Bukefalos 28 år!

Att bli äldre

Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår lassade jag jord i en pallkrage och idag har jag ont i framförallt höfterna men även ländryggen. Så var det inte förr.

Och i övrigt så verkar det som om det finns risk för att det går alltmer utför kroppsligt. Jag har ränt på vc senaste månaden för 2 åkommor. Såret jag fick för 3 månader sedan hade läkt vid senaste besöket, men huden är fortfarande så tunn att jag ännu behöver omslag.

Och huvudet lär ju aldrig bli bra heller. I natt vaknade jag redan klockan ett och kunde inte somna om. Så jag tog 2 alimemazin och idag har jag varit helt bombad. Det känns som en helt bortkastad dag.

Jag skulle i alla fall vilja hålla mig fysiskt i trim, men vet inte hur det ska gå till. Gym?
 

Wille är väl medelålders, precis som jag och raska promenader i varierad terräng i kombo med allt fix runt gården håller iaf min kropp i gott skick.

Går/jobbar man raskt, effektivt och ihållande så är det rätt bra sätt att gå ner i vikt på, bli lite starkare och därmed orka mer och ha mindre ont.

Däremot ger det inte mycket för vare sig styrka, vikt eller värk om man strosar och duttgör.

Det sistnämnda stämmer såklart, men jag tror inte bara raska promenader I varierad terräng är tillräckligt för de flesta åldrande kroppar med smärta, och inte heller dem utan smärta som vill stärka kroppen inför framtidens förfall som kommer för alla.

Tipsar om ett avsnitt av Kropp och själ i P1 som heter vardagsontet och handlar om det vi pratar om i tråden.

https://sverigesradio.se/avsnitt/kropp-sjal
 
Jag gjorde det. Det fanns nästan 40 olika gruppträningspass på Actic. Det blir ju omöjligt att välja. Eller ska jag betrakta mig som gammal och välja seniorpasset direkt?

Sen är det ju kostnaden förstås. Det blir minst 300 kr i månaden.

300 kronor låter väldigt billigt! Bra att bo på liten ort. Kolla upp de träningsanläggningar som finns närmast dig och se om de godtar fysisk aktivitet på recept.

Någon liten krona kommer du behöva lägga vare sig du tränar på anläggning eller hemma och köper hantlar, som dock är en engångskostnad. Raska promenader är väl det som är gratis om du bestämmer dig för att det är tillräckligt. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
300 kronor låter väldigt billigt! Bra att bo på liten ort. Kolla upp de träningsanläggningar som finns närmast dig och se om de godtar fysisk aktivitet på recept.

Någon liten krona kommer du behöva lägga vare sig du tränar på anläggning eller hemma och köper hantlar, som dock är en engångskostnad. Raska promenader är väl det som är gratis om du bestämmer dig för att det är tillräckligt. :)
För mig är 300 kronor väldigt mycket pengar. Jag går knappt runt som det är idag. Och det priset gäller nog bara om man köper årskort eller nåt sånt.

Jag får kolla om jag kan få recept och gå billigare.

Nyligen köpte jag en yogakudde. Jag har använt den mindre än en handfull gånger. Jag kommer helt enkelt inte till skott.

Promenader har jag börjat bli rädd för. Jag gick i förrgår och började åter blöda från min hemorrojd. Tycker det är så otäckt.
 
Det sistnämnda stämmer såklart, men jag tror inte bara raska promenader I varierad terräng är tillräckligt för de flesta åldrande kroppar med smärta, och inte heller dem utan smärta som vill stärka kroppen inför framtidens förfall som kommer för alla.

Tipsar om ett avsnitt av Kropp och själ i P1 som heter vardagsontet och handlar om det vi pratar om i tråden.

https://sverigesradio.se/avsnitt/kropp-sjal

Tyckte jag var tydlig med för mig (inkl min trasiga och krassliga kropp naturligtvis) så räcker det för att hålla hyfsad form, så du får tro precis vad du vill.

Har man som @Wille svårt att komma till skott, svårt att få upp fart och puls, så kommer inte gym att ge några resultat heller. Framsteg på gym såsom viktnedgång och starkare kropp hänger en hel del på att man faktiskt tar i och tar ut sig och repeterar gång på gång.
 
"En åldrande kropp" tycker jag låter väl dramatiskt vid din ålder. Och jag skulle inte tänka på gym - än. Om du har svårt att få till rutiner så riskerar gymkort vara pengarna i sjön.

Jag skulle i första läget satsa på det som gratis: motion. Alltså promenera mer, längre och snabbare än vad du gör. Att gå en rask promenad varje dag och sikta på att den till slut ska ta uppemot en timme.

Du har skrivit att du har grav fetma, om du går ner i vikt kommer slitaget på kroppen att minska och du kommer att bli rörligare. Om du styr upp din mathållning och promenerar mer så kommer du att kunna tappa vikt.

SEN kan du ge dig på styrketräning tycker jag, när du sett att du fått igång en rutin och känner hur skönt det faktiskt är för kroppen att anstränga sig.

Hemorrojden kommer inte alltid att blöda, den får inte hindra dig.
 
"En åldrande kropp" tycker jag låter väl dramatiskt vid din ålder. Och jag skulle inte tänka på gym - än. Om du har svårt att få till rutiner så riskerar gymkort vara pengarna i sjön.

Jag skulle i första läget satsa på det som gratis: motion. Alltså promenera mer, längre och snabbare än vad du gör. Att gå en rask promenad varje dag och sikta på att den till slut ska ta uppemot en timme.

Du har skrivit att du har grav fetma, om du går ner i vikt kommer slitaget på kroppen att minska och du kommer att bli rörligare. Om du styr upp din mathållning och promenerar mer så kommer du att kunna tappa vikt.

SEN kan du ge dig på styrketräning tycker jag, när du sett att du fått igång en rutin och känner hur skönt det faktiskt är för kroppen att anstränga sig.

Hemorrojden kommer inte alltid att blöda, den får inte hindra dig.
Jag håller med. Fyller snart 55 och skulle inte prata om "min åldrande kropp". Mamma och pappa som är 79 och 78 år har däremot åldrande kroppar. Trots det går pappa fortfarande en runda på några kilometer med hund varje dag.
 
Tyckte jag var tydlig med för mig (inkl min trasiga och krassliga kropp naturligtvis) så räcker det för att hålla hyfsad form, så du får tro precis vad du vill.

Har man som @Wille svårt att komma till skott, svårt att få upp fart och puls, så kommer inte gym att ge några resultat heller. Framsteg på gym såsom viktnedgång och starkare kropp hänger en hel del på att man faktiskt tar i och tar ut sig och repeterar gång på gång.

Onödigt med så bitchigt svar. Jag misstror inte att det hjälper för dig, men det betyder inte att det hjälper för de flesta. Och det är inte jag som tror. Finns nog inte en enda idrottsfysiolog eller ortoped som motsäger att styrketräning är nödvändigt särskilt för medelålders och äldre kvinnor.

Självklart är den träning som inte inte blir av eller utförs halvhjärtat meningslös. 🤷
 
"En åldrande kropp" tycker jag låter väl dramatiskt vid din ålder. Och jag skulle inte tänka på gym - än. Om du har svårt att få till rutiner så riskerar gymkort vara pengarna i sjön.

Jag skulle i första läget satsa på det som gratis: motion. Alltså promenera mer, längre och snabbare än vad du gör. Att gå en rask promenad varje dag och sikta på att den till slut ska ta uppemot en timme.

Du har skrivit att du har grav fetma, om du går ner i vikt kommer slitaget på kroppen att minska och du kommer att bli rörligare. Om du styr upp din mathållning och promenerar mer så kommer du att kunna tappa vikt.

SEN kan du ge dig på styrketräning tycker jag, när du sett att du fått igång en rutin och känner hur skönt det faktiskt är för kroppen att anstränga sig.

Hemorrojden kommer inte alltid att blöda, den får inte hindra dig.

Nu kommer det välmenande råd till @Wille från alla håll och kanter, alla säger olika, så Wille får ta till sig det hon vill.

Det går bra att styrketräna även med övervikt, så du behöver inte sätta upp även det hindret Wille. Ekonomin och svårigheterna med rutiner förstår jag finns där, men det är bra att veta att vikten i alla fall inte är i vägen om (när!) ekonomin blir bättre och du förhoppningsvis får verktyg med hjälp av habiliteringen att skapa rutiner.
 
Det gör den säkerligen, men man behöver ju inte ta ut elände i förskott :) ! Jag känner mig självklart annorlunda än vad jag gjorde när jag var 25, men jag är ju långt ifrän ättestupan... :D

Nej, men bra att veta om det! Inte bättre att gå med villfarelsen att kroppen som 50-åring är som den var när man var 25. Då kan man förebygga mycket elände som garanterat kommer om man är stillasittande och inaktiv.
 
Nej, men bra att veta om det! Inte bättre att gå med villfarelsen att kroppen som 50-åring är som den var när man var 25. Då kan man förebygga mycket elände som garanterat kommer om man är stillasittande och inaktiv.
Nej, stillasittande och inaktiv är verkligen inte bra vid någon ålder. Inte ens när man är 25 år.
 
För mig är 300 kronor väldigt mycket pengar. Jag går knappt runt som det är idag. Och det priset gäller nog bara om man köper årskort eller nåt sånt.

Jag får kolla om jag kan få recept och gå billigare.

Nyligen köpte jag en yogakudde. Jag har använt den mindre än en handfull gånger. Jag kommer helt enkelt inte till skott.

Promenader har jag börjat bli rädd för. Jag gick i förrgår och började åter blöda från min hemorrojd. Tycker det är så otäckt.

Jag köpte en dyr meditationskudde men inte har jag mediterat. 😁 Alla känner nog igen det fenomenet. Det hindrar dock inte att träna annat.

Förstår att 300 kronor är mycket just nu. Det kan ändra sig när du får jobb. Gör det som är gratis tills dess, finns styrketräning utan redskap att hitta på nätet, eller promenader som föreslås.

Eller så är ett frö planterat hos dig gällande vad som är bra för kroppen och så tar du itu med träning senare när du förmår och har råd. Har du för jävla ont kör en ipren+alvedonkur då och då så du står ut. OBS, kolla med vården först att det är okej för dig.
 
Jag sitter här med ett gymkort som är betalt av jobbet. Hur många gånger har jag varit där i år: 0. Skäms över det, men samtidigt har jag insett att det här med gym egentligen inte är min grej. Får ofta migrän när jag är där pga belysningen, tycker det är mycket folk och störande ljud = jag blir ofta helt slut efter jag varit där. Någonstans måste jag inse att träning på gym inte är bättre än någon annan form av träning. Tror gym nästan fått en liten osund status som "det enda rätta". Jag trivs bäst ute i skogen på kortare och längre promenader. Nu när vädret vänt brukar jag försöka ta kvällspromenader bara för att rasta hjärnan, andra gånger tar jag promenader för att rasta kroppen. Ibland stannar jag vid något utegym, ibland tar jag en gubbpromenad och luktar på blommor.
Så, jag tror - framförallt när man ska börja - att det bästa är att hitta vad man själv tycker om, inte vad som "borde vara bäst". För precis som några sagt är all form av rörelse bättre än ingen rörelse. Kanske leder det till lite mer energi så att man orkar träna mer, men det får vara något senare och inte något som uppnås på en pisskvart :)
 
"En åldrande kropp" tycker jag låter väl dramatiskt vid din ålder. Och jag skulle inte tänka på gym - än. Om du har svårt att få till rutiner så riskerar gymkort vara pengarna i sjön.

Jag skulle i första läget satsa på det som gratis: motion. Alltså promenera mer, längre och snabbare än vad du gör. Att gå en rask promenad varje dag och sikta på att den till slut ska ta uppemot en timme.

Du har skrivit att du har grav fetma, om du går ner i vikt kommer slitaget på kroppen att minska och du kommer att bli rörligare. Om du styr upp din mathållning och promenerar mer så kommer du att kunna tappa vikt.

SEN kan du ge dig på styrketräning tycker jag, när du sett att du fått igång en rutin och känner hur skönt det faktiskt är för kroppen att anstränga sig.

Hemorrojden kommer inte alltid att blöda, den får inte hindra dig.
Att det finns en RISK att hemorrojden blöder vid rörelse, hindrar mig.

Jag kan inte gå ner i vikt för jag klarar inte av att ändra på vad jag äter. Hjärnan kräver socker när man är trött, och jag är trött jämnt. Det är nära nog omöjligt att ändra på hur kroppen/hjärnan fungerar eller stå emot det.
 
Men jisses... nu vet jag att jag är på ignorera hos ts men herregud
Dessa trådar befäster så mycket.
Men va? Det är ju så här det är. Vad ska jag göra åt saken menar du? Inget ändras av om jag håller käften om hur det är. De problem jag har finns fortfarande där, men ingen vet då om dem. Eller jag ska kanske hålla käften av hänsyn till dig?

Vet för övrigt inte vem du är.
 
Att det finns en RISK att hemorrojden blöder vid rörelse, hindrar mig.

Jag kan inte gå ner i vikt för jag klarar inte av att ändra på vad jag äter. Hjärnan kräver socker när man är trött, och jag är trött jämnt. Det är nära nog omöjligt att ändra på hur kroppen/hjärnan fungerar eller stå emot det.
Ja då går det ju inte. Och det är ju synd, eftersom både övervikt och stillasittande är riskfaktorer för hemorrojder.
 
Senast ändrad:
Ja då går det ju inte. Och det är ju synd, eftersom både övervikt och stillastående är riskfaktorer för hemorrojder.
Alltså, jag önskar ju att jag hade en lösning på det här men det har jag inte.

Det bara känns som om jag har flera ton med problem som saknar lösning. Egentligen inte konstigt att jag tänker destruktivt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp