Bukefalos 28 år!

Vilse och trött i sadeldjungeln

Barret

Trådstartare
Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att ingen av mina sadlar, som varit utprovade på henne och suttit bra tidigare, passar längre. Så...

Vilken typ av sadel skulle ni säga passar denna rygg (fler bilder via länken i bilden) I första hand hopp/allround och helst för en lite mindre budget då den stora satsningen kommer bli på en dressyrsadel längre fram. Mitt närmaste behov är dock en uterittssadel.
1000009463.jpg

Jag har varit i kontakt med ett antal sadelutprovare men tyvärr har vi inte lyckats hitta några tider som funkar, därav att jag vänder mig till kollektivet för ett hum om vilka typer/märken jag kan kika lite närmare på 😊

Sadeln som ligger på i de andra bilderna (i länken) är hennes gamla dressyrsadel, en äldre Albion K2 Legend, 17", MW. Den ligger på bara för att kolla vidden, jag vet att den inte passar i övrigt då den lättar bak, så den kommer inte användas. Hoppsadel har jag haft helt underbar Lovatt & Ricketts Elan, 17,5", men den är 103° så på tok för vid.
 
Nån Prestige? Brukar finnas billiga och ligger ofta bra på många hästar.
Jag har kikat på dem, men känns som att det finns så många olika modeller så man vet inte vilken man ska välja 😅

Är väl egentligen mest sugen på något engelskt märke, och fick ett tips om Cliff Barnsby, men verkar inte lätt att hitta någon sådan hoppsadel. Har även sneglat på Amerigo CC och Ikonic allround, mest för att de finns att få tag på och prova, typ, men har noll koll om de skulle passa hennes rygg.
 
Senast ändrad:
Jag har kikat på dem, men känns som att det finns så många olika modeller så man vet inte vilken man ska välja 😅

Är väl egentligen mest sugen på något engelskt märke, och fick ett tips om Cliff Barnsby, men verkar inte lätt att hitta någon sådan hoppsadel. Har även sneglat på Amerigo CC och Ikonic allround, mest för att de finns att få tag på och prova, typ, men har noll koll om de skulle passa hennes rygg.
En ullstoppad Golden Star kanske. Men Amerigo är nog inte dumt heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 896
Dressyr Sitter med en liten undran, min treåring, sto 75% fullblod har precis fått ny sadel, en Albion Legend K2 wide. Den ligger kalas på henne...
Svar
5
· Visningar
911
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
647 057
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp