Bukefalos 28 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Någon mer här som har haft eller har det?

https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/

Hur gjorde/gör ni för att det ska bli bättre? Har ni behövt/fått hjälp från vården?

Jag har fått vaginism eftersom det tog så sjukt onödigt lång tid innan jag fick rätt hjälp av vården då jag fick en ovanlig svampinfektion.
Nu går vi hos familjerådgivningen och får hjälp med tankesätt och övningar, sen läste jag på sidan jag länkade också om övningar man kan göra själv. Men ville ändå höra om någon har personliga erfarenheter också.
Jag tycker detta är väldigt jobbigt. :(
 
Jag har haft vaginism och vestibulit samtidigt. Vaginismen skulle jag säga är helt bra, vestibuliten är mycket mycket bättre men kan göra sig påmind ibland. Det tog lång tid innan jag sökte hjälp, sen tog det rätt lång tid att bli bättre eftersom jag hade svårt att göra allt som behövdes (i mitt fall behövde jag sluta rida).

Jag vill trösta dig med att det är inget konstigt och du kan bli helt bra. Jag har lite svårt att tipsa om vad du kan göra eftersom jag behandlades för flera saker samtidigt så jag vet inte riktigt vad som var vad. Men vid samlag eller någon form av penetration var det viktigt att jag aktivt tänkte på att slappna av i rätt muskler. Jag övade på avslappning i övningar jag fick. Lätt var det dock inte, jag har en väldigt samarbetsvillig partner som ville hjälpa mig allt han kunde, men det var svårt att fokusera på det jag behövde och samtidigt vara närvarande i själva sexet. Det var lätt att bli frustrerad över att kroppen inte gjorde som jag ville.. Så det var inte en rak väg och inte alltid lätt. Men fortsätt göra övningarna, fortsätt försöka, det kommer bli bra till slut!
 
Jag har haft vaginism och vestibulit samtidigt. Vaginismen skulle jag säga är helt bra, vestibuliten är mycket mycket bättre men kan göra sig påmind ibland. Det tog lång tid innan jag sökte hjälp, sen tog det rätt lång tid att bli bättre eftersom jag hade svårt att göra allt som behövdes (i mitt fall behövde jag sluta rida).

Jag vill trösta dig med att det är inget konstigt och du kan bli helt bra. Jag har lite svårt att tipsa om vad du kan göra eftersom jag behandlades för flera saker samtidigt så jag vet inte riktigt vad som var vad. Men vid samlag eller någon form av penetration var det viktigt att jag aktivt tänkte på att slappna av i rätt muskler. Jag övade på avslappning i övningar jag fick. Lätt var det dock inte, jag har en väldigt samarbetsvillig partner som ville hjälpa mig allt han kunde, men det var svårt att fokusera på det jag behövde och samtidigt vara närvarande i själva sexet. Det var lätt att bli frustrerad över att kroppen inte gjorde som jag ville.. Så det var inte en rak väg och inte alltid lätt. Men fortsätt göra övningarna, fortsätt försöka, det kommer bli bra till slut!

Tack för ditt svar!
Usch så tråkigt med båda samtidigt! Skönt att du är så mycket bättre!

Ja, jag hoppas verkligen att det kommer att gå över.
Fick du övningar av gyn? Jag har inte fått några såna specifika övningar själv utan bara läst på 1177, men skulle kanske rådfrågat gyn?
Vad tråkigt att du behövde sluta rida.

Bara att få ett namn på det hjälpte mig väldigt mycket. Jag var till gyn (för jag vet inte vilken gång i ordningen iom svampinfektionen) när symtomen just kommit och visste inte då vad vaginism var och grät och sa att det känns svullet och vi kan inte ligga med varandra, men hon var totalt oförstående och sa att hon inte såg något fel.
Sen när jag sökte och hittade vad det var kändes det ändå bättre.
Så henne går jag aldrig mer till, men det finns ju andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 319
Senast: manda
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 957
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 262
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp