Bukefalos 28 år!

Vad har ni för bil?

Har en Kia Ce'ed GT-line -18 och är jättenöjd. Något dyrare än Toyota Yarisen jag hade innan men inte dyr om jag jämför med andra bilar i samma storleksordning. Drar ca 0,66 på blandad körning, skatten ligger på runt tusenlappen. Längst garanti på marknaden (tror jag) och STOR innuti. Bekväm att sitta i även bak.
 
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.
Ford Focus typ? kombi eller halvkombi, men inte om du tänkte köra den in i väggen kanske. Tror inte de har så bra hållbarhet över 15 000-20 000 mil (med tanke på vad jag bytt senaste månaden...). Men inte så dyra nya, eller precis begagnade.

Den tenderar i alla fall vinna golfklasstester och anses vara kul att köra enligt bilpressen.

(Den tar bilstol:ar och vi har haft stor barnvagn i den + semesterpackning i den lilla halvkombin, iofs bara ett barn och en man. Slalomskidor inne i den till hela familjen, check, om man åker tre i den och kan fälla ena passagerarsätet. Däremot så är jag kort och min man lång, man kanske inte vill ha en riktigt lång räkel i passagerarsätet bakom min man)

(jag är inne på min andra, inte automat dock)
 
Senast ändrad:
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.

Vi har en Kia Niro PHEV. Det är en kombi. Automat. Billig i drift, skatt och rätt okej försäkring. Jag kör 7 mil enkel väg per dag till jobbet och under den förutsättningen så drar den mellan 0,03 l och 0,18 liter/mil beroende på om det är sommar eller smällkall vinter. Drar 0,35-0,40 vid långresor när man inte kan ladda. Vi har plats för dubbel hundbur bak. Min sambo är lång och tycker att den är helt okej även för långresor, även om han så klart hade suttit bättre i exempelvis en Volvo.
 
Jag har en Ford Ka. Den är liten och söt.
Då är vi två i alla fall. Jag gillar den som stadsbil, låter lite väl mycket på motorvägen. Men tänk att den går också 110 när värstingbilarna går 110. Jätteskön att sitta i , den skönaste jag haft av alla bilar . Min har inte gått 5000 än , köpt 2012 :D. Jag kallar den Handväskan , bra när man handlar och inte mycket större heller. Men jag vill inte krocka med den :nailbiting:
 
Då är vi två i alla fall. Jag gillar den som stadsbil, låter lite väl mycket på motorvägen. Men tänk att den går också 110 när värstingbilarna går 110. Jätteskön att sitta i , den skönaste jag haft av alla bilar . Min har inte gått 5000 än , köpt 2012 :D. Jag kallar den Handväskan , bra när man handlar och inte mycket större heller. Men jag vill inte krocka med den :nailbiting:
Jag kallar min för "Pjäxan" då den är lika liten och plastig som en slalompjäxa.
Jag har min till all körning, även om det är lite synd om de i baksätet när vi åker på roadtrips.
 
Hyundai i30cw från -09 har jag, automat. Inköpspris 57000 kr för två år sen, billig i drift var ett krav för köp pga förtidspension. Den drar inte lika lite som sprillans nya bilar som lever på luft, men under litern även vid stadskörning (0,6 vid blandad har jag för mig, kan minnas fel). Skatten går på 1500 kr har jag för mig, helförsäkring (Länsförsäkringar) typ 450 kr/månad, och den har kamkedja så jag slipper den utgiften. Den är större än en halvkombi och mindre än en gigantisk Volvo, sväljer en hel del, gott om benutrymme, jag gillar även att dörrarna bak öppnas rejält så det är lättare för gamla skröppliga släktingar att kliva i och ur och lättare att lasta i och ur skrymmande grejer. Antar att det underlättar även med småbarn som ska spännas fast.

När jag letade kollade jag annars främst på just Hyundai samt Toyota Auris, Kia Ceed och Skoda, vill minnas att de skulle vara billiga i drift allihop, hållbara samt ha billiga reservdelar. Just Toyota Auris var jag mest sugen på men den såldes snabbt som fan, antar att det innebär att det inte är en skitbil iaf :p

Och, här vill jag slå ett slag för videor av Carbuyer/carwow som brukar visa utrymme bra och är allmänt roande :D
 
Jag har en Peugeot 308 diesel. Årsmodell 2010. Billig i drift och skatt.

Den drar runt en halvliter och kan pressas ännu lägre vid långkörning. Pigg och glad och bara går och går. Har gått 19' mil nu. Lite farlig att köra om man glömmer titta på hastighetsmätaren bara. Den går som tystast och bäst vid typ 140....:o

Kansk tänka mig att en kombivariant av den borde kunna svälja det mesta?
Den har gott om utrymme i baksätet (ett av kraven, jag kör aldrig barn) och man har god sikt runtom.
 
En Nissan Leaf från 2014 som gått någonting över 10 000 mil (håller dålig koll) . Den har enbart elmotor så inga växlar. Skatt typ 365 kr. Typ noll service än så länge. Har köpt nya sommar resp vinterdäck, två torkarblad och den andra framlampa fick jag byta nyss (den andra typ förra året). Ja det är det enda 😅 Älskar min bil och även om den är såpass skitig som den blir av att tvättas en gång om året är den fortfarande som ny för mig 😅 precis allt funkar lika perfekt, batteriet verkar inte försämrats typ något alls och den kostar ju typ 2 kr milen att köra i snitt. Utan den hade jag haft extremt mycket sämre ekonomi 🙈
 
Kanske skulle svara på vad jag kör, Saab såklart ;) 9-3a från 2010 2,0 automat
Den är underbar men kan inte påstå att delar är billiga eller att den är bensinsnål direkt.
 
Vad jag har spelar ingen roll, för den är inte ett dugg billig, men jag håller med föregående skribenter om Kia Ceed eller möjligtvis Niro. Relativt små bilar, fast väldigt rymliga och mycket billiga! Mina fd svärföräldrars Ceed (diesel) drog 0,3 dl/milen på landsväg och strax över 0,4 dl/milen i blandad körning.

Jag kör själv Kia fast större modell och jag bara älskar deras service. 7 års nybilsgaranti, vägassistans som ingår, etc. Fast jag har aldrig behövt använda någonting utav det för allting bara fungerar jämt.

Sambon sålde precis sin Subaru Legacy och den hade också passat på allting du beskriver att du vill ha, faktiskt billig i drift, enkel att ha med att göra etc, men han ville ha en automat så han köpte precis en Volvo XC60, som inte är ett dugg billig någonstans.
 
Jag har en Kia Ceed SW, lite äldre än de andra pratat om i tråden, min är en årsmodell 2013. Jag är faktiskt riktigt nöjd med den! Billig att äga och har inte varit några dyra reparationer än, bara vanlig service/byte av slitagedelar. Det är en diesel som gått 16 000 mil redan, så den har gått relativt långt.
 
En Nissan Leaf från 2014 som gått någonting över 10 000 mil (håller dålig koll) . Den har enbart elmotor så inga växlar. Skatt typ 365 kr. Typ noll service än så länge. Har köpt nya sommar resp vinterdäck, två torkarblad och den andra framlampa fick jag byta nyss (den andra typ förra året). Ja det är det enda 😅 Älskar min bil och även om den är såpass skitig som den blir av att tvättas en gång om året är den fortfarande som ny för mig 😅 precis allt funkar lika perfekt, batteriet verkar inte försämrats typ något alls och den kostar ju typ 2 kr milen att köra i snitt. Utan den hade jag haft extremt mycket sämre ekonomi 🙈

Hur laddar du den?
 
Jag har en Volvo v70 D4 -15 automat FWD.

Har ägt den i snart 2 år och det var lite intressant när jag köpte den, den va dyr i inköp, men den är/var billigare i drift än min gamla bil (en Subaru Legacy -05 bensin) volvon drar bland annat inte lika mycket bränsle som subban. Jag har service avtal på bilen idag och betalar per månad på både det och försäkringen. Lite billigare skatt än den gamla bilen, skiljde inte jättemycket, men billig för att va en dieselbil.
Den orkar mer än den gamla bilen gjorde t ex, hästtransporten jag hade drog jag den i tomme: subban tyckte det var jobbigt, volvon märks det inte ens att transporten hänger på bakom. Med häst i transporten, subban pustade och stånkade en hel del medan volvon var mer "åh va roligt, ska vi jobba lite nu".

Ångrar inte mitt val av bil och ska ha kvar den tills den inte går att laga mer då det är sista generationen av v70 innan de slutade tillverkas, samt jag kom över den billigare än de ligger på. Den hade tidigare varit en företagsbil, som en VD haft och åkt i princip bara långresor med, så visst den hade gått långt för sin ringa ålder när jag köpte den, men visste att det var bra mil och att bilen blivit väl omhändertagen under tiden med service osv.
Minns jag kollade på liknande bilar som gått lägre mil, jisses va de stack iväg i pris.

Är väldigt nöjd över min bil, stor och rymlig, kan dra upp till 2000kg bakom den, duger perfekt till mig även om mamma tyckte jag skulle skaffa en mindre bil när jag gjorde mig av med hästen, men vem vet en vacker dag står jag där med häst igen. :)

minbil.jpg
 
Hur mkt kör du? Behöver du kunna dra?

Om du mestadels kör korta sträckor ofta inom tätort och liknande samt ej behöver kunna dra släp, så låter det som att du är ute efter en relativt liten bil, men rymlig för sin stl. Min kusin har en Kia Ceed halvkombi som hon köpte ny för 1 år sedan och är jättenöjd med. Jag upplever den som rymligare på insidan än vad en kan tro om en ser den från utsidan.
I stallet finns två Hyundai ix30 som ser exakt likadana ut som min kusins Kia. De verkar nöjda med dem med, dessutom verkar de få dra 1500 kg på B-kort.

Personligen hade jag satsat på en toyota, de är driftsäkra bilar. Jag är alltid skeptisk till mer "uddamärken" och skulle aldrig köpa en fransk bil. Köp en bensinare om du vill komma ner i skattekostnad och ej ska ha den som pendlarbil. Skulle jag ha behov av mer körning på landsväg och liknande hade jag aldrig köpt en småbil öht, ffa inte om jag har barn som ska åka med. Då värderar jag krocksäkerheten högre än dirftkostnaden.

Jag har en VW tiguan 2.0 TDI 2013 men jag har helt andra behov än dig så det är nog irrelevant ;)
 
Jag har en billig rackare - men den är från 1994 och är utrustad med kassettbandspelare och fungerar som bastu under sommarmånaderna (den enda AC jag har är veven till fönsterrutan :angel:).

Men, min mamma kör runt med en Peugeot 2008 1.2 VTi 2013 och den är fantastisk! Otroligt rymlig utan att vara en stor bil, jag är kortast i min familj på 178 cm men ingen av oss bjässar har problem med att resa i den vare sig i fram- eller baksäte. Vet inte exakt vad den drar, men kan inte vara mer än 0,6 med varierad körning (stad - motorväg - landsväg). Har alla bekvämligheter (förutom motorvärmare men vi satte in en vanlig sån lös motorvärmare i kupén som kopplas med sladd till uttag). Känns stadig på vägen och har aldrig haft en anmärkning på besiktningen. Inte särskilt dyr i inköp längre.

Min mamma köpte i somras en Volvo C70 (cab) och tanken var att sälja av peugeoten men hon vill inte skiljas från den så nu har hon två bilar :o:D
 
Jag kör en Saab 95, verkligen inte billig att äga för den drar rejält med bensin. Men jag älskar den och kommer gråta den dagen den rullar in i bilhimlen.

Annars var min Opel Astra -99 en typiskt bra bil att äga, fick plats med typ allt i bagaget, drog inte jättemycket, billig att laga och inte särskilt dyr i skatt/försäkring. Den har ju blivit betydligt trevligare att köra/åka mer nyare modeller för min var lite plåtig, så hade jag inte fått ärva min Saab när jag behövde byta bil hade jag troligtvis fortsatt vara Opel-ägare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 345
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 341
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp