Vänja katt vid sele

Roheryn

Trådstartare
Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena katten verkar dock tro att hela hon slutar fungera när selen kommer på. Vinglar när hon går, välter, kan inte hoppa upp på saker osv. Ser man henne då tror man att hon har någon sorts allvarlig neurologisk påverkan. Vilket det givetvis inte rör sig om - symptomen upphör genast så fort selen kommer av. Hur gör jag? Det känns ju inte helt snällt att ha selen på några längre stunder, men samtidigt är det kanske ändå bara en tillvänjningsfråga? Hur har ni andra gjort om ni haft liknande problem?
 
Det är vanligt att katter reagerar så när de får sele på sig första gångerna. Något gott att muta med har alltid fungerat för mig, och uppmuntra alla försök att röra sig som vanligt i selen. Kanske bjuda upp till lek med någon jätterolig leksak om det är något de brukar uppskatta.

Är katterna inte tillräckligt motiverade av mat eller lek så hade jag helt sonika satt på koppel och tagit ut dem direkt, med förhoppningen att det är så intressant ute att de glömmer att de har sele på sig. Nödbroms har man i kopplet om det skulle uppstå ett behov av den. Ingen av mina katter har behövt någon längre tillvänjningstid när jag väl börjat gå ut med dem, för det har varit väldigt självbelönande att vara ute.
 
Det kan också vara en idé att prova ut lite olika modeller av selar för att se vilken katten är mest bekväm i. :) Så lite tyg som möjligt i kontakt med kroppen tycker jag är bäst om katten blir överstimulerad och "fryser".
Ja, ska nog börja i den änden, kanske. Selen jag har nu köpte jag när hon var kattunge och det blev just den eftersom den är otroligt ställbar. Passade både pytteliten kattunge och nu ganska stor vuxen katt. Men är kanske ändå inte optimal i passformen. Borde funka bäst med en som är så bekväm som möjligt, tänker jag!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är vanligt att katter reagerar så när de får sele på sig första gångerna. Något gott att muta med har alltid fungerat för mig, och uppmuntra alla försök att röra sig som vanligt i selen. Kanske bjuda upp till lek med någon jätterolig leksak om det är något de brukar uppskatta.

Är katterna inte tillräckligt motiverade av mat eller lek så hade jag helt sonika satt på koppel och tagit ut dem direkt, med förhoppningen att det är så intressant ute att de glömmer att de har sele på sig. Nödbroms har man i kopplet om det skulle uppstå ett behov av den. Ingen av mina katter har behövt någon längre tillvänjningstid när jag väl börjat gå ut med dem, för det har varit väldigt självbelönande att vara ute.
Hon är väldigt motiverad av både mat o lek, men med sele på gick det visst inte 🙈 Ska testa att gå ut på gräset!
 
Ja, ska nog börja i den änden, kanske. Selen jag har nu köpte jag när hon var kattunge och det blev just den eftersom den är otroligt ställbar. Passade både pytteliten kattunge och nu ganska stor vuxen katt. Men är kanske ändå inte optimal i passformen. Borde funka bäst med en som är så bekväm som möjligt, tänker jag!
Jag ville gärna att min kisse skulle gå med en västliknande modell, och medan den visseligen tolereras har han svårt att röra sig fritt i den. Sedan har jag provat diverse andra med bröstrem och whatnot, men ingenting slår en helt vanlig H-sele för honom - sedan är han ju byggd som en oriental förstås och det mesta som är smalt för andra katter är brett för honom. :) Andra verkar trivas i ett annat tryck.
 
Jag ville gärna att min kisse skulle gå med en västliknande modell, och medan den visseligen tolereras har han svårt att röra sig fritt i den. Sedan har jag provat diverse andra med bröstrem och whatnot, men ingenting slår en helt vanlig H-sele för honom - sedan är han ju byggd som en oriental förstås och det mesta som är smalt för andra katter är brett för honom. :) Andra verkar trivas i ett annat tryck.
Vi får nog prova oss fram då! Katten i fråga är vanlig huskatt åt det större hållet, så typ ”standardpassform” funkar säkert egentligen, men damen i fråga har ju starka egna åsikter, så… 🤷🏼‍♀️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi får nog prova oss fram då! Katten i fråga är vanlig huskatt åt det större hållet, så typ ”standardpassform” funkar säkert egentligen, men damen i fråga har ju starka egna åsikter, så… 🤷🏼‍♀️
De har alla egna åsikter! :D Fosterkatterna skulle helst skickas iväg koppeltränade också.

Jag föreslår verkligen att prova en H-sele. De kostar inte många kronor, finns på vilken djuraffär som helst och är ställbara både bak och fram. Enklast möjliga, så kan man avancera sedan... om det inte är en sådan du har redan förstås? :)
 
Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena katten verkar dock tro att hela hon slutar fungera när selen kommer på. Vinglar när hon går, välter, kan inte hoppa upp på saker osv. Ser man henne då tror man att hon har någon sorts allvarlig neurologisk påverkan. Vilket det givetvis inte rör sig om - symptomen upphör genast så fort selen kommer av. Hur gör jag? Det känns ju inte helt snällt att ha selen på några längre stunder, men samtidigt är det kanske ändå bara en tillvänjningsfråga? Hur har ni andra gjort om ni haft liknande problem?

Jag har bara haft två katter. Jag tog bara på selen, kontrollerade att den satt korrekt och sen gick vi ut. Jag tänkte att utomhuset distraherade mer än selen. Den ena var helt orädd för det mesta men den andra en lite mer orolig själ men det funkade även på henne.
 
Vad jag gör när jag går på promenad är att ha ett flexikoppel och när Megara börjar backa så rullar jag in det samtidigt som jag kvickt ser till att jag är bakom henne. Jag ser till att jag alltid är bakom henne.
 
Låt den ha på sig selen inne först. Du märker ganska snabbt hur det kommer att funka.
Min ena satte jag på koppel och gick ut direkt.
Knäppkatten hoppar runt som en rodeohäst så det blir endast utevistelse på nätad altan. Där har jag gett upp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 624
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp