Bukefalos 28 år!

Vågar jag köpa ponnyn?

lobell

Trådstartare
Jag har hittat en ponny som verkar passa mej. Lugn och go och som gillar att bli riden på skogspromenader. Jag ska ha henne på prov i 2 månader för att se om vi passar ihop.
Nu e det så att hon är 19 år, vilket ändå tydligen inte är så gammalt när det gäller new forest och till det jag ska använda henne till. Problemet e bara att ägaren som hade henne före dom ska sälja henne skrev av försökringen trots att dom skulle tagit över den, så nu håller dom på att försöka få försäkringsbolaget att skriva över den i efterskott. Dom har haft ponnyn i ca 3 månader.
Skulle ni gett 13000 för en 19-årig new forest utan försäkring??
Känner mej väldigt kluven.:confused:
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Enligt mig är 13 000:- ganska dyrt för en 19 år gammal oförsäkrad ponny som bara ska gå skogsridning
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Då har jag alltså prutat ner henne redan från 18000!
Men då trodde jag att hon var försäkrad.
I priset ingår täcken träns, benskydd, grimmor men ingen sadel.
Jag har nyligen köpt ett varmblod på 10 år som är A1-försäkrad, vetrbes.ny sadel, träns täcken mm. Och en klippa att rida! =)
Och ok att många tycker att varmblod är mindre värda men jag gav 9000 kr och tycker att det var ganska skäligt pris.
Men nu i detta läget känner jag mig minst sagt osäker även om det verkar vara en väldigt go häst.
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

tycker inte de är direkt dyrt, klart de beror på lite hur ponnyn är, är den frisk och ridbar och kommer hålla i många år till tycker jag de är ett ganska så bra pris, dessutom med tanke på allt du får till som inte är direkt billigt heller att köpa.

sen är de väl bara att ta en ny försäkring? eller är de livförsäkringen de handlar om? för de kan ju kanske bli svårt.

sen tycker jag att trevliga lätta mysiga lugna hästar man kan lita på är värda en hel del, tycker inte man bara ska se på åldern och bestämma pris efter bara de.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Fast är inte problemet att hästen ev är för gammal för att få vet.vårdsförsäkra? OM du får hästen försäkrad, och OM du trivs med den, tycker jag att priset är helt okej. Oförsäkrad hade jag inte vågat...
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

inte vet.vård heller? trodde de va liv som man inte kunna täckna.
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Det e ju det som e kruxet, att det inte går att nyförsäkra efter 16 år.. i det läget e ju inte 19 år så ungt =)
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

nej men de är konstigt tycker jag att de inte går att få försäkrad vet.vård om hästen är hel vid besiktning och inte har några skador eller förslitningar av åldern.

de borde ju va lite djurskyddslag tycker jag, om folk inte har råd så kanske vissa skiter i att ta ut vet. osv..de är lite dåligt.

att man inte kan nytäckna liv förstår jag däremot.

men är de så de är så hade jag aldrig köpt en häst utan försäkring med tanke på hur dyrt allt.
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Saken e att hästen var försäkrad för 3 månader sen, och då skulle nuvarande ägaren få ta över försäkringen. Men efter affären avslutade dom istället den, pga missförstånd som dom skulle ha skyllt på. Och nu ska dom försöka få försäkringsbolaget att gå med på att skriva över försäkringen ändå.
Jag tycker väl att priset e ok om den e försäkrad, men annars känns det som om det skulle kunna bli väldigt dyrt
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Jag köpte mitt varmblod för 7000kr med utrustning (sadel, träns m. hackamore, vojlock, borstar, grimmor, lindor, mer småsaker m.m. alla grejjor); nästan 7år (blev 7 i april, jag köpte i jan.). Inte helt lätt; nervös, ganska lättstressad, bockade m.m. då jag red. Men nu är hon världens underbaraste, på de flesta sätt:love: hade jag vetat vad hon skulle bli, hade jag tappat hakan när jag fick veta vad hon ville ha för henne.. Försäkrad; liv + vård.

Okej, nu till ditt dilemma..
Jag hade nog tvekat till att köpa en häst som inte går att försäkra. 19år är inte så gammalt, hästen låter fräsch och glad. Men även den piggaste häst kan bli skadad, råka ut för något vid ridning/i hagen eller vad som helst.. Jag vet inte hurvida jag skulle ha råd med vet. räkningen helt utan försäkringen, jag är ju för ung för att kunna låna pengar..
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Jag köpte mitt 10-åriga varmblod för 9000 inkl all utrustning , och han är en klippa i allt. Trafiksäker, stabil och kan ridas med bara grimskaft. Och han var inte heller försäkrad, men det gick med ett telesamtal bara.
Men det e tydligen omöjligt att försäkra ponnyn pga åldern. Nåja jag får väl vänta och se om dom kan få överta den gamla försäkringen, fast kanske försäkringsbolaget inte vill omförsäkra nu när hon börjar bli gammal och ev börjar kosta pengar.
Kan man med att försöka få priset sänkt om det inte lyckas ? Eller e man fräck då??
Tänkte man kunde spara upp till en buffert som man kan ta från om oturen e framme...
Så typiskt när man hittar en häst som verkar stämma för övrigt :cry:
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Det finns "fynd", med andra ord ;)

Förstår ditt dilemma..!
Låter i mina öron tveksamt att förs.bolaget ska låta teckna ny föräkring nu, med tanke på att hon är tre år äldre än gränsen för nyteckning egentligen är (16år, vad jag vet). Men jag är ingen expert precis :grin:
Kanske kan pruta ner till 10.000kr om försäkring ej går att fixa? Hur känner du själv?? Är du villig att betala 13.000kr och har råd med det, så varför inte..? Om de säger nej till mer pris-sänkning, vad vill du göra då; köpa för 13'000 eller avstå?
Buffert är aldrig fel att ha!

Lycka till!!!
 
Sv: Vågar jag köpa ponnyn?

Tack =)

Jo han var ett fynd, och han e sambons nu :)
Ponnyn skulle ju bli min. Allt stämmer med storlek och så, men så e ju såklart nåt som ska djävlas :p
Sen kan man ju tycka att dom borde löst försäkringsfrågan under de 3 mån de haft hästen...:( Tänk om dom bara försöker lura mej att köpa den för att slippa en oförsäkrad häst ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 403
Senast: Snowball
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 171
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 312
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp