Bukefalos 28 år!

Denna gång - en ihjälbiten katt.

Norrlänning

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt:confused:

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än kanske tips råd eller erfarenheter, är det nåt man kan göra?

En granne 3-4 km bort har en mindre trevlig schäferhane.
Hunden är ganska lydig, rastas lös.
Husse cyklar/springer/sparkar/går medans hunden springer 50-100 meter före om inte husse ser någon bil/människa och då ropar till sej hunden.

Men det finns tillfällen när hunden inte lyder...
När den upptäcker "byten".
Den har jagat och bitit ihjäl 1 rådjur, minst en grävling och nu 1 katt.
Om det är fler katter vet jag inte men nu blev barnen halvt vittne då dom var hemma hos ägaren (barnen leker ihop).
Hunden har även jagat en av våra katter här hemma medans sambon va ute utan att ägaren brydde sej.

Ägaren är totalt likgiltig, snarare åt andra hållet:mad:
Han har själv berättat om rådjuret och grävlingen.
Nu hade han bara sagt - jaha... när barnen kommit in efter att ha hittat katten på deras garageinfart.
Gården har staket men hunden skulle med lätthet hoppa över om den vill.
Katten va utanför staketet och blev då tagen av hunden.

Det som upprör mej är ägarens nonchalans över detta:(
Han är väl medveten om vilken skada hunden gör om den får chansen, men låter den ändå rastas så lössläppt och okontrollerat.

Att prata med honom är tveksamt, tror dessutom att han bara skulle skratta åt mej.
Möjligen att jag får sambon att nämna det till honom.
Frun skulle jag inte få en syl i vädret, hon är för vass för mej:crazy:

Barnen tror inte katten hade någon ägare då dom sett den stryka runt i närheten där förut...men ändå..stackars katt.

Ja, som sagt...vet inte vad jag vill utan blev bara så ledsen över katten (och de andra djuren) och arg över karln.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än kanske tips råd eller erfarenheter, är det nåt man kan göra?

Ring polisen 11414 och rådfråga de.

Jag skulle nog polisanmält det. Händer nog inget denna gången, men om det kommer in fler anmälningar om det händer fler saker så läggs de ihop.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Hur ser lagen ut runt detta? Lösa hundar är väl inte lagligt hur som? Att låta hunden bita ihjäl andra djur kan aldrig vara lagligt!?

Kanske nåt du kan ta upp med polisen?
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Ring polisen 11414 och rådfråga de.

Jag skulle nog polisanmält det. Händer nog inget denna gången, men om det kommer in fler anmälningar om det händer fler saker så läggs de ihop.

Inte dum idé alls.
*kl
Kanske kan be grannar att anmäla oxå?

Hade en granne som slängde ut sin hund på nätterna. Där fick den springa lös. Jag själv visste att hunden var harmlös men många blev livrädda då en stor schäfer kom springandes, skällandes och ibland hoppandes. Vi var många som ringde till polisen och klagade och vissa anmälde. (Bor i ett litet samhälle och polisen har här ställt upp och medlat).
Hunden försvann iaf från grannen. Vet inte om den blev omhändertagen eller inte.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Lösa hundar är väl inte lagligt hur som?

Lös som i okopplad eller som utom kontroll?

Okopplad men under kontroll får du ha på de flesta platser.

Hunden i TS fall är bevisligen utom kontroll i vissa situationer som dyker upp regelbundet, så DEN hunden ska då inte vara okopplad.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Svarar alla-

Ja polisen har jag tänkt på.
Men jag är lite tveksam att det ska komma till känna att det är jag som anmält.
Eller inte att det är JAG men för min sambos del och barnen som känner denna man och familj bättre och längre än vad jag gjort/gör.

Men man kan ju iaf ringa och prata med polisen.

Ja det är ingen farlig hund för människor, utan "bara" djur.
Den springer inte ut genom straketet när jag rider förbi och har hunden med, utan det är när han ser "sitt" byte han gör det.
Men vem vet, små hundar kanske han ser som byte:crazy:

Nä som ni säger, INGEN kontroll har ägaren när hunden sett ett byte.
Jag får rysningar...
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Har hunden klippt en katt så är hundägaren ersättningskyldig. + att hunden får ju egentligen inte vara lös om han inte har jakträtten.
Så gör en polisanmälan, men du kan inte göra den anonymt, för då skiter mässingen i den.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Lösa och okontrollerade/vissa platser mm. Vet att man får har lös hund under kontroll. Jag hade min lös väldigt ofta. ;)
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Har hunden klippt en katt så är hundägaren ersättningskyldig. + att hunden får ju egentligen inte vara lös om han inte har jakträtten.
Så gör en polisanmälan, men du kan inte göra den anonymt, för då skiter mässingen i den.

Det enda ja vet om katten är att den va svart och den tros vara utan ägare.
Ska ringa polisen iaf, höra vad dom säger.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Jakträttsinnehavaren kan vara väldigt intresserad om det finns en lös hund som river vilt, en kula eller hot om kula brukar lösa det problemet snabbt. Jag kände en familj vars hund snabbt kopplades i fortsättningen efter att jaktlaget lovade att skjuta jycken nästa gång de såg den lös. :cool:
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Jakträttsinnehavaren kan vara väldigt intresserad om det finns en lös hund som river vilt, en kula eller hot om kula brukar lösa det problemet snabbt. Jag kände en familj vars hund snabbt kopplades i fortsättningen efter att jaktlaget lovade att skjuta jycken nästa gång de såg den lös. :cool:

Jo det hade varit en ide´, men denna hund är inte lös utan husse.
Utan det är när husse motionerar hunden efter väg eller skogsvägar som den då får springa långt i för väg och förmodligen hinner döda ett byte innan ens husse fattar vad som hänt:mad:

När han tog katten så var det "bara" utanför staketet hunden tog den, sen gick hunden in på tomten igen.

Så den är inte ensam lös i skogen och härjar.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Biter hunden ihjäl något djur är det olaga jakt och straffbart. Djur får inte jaga andra djur.

Så ring du polisen och anmäl honom. Dålig stil och arrogant av honom att inte fatta att alla andra inte tycker det är ok med hans hunds beteende.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Jag skrev om detta i en annan tråd med liknande ämne för inte så länge sen.

En granne vid mitt föräldrahem skaffade en mindre trevlig rottweilerhane för några år sedan. Självklart utan kunskap och någon som helst ambition. Tog inte lång tid innan hunden började jaga motionärer och rymma... Påpekade en gång för ägarna att de skulle hålla koll på hunden, den skrämmer ju livet ut folk! En kväll slet hunden sig och jagade mig och min häst när vi red förbi, jag fick koncentrera mig på hästen som inte var så hundvan vid tillfället, men upplös dem ännu en gång om att hundskrället skulle vara inom kontroll.

Åren har gått, de har satt upp högt staket och det har varit lugnt. I somras hörde jag plötsligt att hunden hade tagit sig ut och skrämt deras granne. Någon vecka senare hör en annan granne (detta är på landet, så vi snackar om ett par 100 meter mellan husen) oväsen i trädgården och ser hur hunden fått tag på deras katt. Han flyger ut, får en bra träff med en spade och katten undkommer. Grannen, som råkar vara min farbror, sätter sig genast i bilen och anländer väl samtidigt som hunden. Han är jäkligt arg, men förklarar lugnt att nästa gång hunden kommer utanför tomten utan koppel och skrämmer eller jagar någon kommer den skjutas, punkt. Hunden har varit inne sedan dess.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Ska du prata med polisen, ring in det som ett tips. Det är den enda gången man kan vara garanterad att vara helt anonym eftersom det är en information till polisen om att allt inte står rätt till och inte på några som helst sätt en offentlig handling.

Hur en anmälan skulle kunna göras anonymt utan att det finns vare sig målsägare (kattägare), anmälare eller vittnen (sett hunden bita katten) ser jag inte riktigt hur man skulle få igenom. Sådana typer av anmälningar existerar mig veterligen bara i odemokratiska stater.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Ring polisen och gör en anonym anmälan. Sätt gärna ut lappar i området om att ni tyvärr hittat en svart katt död. Har den då en ägare får iaf ägaren veta om det, bättre än att gå ovetandes.

Döda vilt är olagligt så kan tänka mig att polisen kommer mycket väll kunna ta det hela alvarligt. Sedan vet jag inte om jag skulle kalla en så pass okontrolerat djur för att inte vara farlig för människor. Hur lång tid kan det ta innan hunden i fråga får för sig att ett lekande barn är ett byte?
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Tackar alla för svar.

Denna hund är runt 5 år TROR jag.
Pratade nyss med sambon lite smått om det, sambon säger då att dom har själv en katt som hunden då tydligen inte rör.
Kom då på att dom har ju frigående höns oxå som hunden inte heller rör.
Så tydligen är det okända djur den tar.
Familjen har tre barn själv och är en aktiv familj och mycke folk som kommer och går, så att hunden anfaller en människa ser jag inte som någon risk.
Tror då oxå att husse skulle handla annorlunda då.

Den har väl förmodligen märkt att det är hur tillåtet som helst att jaga djur då husse inte säger nåt:crazy:

Men ju mer ni skriver så inser jag att detta är absolut inte ok och inte "lagligt" på nåt vis (alltså att hunden även tar vilt).
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Tackar alla för svar.

Denna hund är runt 5 år TROR jag.
Pratade nyss med sambon lite smått om det, sambon säger då att dom har själv en katt som hunden då tydligen inte rör.
Kom då på att dom har ju frigående höns oxå som hunden inte heller rör.
Så tydligen är det okända djur den tar.
Familjen har tre barn själv och är en aktiv familj och mycke folk som kommer och går, så att hunden anfaller en människa ser jag inte som någon risk.
Tror då oxå att husse skulle handla annorlunda då.

Den har väl förmodligen märkt att det är hur tillåtet som helst att jaga djur då husse inte säger nåt:crazy:

Men ju mer ni skriver så inser jag att detta är absolut inte ok och inte "lagligt" på nåt vis (alltså att hunden även tar vilt).

Det är inte alls ovanligt att hundar gärna jagar djur som inte hör till familjen, dessa "accepterar" de på ett annat sätt. Jag hade inte varit så snäll mot en sådan granne och dess hund om det varit mina djur den jagat. Jag hade säkerligen talat om för dem att den skjuts omedelbart om den kommer in på min tomt, och jag hade menat det i allra högsta grad. Hårt kanske, men sant.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Nä det är sant, min ena hund jagar andra katter utom våra. Men han jagar bara bort dom från gården och inge mer.
Hönsen låter han bli oxå, förutom då vi inte hade hunnit tagit reda på den rovfågels dödade tuppen...den åt han upp:crazy:

Jag va inte hemma den gången hunden jagat en av våra katter här hemma.
Men sambon som fick jaga fatt på hunden medans ägaren stod och titta på:cool: sa att det INTE var uppskattat.
Ägaren bryr sej inte, inte att han ens låtsas.

Jo, nog kryper det i "fingrarna" nu...retar mej mer och mer på ägaren attityd till detta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 189
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 884
Senast: holymary
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp