Bukefalos 28 Ă„r!

Bra familjehund? Rasvak😇

Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.

Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.

Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.

- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.

Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.

Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.

Jag gillar terriers ocksĂ„, kan kanske kan nĂ„gon dĂ€r funka? De Ă€r ju ofta sjĂ€lvstĂ€ndiga och "ska bara" men det finns vĂ€l grader i helvetet?😅 En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KĂ€nns som att en sĂ„dan kommer gĂ„ fram som en stridsvagn med dem? De har vĂ€l en del allergier med?
AlltsÄ, som (synnerligen partisk!) DSG-Àgare mÄste jag ju sÀga att en DSG passar in pÄ alla dina kriterier :). RÀtt storlek, sund, trevlig och social ras med lÀttskött pÀls. NÀr det gÀller viltintresset sÄ kan det i och för sig variera mellan olika individer, men jag har aldrig haft problem med att kunna ha mina tikar lösa, varken hemma pÄ gÄrden eller ute i skogen.
Och nÀr det gÀller skÀllandet, sÄ Àr ju rasen en vaktande ras och ska sÀga ifrÄn nÀr det kommer nÄgon, men för övrigt Àr det inte en speciellt skÀllig ras.
Jag har trÀnat agility, nosework, rallylydnad och personspÄr med mina. De gillar att trÀna men blir inte övertaggade.
 
Jag vet att papillons Àr populÀra hÀr men jag tycker de Àr ganska skÀlliga och pÀlsen Àr opraktisk.
Opraktisk hur? För att det fastnar löv och annat i svansen? Min lantisfjÀril tar hem löv och kvistar men det Àr bara att ta bort. Det mesta glider ur pÀlsen.
 
Kan ni tÀnka er att gÄ upp lite i storlek sÄ kanske en labradortik av en nÀttare modell? Jag tÀnker omplacering dÄ, sÄ att ni vet vad ni fÄr och inte behöver tÀnka pÄ jaktavlad vs "vanlig" utan kan gÄ efter hur individen Àr. :)

Jag skulle inte rekommendera rasen till nÄgon med riktigt smÄ barn, eftersom det Àr lÀtt hÀnt att en yster labbe vÀlter dem i sin iver, men Äldrarna 8 och 12 ser jag inga problem med sÄ lÀnge umgÀnget med hunden övervakas av vuxna (sÄ ska det ju vara oavsett vilken hund man har).
 
Har tĂ€nkt lite pĂ„ den, pĂ„ papper verkar den ju passa oss. Men jag har trĂ€ffat mĂ„nga av rasen och inte gillat nĂ„n av dem😳

Som aussieÀgare mÄste jag nyfiket frÄga, vad som ogillats hos de du mött?

Aussien har som mÄnga andra raser vissa linjer som Àr "besvÀrligare" (i brist pÄ bÀttre ord) Àn andra.
 
Opraktisk hur? För att det fastnar löv och annat i svansen? Min lantisfjÀril tar hem löv och kvistar men det Àr bara att ta bort. Det mesta glider ur pÀlsen.
Tovor och smuts som verkligen fÀster. SÄ Àr det ju med mÄnga raser med lite mer pÀls. Lite löv Àr sÄklart inga problem men lera. Flera av de jag kÀnt har avskytt pÀlsvÄrd dessutom.
 
@tanten varför förvÄnad reaktion? Du har ju sjÀlv beskrivit en hel del problem med dina nÀr det gÀller hantering och pÀlsvÄrd?
 
@tanten varför förvÄnad reaktion? Du har ju sjÀlv beskrivit en hel del problem med dina nÀr det gÀller hantering och pÀlsvÄrd?
Ja, jag upptÀckte ju att den förra hade massor av kroppslig integritet. Ingenhade heller trÀnat honom innan han kom till mig.

Men pÀlsen Àr lÀttskött eftersom smutsen ramlar av nÀr den torkat. Och har de rasenlig pÀls helt utan underull sÄ blir det bara nÄn tova i öronfransarna.
Nuvarande phalene gillar att jag hanterar honom. Vilket pappisen inte gjorde. Lilla mÄndagsexemplaret.
 
Som aussieÀgare mÄste jag nyfiket frÄga, vad som ogillats hos de du mött?

Aussien har som mÄnga andra raser vissa linjer som Àr "besvÀrligare" (i brist pÄ bÀttre ord) Àn andra.
De jag trÀffat har varit mycket smÄ, skÀlliga, snabba till bett och med mycket rÀdslor.
Visserligen handlar det om 3-4 stycken och de Àr sÄklart inte representativa för alla individer.

Hur skulle du beskriva din?🙂
 
Kan ni tÀnka er att gÄ upp lite i storlek sÄ kanske en labradortik av en nÀttare modell? Jag tÀnker omplacering dÄ, sÄ att ni vet vad ni fÄr och inte behöver tÀnka pÄ jaktavlad vs "vanlig" utan kan gÄ efter hur individen Àr. :)

Jag skulle inte rekommendera rasen till nÄgon med riktigt smÄ barn, eftersom det Àr lÀtt hÀnt att en yster labbe vÀlter dem i sin iver, men Äldrarna 8 och 12 ser jag inga problem med sÄ lÀnge umgÀnget med hunden övervakas av vuxna (sÄ ska det ju vara oavsett vilken hund man har).
Jag har sneglat mot labbar men en glad labbe kommer mosa mina barn oavsett hur nĂ€tt den Ă€r😅
 
Ja, jag upptÀckte ju att den förra hade massor av kroppslig integritet. Ingenhade heller trÀnat honom innan han kom till mig.

Men pÀlsen Àr lÀttskött eftersom smutsen ramlar av nÀr den torkat. Och har de rasenlig pÀls helt utan underull sÄ blir det bara nÄn tova i öronfransarna.
Nuvarande phalene gillar att jag hanterar honom. Vilket pappisen inte gjorde. Lilla mÄndagsexemplaret.
Okej bra att den nuvarande gillar hanteringen nu, innan har du ju beskrivit problem med honom ocksÄ.
 
Jag har sneglat mot labbar men en glad labbe kommer mosa mina barn oavsett hur nĂ€tt den Ă€r😅

Jag förstÄr oron, och det var dÀrför jag tÀnkte pÄ omplacering. DÄ kan ni söka efter en som inte Àr sÄ brötig och som har lÀrt sig att ta det försiktigt med barn. ;) Alla Àr ju inte som flygande betongsuggor Àven om det Àr nÄgot rasen Àr kÀnd för. Jag upplever det som delvis könsbundet, min hane Àr verkligen som stereotypen men mÄnga av de tikar jag har trÀffat Àr lugnare och mjukare i sin framtoning.
 
Jag förstÄr oron, och det var dÀrför jag tÀnkte pÄ omplacering. DÄ kan ni söka efter en som inte Àr sÄ brötig och som har lÀrt sig att ta det försiktigt med barn. ;) Alla Àr ju inte som flygande betongsuggor Àven om det Àr nÄgot rasen Àr kÀnd för. Jag upplever det som delvis könsbundet, min hane Àr verkligen som stereotypen men mÄnga av de tikar jag har trÀffat Àr lugnare och mjukare i sin framtoning.
Jag Ă€r helt övertygad om att mina barn överlever i vilket fall. Deras morfar hade en gigantisk vit herdehund fram till för tvĂ„ Ă„r sedan. Den hunden var lugn men sĂ„ stor och stark och gick helt enkelt dit han ville oavsett om barnen stod ivĂ€gen😅 VĂ€nde han sig om sĂ„ mĂ€rkte han inte ens att han vĂ€lte dem med baken. Barnen dock skrattade mest 😆

Det Àr just att jag önskar ge dem glÀdjen i att vara aktiv med sin hund som fÄr mig att ÀndÄ se efter en mindre kompis.
 
Jag har staffe som funkar kanon med barn, dock Ă€r han fortfarande ganska brötig med nya mĂ€nniskor- vill vĂ€lta dem och hĂ„ngla upp dem 🙈.

Men DSG hade jag kunnat tÀnka mig annars, de jag trÀffat har varit pigga och trevliga och hÀngt med pÄ vad som bjudits. Trevlig storlek med!
 
De jag trÀffat har varit mycket smÄ, skÀlliga, snabba till bett och med mycket rÀdslor.
Visserligen handlar det om 3-4 stycken och de Àr sÄklart inte representativa för alla individer.

Hur skulle du beskriva din?🙂

Tantgissar att de har en viss specifik hane en bit bak i linjerna..
De jag (mfl) trÀffat, som har honom bakom sig Àr ganska precis som du beskriver. Dock har ingen av de haft nÄgra större rÀdslor.

Mina Àr morska, trygga, stabila, glada och sociala med ganska stor will to please som rasen ska vara och som de flesta aussies faktiskt Àr.
 
Dom skĂ€ller 😄
Jag har rasen, min Àr inte skÀllig. Han skÀller om det ringer pÄ dörren och om man verkligen busar igÄng honom. NÀstan aldrig annars.

Åker man pĂ„ rasspecialen ser man vĂ€ldigt tydligt exempelvis vilka uppfödare/linjer som skĂ€ller mycket, och vilka som inte gör det.

Sedan tror jag att det gÄr att motverka med att vara noggrann att lÀra valpen att skÀlla inte Àr sÄ önskvÀrt. I mÄnga fall iaf.

Dessutom Àr det nog ganska vanligt att mÄnga av dem Àr understimulerade och skÀller mer dÀrav.

Sen Àr de ju inte tysta som en mastiff men det gÀller ju mÄnga raser.

Till TS, rasen kanske kan passa men de Àr ganska starka sett till sin storlek. 12 Äringen kan kanske klara av att hÄlla i om den drar ivÀg.

MÄnga har lite skinn pÄ nÀsan, de Àr ÀndÄ kovallare (som corgin ocksÄ dÄ). Jag gillar det, men man fÄr vara beredd pÄ att de kanske inte alltid Àr sÄ "mjuka" som vissa renodlade sÀllskapsraser. Bara sÄ ni vet, beroende pÄ vad ni önskar.

Kanske kan Schipperke vara nÄt för er annars? Har inte sÄ stor erfarenhet av dem, men de jag trÀffat har kÀnts som pigga, alerta och trevliga hundar.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 341
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 931
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp