fel dagligen.

Jag hade gjort det endå
I stort sätt
Kan inte komma förens/fören
På något sett
Jag gick enda hem
Ända gången jag gjorde det var ...

När blev det där så svårt? Och framför allt varför?
 
Vilken tur att DU skrev det inlägget, hade jag gjort det hade jag blivit anklagad för att håna folk.

Och jag blir så less på hur det svenska språket misshandlas här och överallt, i talad och skriven form. På radio, i tidningsartiklar, på forum, överallt.
 
Så skriver jag när jag är trött! För mig låter sett och sätt helt lika så det är en sån där typisk grej jag fuckar upp när jag är trött. Och alla ni som vill svara mig att det inte låter lika: ni pratar uppenbarligen inte som jag gör.
Men åh, precis samma här! Det är ett stående skämt mellan mig och en vän efter att jag under extremt stor tidspress skrev en uppsats som jag sen bad henne korrläsa. Jag var inte överhuvudtaget medveten om att jag blandade ihop sett/sätt men hon hittade typ 15 stycken sådana i min uppsats :o nu för tiden måste jag alltid tänka till ett par extra gånger när jag ska använda något av de orden. Vilket känns skumt eftersom jag annars aldrig haft problem att stava.
 
Angående trådstarten så tror jag faktiskt att det kan ha en hel del med autokorrekt i både mobiler och ordbehandlingsprogram att göra. Man tänker inte riktigt när man skriver utan litar på att telefonen/mobilen rättar om det blir fel. Men autokorrekt är ju inte alltid hundra vad gäller grammatik och skiljer inte alltid på t.ex. ända och enda vad jag sett.
 
Vem behöver kunna skriva ordentligt när livet ändå bara kretsar kring chattar, youtube och facebook. Bara att bli kränkt när någon påpekar att man stavar som en kratta så har man ett effektivt slagträ tillbaka. Självkorrigering försvinner därmed :down:
 
Det känns som en grej jag hade kunnat göra, fast jag brukar försöka uppmärksamma min stavning eftersom jag vet att jag stavar ganska illa. För mig är problemet att jag aldrig lärt mig grammatik enligt reglerna, jag hade enorma bekymmer med all inlärning som hade med "automatisering" att göra, alltså grammatiska regler, gångertabeller eller liknande. Jag lärde men bara genom att jag var så rädd för att göra fel, jag kan för det mesta se felen men jag vet inte varför det ska vara på ett visst sätt.

Pga av min sjukdom blir jag ofta väldigt trött och då verkar all förmåga till stavning försvinna. Speciellt om jag skriver på Engelska, då är det knappt att jag förstår vad jag själv skrivit om jag läser det dagen efter.

(jag fick googla hur man stavade grammatik)
 
Angående trådstarten så tror jag faktiskt att det kan ha en hel del med autokorrekt i både mobiler och ordbehandlingsprogram att göra. Man tänker inte riktigt när man skriver utan litar på att telefonen/mobilen rättar om det blir fel. Men autokorrekt är ju inte alltid hundra vad gäller grammatik och skiljer inte alltid på t.ex. ända och enda vad jag sett.
Jag har slagit av autokorrekt. Men har man den på borde man väl ändå kolla sin text, precis som man gör när man inte har den på.
 
Har haft problem med e och ä sedan jag började skolan.
Har andra problem med min funktionsnedsättning är det deras problem inte mitt. Det var på buke som jag trevande började skriva på Internet, då var jag livrädd för vad folk skulle tycka så jag stängde ner så fort jag skev ett inlägg för att sedan komma tillbaka några dagar senare.

Har samma problem med o och å och lite annat, vissa saker beror troligen på funktionsnedsättningen och andra på att jag gav upp i skolan.

Tackar vet jag tangentbordet på mobil och platta som mer eller mindre stavar åt mig, problemet är att nu mer är att skriva för hand 7 resor värre.
 
Jag har slagit av autokorrekt. Men har man den på borde man väl ändå kolla sin text, precis som man gör när man inte har den på.
Absolut, det borde man kunna. Men jag tror att många helt enkelt litar på att autokorrekt alltid stavar rätt och därmed inte tycker att de behöver korrläsa. Alternativt tycker de inte att det spelar så stor roll eftersom folk ändå kommer förstå.
 
För mig låter sett och sätt helt lika
det kan ha en hel del med autokorrekt i både mobiler och ordbehandlingsprogram att göra. Man tänker inte riktigt när man skriver utan litar på att telefonen/mobilen rättar om det blir fel.
Tror dessa två faktorer är en betydande del av förklaringen.
Autokorrekt fångar bara ord som blir ett annat rättstavat ord, fast inte det man avsåg att skriva. Men man har vant sig av med att kolla sig själv, för det "ska" bli rätt ändå.
Och för hyfsat många personer så har man inte skillnad i sitt uttal (ev. så ökar den andelen av befolkningen?)

Sen skriver man (=många, spec. yngre) dessutom mer i forum där nivån är sådan att man "inte behöver" ha "ok skriftspråk". Så anser det inte viktigt och/eller lär sig inte vad som är korrekt.
 
Jag kan ha svårt att skilja på ä och e, har fått förklarat för mig att det kan vara dialektalt kopplat (man "hör" inte att det bör vara något annat). Dessutom har jag nästan genom hela min utbildning, alltså från högstadiet och upp minst, fått be om att få språket korrigerat (eller korregerat som jag höll på att skriva) men fått till svar att de inte rättar språk utan bara innehåll.
 
När bytte de plats? Är det mer än ett halvår gammalt? Numera ser jag flera sådana fel dagligen.

Jag hade gjort det endå
I stort sätt
Kan inte komma förens/fören
På något sett
Jag gick enda hem
Ända gången jag gjorde det var ...

När blev det där så svårt? Och framför allt varför?

Jag tror att det blivit så svårt eftersom många människor med ganska dålig stavningsförmåga skriver mycket och det som skrivs hamnar där många läser det.
Alltså "smittar" en del stavfel av sig.

Jag tror att en anledning till att man inte såg det lika ofta förr var att "vemsomhelst" inte skrev för allmänhetens ögon tidigare.

Numera ser man gott om stavfel i tidningarna också eftersom korrekturläsarna avskaffats.

Så man ser felen oftare eftersom fler personer som inte kan, ändå skriver. Och för att de fel som görs, inte korrigeras.
 
Angående trådstarten så tror jag faktiskt att det kan ha en hel del med autokorrekt i både mobiler och ordbehandlingsprogram att göra. Man tänker inte riktigt när man skriver utan litar på att telefonen/mobilen rättar om det blir fel. Men autokorrekt är ju inte alltid hundra vad gäller grammatik och skiljer inte alltid på t.ex. ända och enda vad jag sett.
Jag har slagit av autokorrekt. Men har man den på borde man väl ändå kolla sin text, precis som man gör när man inte har den på.
Det som händer mig, för jag gillar autokorrekt för det mesta, är när jag skriver de simpla orden och råkar klicka på en bokstav intill, tex "swtt" istället för "sett", och så korrektar mobilen till "sätt". Men det var ju inte meningen så jag går tillbaka och försöker skriva rätt. Det händer att jag råkar skriva "swtt" igen och det blir "sett" igen eller att mobilen nu tror att det ska visst vara "sett" där då det var det tidigare och ändrar från "sätt" också :banghead: det har hänt att jag har behövt gå tillbaka tre gånger :cautious:
Då kan man önska att man kunde ge fan i stavfel :rage::grin:
 
När bytte de plats? Är det mer än ett halvår gammalt? Numera ser jag flera sådana fel dagligen.

Jag hade gjort det endå
I stort sätt
Kan inte komma förens/fören
På något sett
Jag gick enda hem
Ända gången jag gjorde det var ...

När blev det där så svårt? Och framför allt varför?
I stort sätt och på något sett. När ska man skriva med ä och när ska man skriva med e? Vilka regler finns här och framförallt varför?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 237
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
870
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 828
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 989
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp