Bukefalos 28 år!

Vikten av unghästbete

Hur viktigt är unghästbete för dig?

  • Inte så viktigt, bara äldre kompisar funkar också

    Röster: 2 4,7%
  • Superviktigt, måste vara ett gäng i samma ålder

    Röster: 16 37,2%
  • Blandflock (olika åldrar) är bäst

    Röster: 25 58,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    43

Blyger

Trådstartare
Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete?

Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med någon äldre häst i flocken.
 
Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?
Typ en ettåring, ett föl, en tvååring?
Jag tycker att det är väldigt viktigt med minst en jämnårig som de kan leka jämställt med. Sen finns det individer som är olika, t ex så lekte mina två ungston, samma mamma, väldigt mycket från när den yngsta var två och den äldre tre. Åringar leker oftast så pass att de behöver en jämnårig.
 
Jag tog blandflock, med förutsätning att det då är flera yngra i någorlunda samma ålder, eller åtminstonde lekfull vuxen.

Vill även tillägga att det känns allra viktigast för hingstarna med jämnåriga (och jämnstora) lekkompisar. Ston leker inte riktigt på samma sätt som hingstar, så där spelar inte storlek/ålder lika stor roll tycker jag.
 
Jag tog blandflock, med förutsätning att det då är flera yngra i någorlunda samma ålder, eller åtminstonde lekfull vuxen.

Vill även tillägga att det känns allra viktigast för hingstarna med jämnåriga (och jämnstora) lekkompisar. Ston leker inte riktigt på samma sätt som hingstar, så där spelar inte storlek/ålder lika stor roll tycker jag.
Mina egna ston har lekt mer än hingstarna, och jag vet att mina är de enda, så jag tycker att man får se till individens behov.
 
Mina egna ston har lekt mer än hingstarna, och jag vet att mina är de enda, så jag tycker att man får se till individens behov.
Jag tror att @sorbifolia tänker som jag - att det är viktigast med jämnåriga hingstar än just jämnåriga ston, inte som föl, då är det lika viktigt men ungston mäter inte styrka på samma sätt som unghingstar gör varför de inte behöver vara jämnstora eller jämngamla på samma sätt.
 
Jag tror att @sorbifolia tänker som jag - att det är viktigast med jämnåriga hingstar än just jämnåriga ston, inte som föl, då är det lika viktigt men ungston mäter inte styrka på samma sätt som unghingstar gör varför de inte behöver vara jämnstora eller jämngamla på samma sätt.

Ja precis, så var det jag menade. Jag har haft åringsston tillsammans med annat åringssto, och med lite äldre ungston samt tillsammans med fölungar. Tycker det hängde mera på hur de klickade som individer än just på ålder med hur bra de lekte ihop. Ena åringsstoet hade t.ex. superkul ihop med mitt hingstföl, 🥰
 
Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete?

Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med någon äldre häst i flocken.
Det här är lite mer komplicerat än svarsalternativen ovan tycker jag.
Jag vill gärna ha hästar i samma ålder, alternativt väldigt lekfulla hästar som är fulla av energi. Men, jag vill väldigt ogärna ha en flock med BARA unghästar i. Kamratuppfostran är sällan bra, oavsett vilken art vi pratar om. Det behöver vara minst en vuxen i flocken och hålla ordning på småttingarna.
 
Åringar tycker jag absolut behöver gå med någon/några jämnåriga! De leker på ett sätt som äldre inte kan kompensera. Att det dessutom går äldre hästar i flocken är nästintill ett måste anser jag för att stabilisera flocken och uppfostra de yngre. En mer mixad flock i ålder tycker jag är enbart positivt, men bara om de yngsta har jämnåriga.
 
Det här är lite mer komplicerat än svarsalternativen ovan tycker jag.
Jag vill gärna ha hästar i samma ålder, alternativt väldigt lekfulla hästar som är fulla av energi. Men, jag vill väldigt ogärna ha en flock med BARA unghästar i. Kamratuppfostran är sällan bra, oavsett vilken art vi pratar om. Det behöver vara minst en vuxen i flocken och hålla ordning på småttingarna.
Ja men svårt att täcka in allt, fick dra någon gräns 😅 därav "blandflock" alternativet :)
 
Ja men svårt att täcka in allt, fick dra någon gräns 😅 därav "blandflock" alternativet :)
Ja absolut.
Personligen tycker jag att såna här konstellationer är perfekta för att ha en vuxen hingst som sällskap (förutsatt att det är unghingstar alltså). Han håller ordning, styr och ställer, ofta betydligt snällare än ston (är min erfarenhet), men ändå med fast hand. Och hingsten slipper gå ensam, som de ju tyvärr ofta gör. Jag skulle haft min lilla på just en sådan lösdrift, några småttingar och en vuxen hingst.
 
Ja absolut.
Personligen tycker jag att såna här konstellationer är perfekta för att ha en vuxen hingst som sällskap (förutsatt att det är unghingstar alltså). Han håller ordning, styr och ställer, ofta betydligt snällare än ston (är min erfarenhet), men ändå med fast hand. Och hingsten slipper gå ensam, som de ju tyvärr ofta gör. Jag skulle haft min lilla på just en sådan lösdrift, några småttingar och en vuxen hingst.
Det hade vi när min första uppfödning var avvand. Han är SWB och gick tillsammans med welsh-hingstföl av alla kategorier. En vuxen B-ponnyhingst höll ordning på småpojkarna.
 
Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?
Typ en ettåring, ett föl, en tvååring?
Föl??
Ett föl diar ju hela sommare och hösten, och att ha ett sto i en flock med unghingstar t.ex.är ju synnerligen olämpligt.

Ettåringar i flock med två- och treåringar är toppen. De behöver det.
 
Det hade vi när min första uppfödning var avvand. Han är SWB och gick tillsammans med welsh-hingstföl av alla kategorier. En vuxen B-ponnyhingst höll ordning på småpojkarna.
Men då var han ju inte föl utan unghäst/åring? För avvanda är de väl knappast på försommaren?

För ettåringar är det toppen med en äldre ordningsman.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Maria Gretzer menar att det är viktigt att ta hänsyn till unghästens utveckling – både fysiskt och mentalt. Här har ryttarna ett ansvar...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Maria Gretzer menar att det är viktigt att ta hänsyn till unghästens utveckling – både fysiskt och mentalt. Här har ryttarna ett ansvar...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 326
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp