Bukefalos 28 år!

Coronasituationens påverkan på dressyrhästmarknaden

NilaD

Trådstartare
Har under en tid vart på jakt efter en ny häst. Noterar i samband med detta att dressyrhästar har haft en dramatisk prisutveckling de sista åren och kanske i synnerhet sista halvåret? Sålde och köpte själv häst för ett par år sedan och tycker mig se nästan en fördubbling av priser på dessa 2 år. Många trodde ju att priserna skulle dala i förbindelse med coronautbrottet men det ser ut att ha blivit precis tvärt om?? Tycker att detta är lite märkligt med tanke på att många är, eller är på väg ut, i arbetslöshet eller permitteringar. Säkerligen många som har mer tid för att skaffa sig häst nu men jag ser faktiskt inte hur folk får det att gå ihop ekonomiskt? Idag är det knappt möjligt att hitta en riden unghäst under 200-300 tusen och då är det inga superhästar direkt, men med jämna "trevliga" gångarter. Skall man ha ngt bättre så är det snarare från 350-400 000 och uppåt... Jag har själv en bra inkomst men känner att jag tvekar att lägga flera hundra tusen på ett fritidsintresse, förstår faktiskt inte hur vanligt folk får ihop det? Tror ni att dessa priser kommer att hålla i sig eller kommer dem att gå tillbaka?
 
Många som uppmärksammat prisutvecklingen på just dressyrhästar. Jag undrar också hur folk har råd.. Samtidigt märker jag att de som köper verkar kunna betala för hästarna blir sålda. Just hästar som är okomplicerade, helt friska, utbildade osv genererar väldigt höga summor. De som är billigare har nåt "fel"; efter i utbildningen, lös benbit, sadeltvång osv osv.

Hänger rätt mycket på hästnet nu eftersom jag både sålt och är på väg att köpa framöver. Bara det står "dressyrhäst" så kostar den mer än en motsvarande utbildad "hopphäst"🙄. Så mitt tips är att kolla hopphästar. Oftast kloka och är de bara hyfsat ridna är det enkelt att ta ut dom på dressyrbanan.
 
Hästpriserna har gått upp rent allmänt. Och dressyrhästarna har hela tiden kostat mer. Kan utbilda själv så kan du som @Fiorano säger komma billigare undan. Många hopphästar är välridna om än kanske inte i perfekt dressyrform. Mina hopphästar har vunnit många segrar över rena dressyrhästar.
 
Ja, jag har kollat brett, också på hopphästar, har förmodligen funnit en häst utomlands. Det är absolut inte billigare men finns fler "bra" hästar och jag upplever at man kan få lite mer för pengarna. Precis som @Fiorano skriver så upplever jag att så fort man kan sätta rubriken "dressyrhäst" så springer pengarna iväg, oavsett kvalitet... Jag har fördelen både med att jag kan utbilda själv men också att jag är såpass resursstark att jag har möjligheten att betala. Men jag inser ju att jag på det viset är priviligierad. Hur skall man på en "vanlig" lön kunna slanta upp med 200-300 tusen för en hobbyhäst? Är också fascinerad över den snabba prisstegringen. Dom hästar som kostade 100-150 för 2 år sedan ligger på det dubbla nu. Vilken annan bransch har haft en sådan utveckling?? Därtill i dessa oroliga tider! Får inte ihop det. Kan inte låta bli att fundera på vad det kommer att göra med dressyrsporten på sikt.
 
Ja, jag har kollat brett, också på hopphästar, har förmodligen funnit en häst utomlands. Det är absolut inte billigare men finns fler "bra" hästar och jag upplever at man kan få lite mer för pengarna. Precis som @Fiorano skriver så upplever jag att så fort man kan sätta rubriken "dressyrhäst" så springer pengarna iväg, oavsett kvalitet... Jag har fördelen både med att jag kan utbilda själv men också att jag är såpass resursstark att jag har möjligheten att betala. Men jag inser ju att jag på det viset är priviligierad. Hur skall man på en "vanlig" lön kunna slanta upp med 200-300 tusen för en hobbyhäst? Är också fascinerad över den snabba prisstegringen. Dom hästar som kostade 100-150 för 2 år sedan ligger på det dubbla nu. Vilken annan bransch har haft en sådan utveckling?? Därtill i dessa oroliga tider! Får inte ihop det. Kan inte låta bli att fundera på vad det kommer att göra med dressyrsporten på sikt.
Intressanta reflektioner!

Min gissning är att situationen kan bli den motsatta så snart arbetslösheten och/ eller hälsan förändras.

Då kan marknaden vara full av hästar och priserna bör gå ned.

Men jag tänker i ett bredare perspektiv. De som kan köpa en häst för flera hundra tusen kronor är redan, precis som du säger, en privilegierad grupp.

Man har ett sparkapital och inkomster nog att sörja för en häst. Kanske också möjligheter att jobba hemifrån och styra sin egen arbetstid.

Många människor saknar dessa tre komponenter i livet, och för dem är det inte aktuellt att köpa en så dyr häst.

Kanske kan de köpa en billigare häst och få det att gå runt med mindre omkostnader för en häst ute på landet.

Men då pratar vi om en helt annan kategori hästköpare. Frågan är om de hästarna även gått upp i pris?
 
Har under en tid vart på jakt efter en ny häst. Noterar i samband med detta att dressyrhästar har haft en dramatisk prisutveckling de sista åren och kanske i synnerhet sista halvåret? Sålde och köpte själv häst för ett par år sedan och tycker mig se nästan en fördubbling av priser på dessa 2 år. Många trodde ju att priserna skulle dala i förbindelse med coronautbrottet men det ser ut att ha blivit precis tvärt om?? Tycker att detta är lite märkligt med tanke på att många är, eller är på väg ut, i arbetslöshet eller permitteringar. Säkerligen många som har mer tid för att skaffa sig häst nu men jag ser faktiskt inte hur folk får det att gå ihop ekonomiskt? Idag är det knappt möjligt att hitta en riden unghäst under 200-300 tusen och då är det inga superhästar direkt, men med jämna "trevliga" gångarter. Skall man ha ngt bättre så är det snarare från 350-400 000 och uppåt... Jag har själv en bra inkomst men känner att jag tvekar att lägga flera hundra tusen på ett fritidsintresse, förstår faktiskt inte hur vanligt folk får ihop det? Tror ni att dessa priser kommer att hålla i sig eller kommer dem att gå tillbaka?
Det är mycket som blivit dyrare det senaste året. I en del fall kommer det fortsätta vara så för lång tid framöver och i andra fall kommer det att förr eller senare förmodligen att krascha. Gällande prisbilden på dressyrhästar kan det inte vara så att dressyr i Sverige blivit en mer populär sport än vad den tidigare varit? 🤔
 
@NilaD Just vad detta har för konsekvens för sporten tycker jag är en intressant och väldigt relevant frågeställning. Kolla ex på junior och yr-hästarna. De är vansinnigt dyra! Runt miljonen kostar en bra juniorhäst-och de går MsvB... Det blir en toppsport för de med pengar och det känns som att även den breda sporten är på väg i samma riktning.
 
@NilaD Just vad detta har för konsekvens för sporten tycker jag är en intressant och väldigt relevant frågeställning. Kolla ex på junior och yr-hästarna. De är vansinnigt dyra! Runt miljonen kostar en bra juniorhäst-och de går MsvB... Det blir en toppsport för de med pengar och det känns som att även den breda sporten är på väg i samma riktning.
Ja, jag har konstaterat att jag som ändå har en helt okej inkomst inte kommer att ha råd att ha häst alls liksom. Nu var ju det inte någon plan efter att jag flyttat till Sthlm ändå, men även om jag bott kvar i Dalarna hde det blivit svårt. Både stallplats er och träning och tävling har blivit dyrare, vilket iofs är rimligt då folk ska ha betalt för de tjänster de utför, men det är svårt att klara sig om en bor själv och vill göra något annat än att bara vara i stallet.
 
@NilaD Just vad detta har för konsekvens för sporten tycker jag är en intressant och väldigt relevant frågeställning. Kolla ex på junior och yr-hästarna. De är vansinnigt dyra! Runt miljonen kostar en bra juniorhäst-och de går MsvB... Det blir en toppsport för de med pengar och det känns som att även den breda sporten är på väg i samma riktning.

Helt sjukt hur det har utvecklats.
 
Jag läste någonstans att hästbristen nu beror på att uppfödarna slutade föda upp för X antal år sedan. Var det finanskrisen tro?
 
Jag läste någonstans att hästbristen nu beror på att uppfödarna slutade föda upp för X antal år sedan. Var det finanskrisen tro?
Den stora finanskrisen var väl 2008, så det måste ffa påverka de äldre utbildade hästarna? Och det stämmer väl rätt bra just med att hitta ridna, tävlade och hyfsat utbildade hästar.
 
Den stora finanskrisen var väl 2008, så det måste ffa påverka de äldre utbildade hästarna? Och det stämmer väl rätt bra just med att hitta ridna, tävlade och hyfsat utbildade hästar.
Jag har för mig att det pratades om att det kunde bli hästbrist när jag började avla där runt 2013-2014. Tror att ASVH uppmanade till att betäcka för antalet betäckningar gick ner. Men jag kan ha fel.
 
Den stora finanskrisen var väl 2008, så det måste ffa påverka de äldre utbildade hästarna? Och det stämmer väl rätt bra just med att hitta ridna, tävlade och hyfsat utbildade hästar.
Inom iaf araberna så har inte siffrorna förbättrats sedan dess. Istället så sjunker antalet betäckta ston för varje år. Runt 100 arabston som betäcks nu.
 
Jag tror att det påverkat att de köpare som tidigare åkt på resor till kontinenten för att kolla på hästar nu inte kan göra det, så mellansegmentet av trevliga hästar med lite skavanker har helt eller delvis fallit från i år.

Och ja som @fio och @Fiorano konstaterat, det var en dip i antal svenskfödda hästar från 2009. Det har inte hämtat sig, det lönar sig för dåligt att föda upp hästar i Sverige och även om vi som håller på med hästar ofta ägnar oss åt välgörenhet på ena eller andra sättet så är det kanske lite onödigt stora summor med tanke på hur perfekta hästarna måste vara för att de ska vara värda något alls. Att sälja hästar med förtjänst är supersvårt. Att föda upp dem nästintill omöjligt.
 
Utöver att färre hästar fötts känner jag att den mest eftertraktade typen av häst är ju en stadig, med bra gång och hyfsat skolad. Många vill köpa den. Men har man en sådan häst är man ju också mindre benägen att sälja. Unghästar säljs, äldre individer säljs vid nedtrappning för häst och ryttare som vill fortsätta/satsa ännu högre. Men har man en bra häst rider och tävlar man ju själv om det inte är så att priset kan motivera försäljningen.
Så har det ju också varit även förr.

Tyvärr är det väl också så att många dressyrhästar rids sönder. Och då minskar antal säljbara hästar om man jämför med när de är 3 år tex.

Ska man utbilda och sälja så satsar man ju antingen på unghästar eller högre utbildning där de kan komma upp i rejäla summor som gemene man inte kan betala.
Man måste ju överleva om man gör det som yrke.

I DK tex upplever jag att man kan få otroligt mkt mer för priset. Jag känner med svenska uppfödare som får svårare att sälja och kunna ta betalt. Men för mig känns det också orimligt att lägga 400 000 på en unghäst liksom. Det går ju att göra väldigt mkt mer för den summan. Och jag kommer ju aldrig slåss med eliten i tävlingstoppen och därav motivera såna summor.
Jag kommer istället köpa i DK via kontakter och rida in och utbilda själv vid nästa köp. Där kommer man ju ner rejält i pris.
Tråkigt att inte supporta svenska uppfödare! Men samtidigt har ju vanligt folk ekonomiska begränsningar.
 
Jag tror att det påverkat att de köpare som tidigare åkt på resor till kontinenten för att kolla på hästar nu inte kan göra det, så mellansegmentet av trevliga hästar med lite skavanker har helt eller delvis fallit från i år.

Och ja som @fio och @Fiorano konstaterat, det var en dip i antal svenskfödda hästar från 2009. Det har inte hämtat sig, det lönar sig för dåligt att föda upp hästar i Sverige och även om vi som håller på med hästar ofta ägnar oss åt välgörenhet på ena eller andra sättet så är det kanske lite onödigt stora summor med tanke på hur perfekta hästarna måste vara för att de ska vara värda något alls. Att sälja hästar med förtjänst är supersvårt. Att föda upp dem nästintill omöjligt.
Fast hur hänger det ihop med rena fantasipriser?
 
Det är mycket som blivit dyrare det senaste året. I en del fall kommer det fortsätta vara så för lång tid framöver och i andra fall kommer det att förr eller senare förmodligen att krascha. Gällande prisbilden på dressyrhästar kan det inte vara så att dressyr i Sverige blivit en mer populär sport än vad den tidigare varit? 🤔
Om det är så, att dressyren blivit mer populär (är det så?), då kan man fundera på vad det beror på?

Har de flashiga hästarna med gångarter som förtrollar, hittat hem till hoppfolket?

De reaktiva dressyrhästarna är mer häst att rida?

Jag bara spekulerar. Eller beror det på influencers som Matt Harnecke? Eller utåtriktade Kittel?

🤔
 
Jag som letar efter en snäll allround utan tävlings ambitioner, kan ju säga att det är i princip omöjligt att hitta i dagens marknad. Om du inte ska betala över 100 000 kr och det vill jag helst inte lägga på en vanlig hobby häst utan några vidare stam, gång eller utbildning.

För alla vill ha en snäll, schysst allroundhäst och eftersom de är få av dem så kan säljarna ta nästan vad de vill.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp