Bukefalos 28 år!

Valp som börjat vakna på natten

Tussinussen

Trådstartare
Vi har en King Charles Cavaliertjej som nyss fyllt 7 månader. Sen hon kom hem till oss har hon varit duktig på att sova hela nätterna (får sova i sängen hos oss) men sen ungefär en månad tillbaka har hon börjat vakna på natten o gå upp. Eftersom vi ännu inte är 100% säkra på att hon inte kissar inne så brukar vi gå upp o låta henne gå ut i trädgården. Då kan det vara lite frustrerande, för att ibland går hon o kissar men ibland sätter hon sig en stund och liksom njuter av sommarnatten medans matte/husse står där barfota vid dörren o väntar :wtf:

Värsta natten har hon varit uppe ett par-tre ggr, typ 2, 4 och 6.

Hon går minst tre promenader varje dag samt leker med barnen mm. Är inte överaktiv eller hyper på något sätt på dagarna.

Är det här en åldersgrej som går över tror ni, eller gör vi fel som går upp med henne? Borde vi bara strunta i henne o "ta" att hon ev. kissar inne, för att hon ska lära sig att vi inte går upp mitt i natten?

Råd emottages tacksamt. Det är våran första hund.

Hon är gullig o oproblematisk på alla andra sätt.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

7 månader och jag gissar att ni har könsmognaden snart inpå eller redan påbörjad. Då händer det en massa och den annars så smidiga hunden kan börja med de mest märkliga beteenden. Snart är det ingen gullig valp längre :D

Jag skulle inte bry mig om henne utan låta henne vara. Absolut inte ränna ut 3-4 gånger per natt med den.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

Det är inte en urinvägsinfektion då? Skulle nog kolla ett urinprov hos veterinär för säkerhets skull.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

min har oxå gjort så en tid och kan med 90% säkerhet säga att han troligast skulle kissa inne om vi inte gick ut, däremot har han inte jättebråttom att kissa då man går ut med han utan går å luktar lite å kommer sen på att "just ja skulle kissa"

Han är 9 månader och har gjort så några veckor, vet ej exakt hur många.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

Det har jag gjort med min lilla. Vaknar jag av att hon piper tar jag ut henne till en liten valphage utomhus dar hon alltid kissar sa fort jag staller ner henne:D sedan gar vi in till sovrummet igen.:)
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

Jag skulle ta ut hunden om den väcker er på natten, för att säga till att den behöver ut.

Att få nattsömnen störd under en kortare period, är ett rimligt pris för att få en rumsren hund under resten av dess liv. Och speciellt småhundar kan ibland vara svåra att få rumsrena.

Att låta den olyckas inne hjälper inte precis.

Och, som någon redan har sagt, kolla att den inte har urinvägsinfektion.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

I ett sådant fall hade jag personligen använt en bur bredvid sängen. Förutsatt att hunden är van och trygg i buren. Mina hundar blev rumsrena väldigt fort och sover djupt hela natten.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

Jag tycker väl att hon borde kissa och inte njuta av sommarnatten om det var uvi, men visst kolla med en vet. skadar aldrig.

Annars har du ju fått klockrena tips, allt från bura, strunta i, begränsa till att ränna ut med den alla gånger den vill.

Låt sunt förnuft gälla, eller fråga nån du litar på.
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

I morse var jag uppe och tog ut min lilla 12 veckors rottis vid 5:meh: ... jag hor pa gnallet om hon bara tycker att det ar lite trakigt och somnar om eller om hon behover ga ut. Sa fort jag satte ner henne kissade hon jattemycket och sa gick vi direkt in igen. Det ar som med en baby ... man avvaktar och lyssnar tills man hor om det blir en full grat eller om de somnar om.:p
 
Sv: Valp som börjat vakna på natten

Jag tycker väl att hon borde kissa och inte njuta av sommarnatten om det var uvi, men visst kolla med en vet. skadar aldrig.

Annars har du ju fått klockrena tips, allt från bura, strunta i, begränsa till att ränna ut med den alla gånger den vill.

Låt sunt förnuft gälla, eller fråga nån du litar på.

Ja du det är inte lätt att sortera bland råden :D

Det är min man som har hand om det hela just nu (jag är bortrest) och jag sa till honom det första, att hon ska inte lära sig att man får gå upp o gå ut hursomhelst. 2 nätter har hon levt om lite och sen somnat om, inatt likadant men han hittade en stor pöl när han gick upp, så då var det väl därför just den natten då :cautious:

Men det känns rent spontant att det är bättre att hon lär sig att vi inte springer upp så fort hon vill ut o kolla i trädgården lite. Vi får lära oss att tolka om det handlar om toabehov eller inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN Hon är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 717
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 633
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 313
Senast: Nominous
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 982
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp