Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Såhär ser 105an ut nu:
403636978_280526968341617_2051712039139775637_n.jpg

Det märks ju helt klart att jag inte hade någon plan med det här akvariet :rofl: Jag kommer ha filter osv i höger hörn, för det är där som jag har eluttag närmast. Funderar på att ha någon större rot och kanske ett litet "stenröse" av något slag till vänster. Kanske. Jag ska kolla lite vad vi har för rötter på jobbet imorgon. Framförallt våra små rötter och mellanstora rötter är jättebilliga. Vet inte varför, men när det gäller små akvarium så har jag lätt att få hur mycket idéer som helst när det gäller inredning. Till större, då blir jag som ett frågetecken.

Har ni några idéer på vad man skulle kunna göra med det här? Det är 75x35x40cm. Sanden i botten blir kvar, däremot kanske jag lägger till lite. I mitten har jag aquasoil i påsar, så jag vill inte lägga en stor sten mitt på där precis oavsett hur snyggt det skulle bli :p
 
Ska prova odla mjölmask till firrarna
Alla ciklider och Väderålar är galna i dem, likadant med gråsuggor
Verkar vara svårt att få tag på levande foder nu =(
Förutom då frys maten
 

Bifogade filer

  • 20231229_183732.jpg
    20231229_183732.jpg
    248,5 KB · Visningar: 51
Hej alla. Tänkte bara presentera vad jag nu har. I och med denna nya tråden och snart nytt år. För min del var planen inte akvarium utan trädgårdsdamm. Dock har jag ingen stor damm, den blev bara på 1000 liter när den blev klar, så jag köpte Platy och två algätare Otto... Sedan kom regnet och samtidigt dog den begagnade pumpen i dammen. Åkte iväg och köpte ett begagnat 110 liters akvarium till mina 10 fiskar. Så blev det även 2 Kampfiskhonor. Nu har jag mitt 110 liters med 3 algätare, Otto..... Och 4 Kampfiskhonor. Någon enstaka snäcka/snigel överlever också. Men Platy s yngel blev samtliga mat. Så har nu köpt ett begagnat hlrnakvarium på 190 liter med Platy 9 vuxna och 7 vuxna Guppy samt 3 Otto... Där finns det i nuläget 7 synliga yngel som kanske kommer överleva och mängder av "skräpsniglar/snäckor". De frodas något så kopiöst. Jag har inte med flit köpt dem men handlar mycket växter på annons. Tror att de kommer därifrån. En sak har jag insett. Akvarie är kul och jag skulle vilja ha ett litet 10 liters, 8 kantigt med räkor i. Men det får vänta tills jag hittar ett begagnat. Jag skulle också vilja ha en Kampfiskhane med mina honor, men alla säger att det inte går... Så vågar inte. Liksom med räkor hos Kampfiskhonorna. De lär väl bli uppätna. Om jag hittar ett litet 8 kantigt ska jag försöka mig på att skapa med lite lim som jag sett er göra. Här är mitt nya 190 liters kar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20231224_122157.jpg
    IMG_20231224_122157.jpg
    312,6 KB · Visningar: 58
Hej alla. Tänkte bara presentera vad jag nu har. I och med denna nya tråden och snart nytt år. För min del var planen inte akvarium utan trädgårdsdamm. Dock har jag ingen stor damm, den blev bara på 1000 liter när den blev klar, så jag köpte Platy och två algätare Otto... Sedan kom regnet och samtidigt dog den begagnade pumpen i dammen. Åkte iväg och köpte ett begagnat 110 liters akvarium till mina 10 fiskar. Så blev det även 2 Kampfiskhonor. Nu har jag mitt 110 liters med 3 algätare, Otto..... Och 4 Kampfiskhonor. Någon enstaka snäcka/snigel överlever också. Men Platy s yngel blev samtliga mat. Så har nu köpt ett begagnat hlrnakvarium på 190 liter med Platy 9 vuxna och 7 vuxna Guppy samt 3 Otto... Där finns det i nuläget 7 synliga yngel som kanske kommer överleva och mängder av "skräpsniglar/snäckor". De frodas något så kopiöst. Jag har inte med flit köpt dem men handlar mycket växter på annons. Tror att de kommer därifrån. En sak har jag insett. Akvarie är kul och jag skulle vilja ha ett litet 10 liters, 8 kantigt med räkor i. Men det får vänta tills jag hittar ett begagnat. Jag skulle också vilja ha en Kampfiskhane med mina honor, men alla säger att det inte går... Så vågar inte. Liksom med räkor hos Kampfiskhonorna. De lär väl bli uppätna. Om jag hittar ett litet 8 kantigt ska jag försöka mig på att skapa med lite lim som jag sett er göra. Här är mitt nya 190 liters kar.
Med mer slingerväxter och typ flytormbunkar så kan du absolut ha en kampfiskhane på fyra honor i det stora akvariet.
 
Nu har jag börjat flytta över räkor till 54an. Det verkar gå bra, men eftersom det inte finns så jättemycket mat där och inga fiskar än så slänger jag i antingen lite fiskmat eller någon ärta. Ingen har dött än och även honorna med ägg verkar nöjda och glada :)

Jag har också insett att det är mycket lättare att fotografera snygga bilder i ett snyggt akvarium, såklart :p Ska dock se till att skaffa ny belysning till 54an. Jag avskyr det fula locket och lampan är så kort att det blir väldigt mörkt i kanterna. Funderar därför på ett Leddy Slim. Det är lagom långt, jag slipper ha lock och det blir 10W istället för 7W.
aquael-leddy-slim-plant-50-70-cm-10-w.jpeg


Här är kvällens räk-bilder :D De riktigt rejält röda räkorna kom inte med på bild, men jag gillar även de här med mindre färg.
414041250_2728653347283028_3493489072645333899_n.jpg
415112360_2728653437283019_7908611758673893003_n.jpg
415042501_2728653463949683_3451658158850640502_n.jpg
 
Ser trevligt ut med gott om skrymslen att gömma sig på. :up:
Det är i vart fall tillräckligt mycket att gömma sig bland för att jag inte ska se en enda fisk när jag tittar. I bland måste jag sitta en stund innan det dyker upp någon fisk att se. Men ynglen hade inte en chans. De blev mat.
 
Jag svängde förbi närmsta akvarieaffär för att köpa cyclops men råkade fastna vid dariokaret och där fanns det en vit liten tuffing som hade tagit bästa platsen i karet och bossade runt alla röda som kom i närheten. Så jag kunde inte låta bli och tog med den lille busen hem. :o Behöver knappast fler darios men lite nya gener är ju faktiskt inte fel heller.

Färgen kan bero på att den är superstressad :( men jag hoppas att den faktiskt är vit. Blir inte klok på om det är en hona eller hane heller!

Den lilla nya jämfört med Enigma och Speedy Gonzales:
In-Collage-20231229-233743092.jpg


Pigg och nyfiken är den i alla fall, stoppade den i 44an så den kan vara i karantän där själv tills jag är säker på att den är helt frisk.
Lillspöket i sitt nya hem: 🤗
InCollage_20231230_034214219.jpg
 
Tack alla för svar! Ja det var rätt pump @Scandi och jag lyckades byta sugkopp med de eminenta instruktionerna. Hade aldrig fattat att sugkoppen och själva hållaren var två separata delar.

Har en fråga om placering dock, vill man ha mycket eller lite rörelse på vattenytan? Och timer på ljuset, är 12 h tänt lagom?

Vi satte i fiskarna långsamt, under ca 35 min med stegvis påfyllning av akvarievatten i påsen. Bilfärden hem tog 10 min så den bör inte ha hunnit bli så kall?

Trist att de rekommenderade scalarer när jag berättat hur stort akvarium vi har 😞. Jag gillar verkligen den andra, den har redan lärt sig var maten kommer och håller sig hela tiden väl synlig. Men vi kommer inte kunna ha något gigantiskt akvarium hos oss inom den närmsta tiden i alla fall. Den som dog var helvit och också jättefin men verkade som sagt väldigt trött. Sonen frågade om den såg dåligt för den stirrade rakt in i hörnet nästan hela tiden. Ska försöka hitta honungsgurami, men kan inte minnas att jag såg den sist?
 
De tyckte att honungsgurami var för stora så vi fick med oss ett par dvärggurami och 10 neontetror med löftet att inga av fiskarna skulle bli för stora.

Om man vill öka hårdheten i vattnet, hur gör man då? Här i Lund har vi mycket mjukt vatten (ca 3 dH) och teststickorna visar också att det är för lågt
 
Tack alla för svar! Ja det var rätt pump @Scandi och jag lyckades byta sugkopp med de eminenta instruktionerna. Hade aldrig fattat att sugkoppen och själva hållaren var två separata delar.

Har en fråga om placering dock, vill man ha mycket eller lite rörelse på vattenytan? Och timer på ljuset, är 12 h tänt lagom?

Vi satte i fiskarna långsamt, under ca 35 min med stegvis påfyllning av akvarievatten i påsen. Bilfärden hem tog 10 min så den bör inte ha hunnit bli så kall?

Trist att de rekommenderade scalarer när jag berättat hur stort akvarium vi har 😞. Jag gillar verkligen den andra, den har redan lärt sig var maten kommer och håller sig hela tiden väl synlig. Men vi kommer inte kunna ha något gigantiskt akvarium hos oss inom den närmsta tiden i alla fall. Den som dog var helvit och också jättefin men verkade som sagt väldigt trött. Sonen frågade om den såg dåligt för den stirrade rakt in i hörnet nästan hela tiden. Ska försöka hitta honungsgurami, men kan inte minnas att jag såg den sist?
Vad skönt att det gick bra att byta sugkopp! Den där mekanismen kan vara lite klurig. Hur mycket flöde man vill ha på vattnet beror på vilka fiskar man har. Dvärgguramin vill helst ha det lugnt, de är inte så starka simmare och de vill också kunna bygga bubbelbon bland flytväxterna på ytan. Ju mer rörelse på ytan desto mer syrerikt blir vattnet, vilket är bra men gurami har ett labyrintorgan som gör att de kan andas luft ovanför ytan så för dem är det viktigt att det finns plats ovanför vattenytan att kunna ta sin luft ifrån också.

Man rekommenderar inte mer än 8 h, högst 10 h belysning (om man vill undvika alger) men det beror också på hur kraftfull belysning man har bland annat.

Det låter som om du gjorde fiskflytten på rätt sätt och att de sålt en sjuk fisk till dig. :( Jag tycker faktiskt det är direkt vidrigt av dem att sälja scalarer till er öht med den vetskapen, både mot er och de stackars fiskarna.

De tyckte att honungsgurami var för stora så vi fick med oss ett par dvärggurami och 10 neontetror med löftet att inga av fiskarna skulle bli för stora.

Om man vill öka hårdheten i vattnet, hur gör man då? Här i Lund har vi mycket mjukt vatten (ca 3 dH) och teststickorna visar också att det är för lågt
De verkar inte ha så bra koll alls de där. Ingen av fiskarna de sålde denna gången blir för stora i alla fall.

Honungsguramin är mindre än dvärgguramin, är tålig och är en av de snällaste guramisarna. (Undrar om de lyckats blanda ihop dem med guldguramin som är en färgvariant av en mycket större art?) Dvärgguramin har däremot ett hetare temperament och är känd för att ha dålig hälsa (dras med ett artspecifikt virus pga av att de massavlats oansvarigt). Förhoppningsvis är aveln bakom dina lite bättre så att det går bra med dem ändå, det är en väldigt vacker och rolig liten fisk det med. :heart Jag hade dock inte lyssnat mer på den affären, tråkigt när man inte kan rådfråga dem om ditten och datten men det låter som att du absolut behöver ha full koll själv när personalen är sådär. Nu finns det tack och lov massor av lättillgänglig information på internet om allt möjligt inom akvaristiken och flera olika fiskforum man kan fråga istället.

Angående hårdheten så finns det karbonhårdhet KH (hur mycket karbonater/bikarbonater som finns löst i vattnet) och totalhårdhet GH (mängden magnesium/kalcium som är löst i vattnet) vilken av dem är det som ligger på 3 grader? Varken dvärggurami eller neontetror vill ha hårt vatten så har du ett GH på 3 är det helt ok för dem iaf. GH är viktigast för räkor och snäckor.

Ett KH på över 4 grader gör dock att pHt blir stabilt (vilket man vill) men det höjer också pHt och om det finns ammonium i akvarievattnet och man höjer pHt omvandlas det till ammoniak. Ammoniak är likt nitrit skitgiftigt så man höjer aldrig KH utan ett vattenbyte först, och helst ska man ju såklart ha koll på om det finns ammonium i karet. KH kan man höja med ren bikarbonat, ca 1 tsk/100 liter ökar KHt med ungefär en grad. Sen hade jag inte fifflat med några värden utan dropptest, teststickorna visar som sagt inte så noga vad värdena faktiskt är.

Jag tycker du bör köpa ett riktigt dropptest för nitrit (från JBL t.ex) åtminstone, så att du vet med säkerhet att karet är fritt från det! Nu när du har ett nystartat kar som helt plötsligt belastats med 12 (!) fiskar så är det viktigt att ha koll så att inte fiskarna blir förgiftade. Har du inte använt flytande bakteriekultur (Nitrivec är t.ex bra) så rekommenderar jag det starkt.

Jag ska se om jag kan hitta några länkar till bra sidor om olika saker gällande akvarium/vattenkemi som jag länkat förut för jag börjar känna mig som en papegoja :p och de förklarar nog också det mesta mycket bättre än jag!
 
Senast ändrad:
Vad skönt att det gick bra att byta sugkopp! Den där mekanismen kan vara lite klurig. Hur mycket flöde man vill ha på vattnet beror på vilka fiskar man har. Dvärgguramin vill helst ha det lugnt, de är inte så starka simmare och de vill också kunna bygga bubbelbon bland flytväxterna på ytan. Ju mer rörelse på ytan desto mer syrerikt blir vattnet, vilket är bra men gurami har ett labyrintorgan som gör att de kan andas luft ovanför ytan så för dem är det viktigt att det finns plats ovanför vattenytan att kunna ta sin luft ifrån också.

Man rekommenderar inte mer än 8 h, högst 10 h belysning (om man vill undvika alger) men det beror också på hur kraftfull belysning man har bland annat.

Det låter som om du gjorde fiskflytten på rätt sätt och att de sålt en sjuk fisk till dig. :( Jag tycker faktiskt det är direkt vidrigt av dem att sälja scalarer till er öht med den vetskapen, både mot er och de stackars fiskarna.


De verkar inte ha så bra koll alls de där. Ingen av fiskarna de sålde denna gången blir för stora i alla fall. Honungsguramin är mindre än dvärgguramin, är tålig och är en av de snällaste guramisarna. (Undrar om de är såpass dåliga på fiskarter att de blandar ihop dem med guldguramin som är en färgvariant av en mycket större art?) Dvärgguramin har däremot ett hetare temperament och är känd för att ha dålig hälsa (dras med ett artspecifikt virus pga av att de massavlats oansvarigt). Förhoppningsvis är aveln bakom dina lite bättre så att det går bra med dem ändå, det är en väldigt vacker och rolig liten fisk det med. :heart Jag hade dock inte lyssnat mer på den affären, tråkigt när man inte kan rådfråga dem om ditten och datten men det låter som att du absolut behöver ha full koll själv när personalen är sådär. Nu finns det tack och lov massor av lättillgänglig information på internet om allt möjligt inom akvaristiken och flera olika fiskforum man kan fråga istället.

Angående hårdheten så finns det karbonhårdhet KH (hur mycket karbonater/bikarbonater som finns löst i vattnet) och totalhårdhet GH (mängden magnesium/kalcium som är löst i vattnet) vilken av dem är det som ligger på 3 grader? Varken dvärggurami eller neontetror vill ha hårt vatten så har du ett GH på 3 är det helt ok för dem iaf. GH är viktigast för räkor och snäckor.

Ett KH på över 4 grader gör dock att pHt blir stabilt (vilket man vill) men det höjer också pHt och om det finns ammonium i akvarievattnet och man höjer pHt omvandlas det till ammoniak. Ammoniak är likt nitrit skitgiftigt så man höjer aldrig KH utan ett vattenbyte först, och helst ska man ju såklart ha koll på om det finns ammonium i karet. KH kan man höja med ren bikarbonat, ca 1 tsk/100 liter ökar KHt med ungefär en grad. Sen hade jag inte fifflat med några värden utan dropptest, de visar som sagt inte så noga vad värdena faktiskt är.

Jag tycker du bör köpa ett riktigt dropptest för nitrit (från JBL t.ex) åtminstone, så att du vet med säkerhet att karet är fritt från det! Nu när du har ett nystartat kar som helt plötsligt belastats med 12 fiskar så är det viktigt att ha koll så att inte fiskarna blir förgiftade. Har du inte använt flytande bakteriekultur (Nitrivec är t.ex bra) så rekommenderar jag det starkt.

Jag ska se om jag kan hitta några länkar till bra sidor om olika saker gällande akvarium/vattenkemi som jag länkat förut för jag börjar känna mig som en papegoja :p och de förklarar nog också det mesta mycket bättre än jag!
Tusen tack igen för alla tips och råd. Det är tyvärr ont om djuraffärer nära Lund som har fisk, men ska se om det är bättre i Malmö kanske? Vi fick i alla fall pengarna tillbaka så det är alltid något. Men jag vill ju att fisken ska må bra hos oss också, det är inte bara en pryl. De nya fiskarna är ganska aktiva, hoppas att det inte betyder att de är stressade? De äter i alla fall med mycket god aptit, det var nästan lite pirayavarning på dem 😅. Jag tror att pumpens flöde passar dvärgguramin (tänkte att det är växterna och inte pumpen som ska syresätta vattnet?), gillar neontetrorna samma?

Hårdheten i vårt kranvatten är ca 3 i tyska hårdhetsgrader, mätstickorna är inte så noga men någonstans mellan 0-4 GH och 0-3 KH direkt efter ett mindre vattenbyte. Så det ska ju upp lite. pH ligger på ca 7 och både nitrit och nitrat är 0 enligt teststickorna. Har tillsatt bakteriekultur när jag fyllde upp akvariet och fyllt på med en halv dos efter det. Ska jag fylla på mer vid ev vattenbyte eller låta testerna avgöra?

De hade bara stickor i den djuraffären, är det lång leveranstid på dropptester? Tar gärna emot tips på bra sidor att beställa från.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 272
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp