Bra mamma?

Teilani

Trådstartare
Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl.
Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst?
Hur är i så fall en dålig mamma?

Funderar på att sälja mitt avelssto nästa år, och även om hon får riktigt fina föl, så är hon kanske inte världens mysigaste mamma. Hennes föl blir väldigt självständiga, och söker gärna kontakt med människor iofs.

Ett annat sto var extremt noga med att fölet inte gick i närheten av staketet, det tyckte jag var praktiskt och bra.
Ett tredje är mjölkfabrik åt alla föl i hagen, inte bara sitt eget. Världens bästa moster när hon inte har eget föl.
 
En bra mamma för mig är ett sto som har koll på sitt föl utan att bli överbeskyddande, som litar på att människor också vill fölet väl. Hon ska även mjölka bra utan att själv falla ur.

Plus om hon är noga med att alltid vara mellan fölet och staketet, men det har jag inte sett särskilt många ston vara.

Sen tycker jag att ett avelssto också ska vara lätt att få dräktig och ha enkla fölningar, men det går inte riktigt under begreppet bra mamma för mig.
 
En bra mamma för mig är ett sto som har koll på sitt föl utan att bli överbeskyddande, som litar på att människor också vill fölet väl. Hon ska även mjölka bra utan att själv falla ur.

Plus om hon är noga med att alltid vara mellan fölet och staketet, men det har jag inte sett särskilt många ston vara.

Sen tycker jag att ett avelssto också ska vara lätt att få dräktig och ha enkla fölningar, men det går inte riktigt under begreppet bra mamma för mig.
Precis bra avelssto och bra mamma kanske inte alltid är samma sak tänker jag.
 
Just ja! En riktigt bra mamma är en som avvänjer själv också.

Inte som mitt nuvarande sto som fortfarande låter sin 18 månader gamla dotter dia. :crazy:
Det var några vilda mustanger i USA där mamman till en unghingst va så fäst vid sin lille att han diade i flera år, lade beslag på sin mamma och ett annat sto utan att pappan/ledarhingsten kunde göra något. Till slut lyckades ledarhingsten driva bort unghingsten. Snacka om drama o.o
 
Mitt gamla sto var en utmärkt mamma. Hon var precis lagom beskyddande, hade koll på sina föl men var inte överbeskyddande. Jag fick göra det jag behövde med fölen hon la sig inte i men höll full koll på vad jag gjorde. Hon hade bra med mjölk till sina ungar.
Hon var lätt att få dräktig, hade okomplicerade dräktigheter och fölningar.

Vande av själv gjorde hon däremot inte, och eftersom jag sett flera skräckscenarion där vuxna avkommor inte klarat av att vara utan sin mamma vande jag av fölen. Döttrarna fick sedan komma tillbaka till mamma och gick med henne och systern till de var fem respektive sju år. Hon visste hela tiden att de var hennes ungar och hon sa till den när de blev för kaxiga :heart
 
Det var några vilda mustanger i USA där mamman till en unghingst va så fäst vid sin lille att han diade i flera år, lade beslag på sin mamma och ett annat sto utan att pappan/ledarhingsten kunde göra något. Till slut lyckades ledarhingsten driva bort unghingsten. Snacka om drama o.o

Hua! Tack och lov är min unghäst vettig och kan vara ifrån mamma utan några problem. Tror mest hon ser mamman som lite extra näring/trygghet. ;)
 
Just ja! En riktigt bra mamma är en som avvänjer själv också.

Inte som mitt nuvarande sto som fortfarande låter sin 18 månader gamla dotter dia. :crazy:
Samma här… får nog snart skicka iväg någon av dem så ynglingen lär sig vara utan morsan. Går ju ta ut henne själv men hon är rätt mammig i hagen.
 
Samma här… får nog snart skicka iväg någon av dem så ynglingen lär sig vara utan morsan. Går ju ta ut henne själv men hon är rätt mammig i hagen.

Oj, jobbigt. :( Då skulle jag absolut skicka iväg. Min unghäst kan jag både lämna själv i hagen och i stallet utan problem. Likaså kan jag vara iväg flera timmar med stoet på uteritter, så jag känner att då får hon väl dia ett tag till då.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
7
· Visningar
333
Senast: SiZo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 799
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp