Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

Vi måste ha uniform på jobbet eftersom vi klassas som tjänstemän vid ev brott. Men jag har kollegor som blandar hejvilt, vilket jag tycker är trist. Hos oss används bolaget uniform, på andra ställen är det huvudmannens uniform som gäller. Men har man ett uniformsyrke, ska man använda den snyggt tycker jag.
Tyvärr är den inte alltid anpassad efter annat är HK's åsikter och de har sällan använt uniformen i samma situationer som vi gör.

Angående bilar med loggor, så håller jag helt med. Jag kör så laglydigt jag kan med bussen även när jag tomkör, eftersom jag anser att jag har en yrkeskår att värna om. Och blir således rätt sur när kollegor kör som idioter.
 
Mina krav på en taxichaufför är hel, ren och att de hittar dit jag ska. Har tyvärr hänt ibland att de kört fel eller låtsas veta när jag säger en adress att de vet åt vilket håll det är. Sen kör åt rakt motsatt håll. Varför inte bara vara ärlig med att säga att de inte riktigt har koll och fråga mig? Hellre en ärlig taxichaufför än en som inte vågar säga att de inte är riktigt säkra och chansar och kör åt fel håll.
 
Mina krav på en taxichaufför är hel, ren och att de hittar dit jag ska. Har tyvärr hänt ibland att de kört fel eller låtsas veta när jag säger en adress att de vet åt vilket håll det är. Sen kör åt rakt motsatt håll. Varför inte bara vara ärlig med att säga att de inte riktigt har koll och fråga mig? Hellre en ärlig taxichaufför än en som inte vågar säga att de inte är riktigt säkra och chansar och kör åt fel håll.
Taxichaufförer må vara ursäktade att inte hitta hit eller dit alla gånger, men då ska de som du säger kunna ta bladet från munnen och fråga.

Jag är mer orolig nu för tiden när jag åker färdtjänst och chaufförerna frågar... "....gatan, var ligger den?" Förr var det kartprov för chaufförerna, man kunde i stort sett stanna en chaufför och be om vägbeskrivning om man var ute och gick, eller körde bil själv. Idag, litar chaufföreran blint på sina GPS'er och när det är fel på dem, är de helt hjälplösa och frågar oss passagerare... Vilket kan vara väldigt riskabelt när det gäller färdtjänstresor, då man inte vet hur "på banan" passageraren är. Det har ju hänt mer än en gång att passagerare, har blivit avställda på helt fel plats.
 
Taxichaufförer må vara ursäktade att inte hitta hit eller dit alla gånger, men då ska de som du säger kunna ta bladet från munnen och fråga.

Jag är mer orolig nu för tiden när jag åker färdtjänst och chaufförerna frågar... "....gatan, var ligger den?" Förr var det kartprov för chaufförerna, man kunde i stort sett stanna en chaufför och be om vägbeskrivning om man var ute och gick, eller körde bil själv. Idag, litar chaufföreran blint på sina GPS'er och när det är fel på dem, är de helt hjälplösa och frågar oss passagerare... Vilket kan vara väldigt riskabelt när det gäller färdtjänstresor, då man inte vet hur "på banan" passageraren är. Det har ju hänt mer än en gång att passagerare, har blivit avställda på helt fel plats.

Ja, att släppa av tex färdtjänst eller sjukresor på fel ställe kan ju vara katastrofalt!
 
Varför skulle inte det vara godtagbart?

För att man representerar ett företag? Hur folk klär sig privat är en sak, men på sin arbetsplats förväntas man se ut på ett speciellt sätt.

Om jag tar en Uber så reagerar jag väl inte nämnvärt på hur chauffören ser ut, men bokar jag Taxi Stockholm och chauffören kommer i mjukisbyxor så skulle jag reagera.
 
För att man representerar ett företag? Hur folk klär sig privat är en sak, men på sin arbetsplats förväntas man se ut på ett speciellt sätt.

Om jag tar en Uber så reagerar jag väl inte nämnvärt på hur chauffören ser ut, men bokar jag Taxi Stockholm och chauffören kommer i mjukisbyxor så skulle jag reagera.
Orka hålla koll på vilka bolag som får kläder eller inte från företaget och sedan hålla koll på vilka som kan tänkas ha behov för tillfället att inte ha arbetsbyxor.
Men visst om det är viktigt för vissa att det ska synas skillnad på fint folk och betjänt så är det väl så.
 
Orka hålla koll på vilka bolag som får kläder eller inte från företaget och sedan hålla koll på vilka som kan tänkas ha behov för tillfället att inte ha arbetsbyxor.
Men visst om det är viktigt för vissa att det ska synas skillnad på fint folk och betjänt så är det väl så.

Nej men oj, klasshat much? Berätta, vad är det för fel med att köra taxi? Är man "betjänt" bara för att man har ett jobb där man fyller en funktion för andra? Gäller det även läkare, farmaceut, ica-handlare och alla handläggare på Försäkringskassan etc?
Vilken taskig inställning du verkar ha till vad folk jobbar med? Jag har träffat många trevliga taxichaufförer som (med all rätt) har varit så stolta över sina jobb, och självklart inte på något sätt sett sig själva som betjänter.

Och förstår du inte själv att uniform fyller en funktion? När du inte hittar en artikel på ICA och måste leta reda på personalen, då är det väl hjälpsamt om de har arbetskläder på sig?
Idag har flera bolag mer "sleeka" bilar som saknar de stora loggorna etc, utan istället är mer diskret brandade. Samma bolag kör färdtjänst och skolskjuts. En person med nedsatt syn kanske inte kan se att det står "Taxi Buke" på ett klistermärke i fönstret på passagerarsätet, och då känner sig mer trygg när det är någon i arbetskläder som ringer på. Precis som att en åttaåring som får skolskjuts tycker att det känns mer tryggt att de som kommer och hämtar/lämnar varje dag är enkla att känna igen?

För övrigt tror jag att det är få bolag där personalen inte får någon form av arbetskläder (oavsett om det är en pullover, brandad skjorta, byxor, jacka), och jag tror att det är ännu mindre som sitter och håller koll på vilka bolag det är - så du behöver inte oroa dig över hur någon har energi till det.
 
Trampade jag på en öm tå tro.
Butiker lyckas inget vidare med om arbetskläder ska synas är till inte mycket nytta, jag kan ju inte ens gå in i en affär utan att någon kund ska fram och fråga.

Nä jag ser ingen vits med att dela in folk i olika klasser.
 
Taxichaufförer må vara ursäktade att inte hitta hit eller dit alla gånger, men då ska de som du säger kunna ta bladet från munnen och fråga.

Jag är mer orolig nu för tiden när jag åker färdtjänst och chaufförerna frågar... "....gatan, var ligger den?" Förr var det kartprov för chaufförerna, man kunde i stort sett stanna en chaufför och be om vägbeskrivning om man var ute och gick, eller körde bil själv. Idag, litar chaufföreran blint på sina GPS'er och när det är fel på dem, är de helt hjälplösa och frågar oss passagerare... Vilket kan vara väldigt riskabelt när det gäller färdtjänstresor, då man inte vet hur "på banan" passageraren är. Det har ju hänt mer än en gång att passagerare, har blivit avställda på helt fel plats.

Min pappa körde taxi i Göteborg en gång i tiden och han fick göra kartprov. Sen hade han också en mindre pärm med kartor över alla stadsdelar. Det fanns varken mobiltelefoner eller gpser på den tiden det tror jag faktiskt till viss del tvingade chaufförer att lära sig stadsdelarna och kartorna. Dessutom hade han kört lastbil lokalt i Göteborg i jättemånga år så han hade ju rätt god kolla på staden redan.

Håller med om att taxichaufförerna hittade bättre förr. Min pappa fick bara problem med att hitta vid ett tillfälle som jag minns han berättade om. En känd göteborgare kom in och satte sig i taxin och förblev tyst. Kunden frågade om pappa inte hittade och min pappa sa att jo om du talar om till vilken adress du så ska det nog bättre. Bägge fick ett gott skratt kunden hade enkelt glömt att tala om till vilken adress han ville åka till och det gav ju visst huvudbry. :D
 
Trampade jag på en öm tå tro.
Butiker lyckas inget vidare med om arbetskläder ska synas är till inte mycket nytta, jag kan ju inte ens gå in i en affär utan att någon kund ska fram och fråga.

Nä jag ser ingen vits med att dela in folk i olika klasser.
Det är väl inte låg klass att jobba i butiker eller köra taxi eller vad man nu har för servicejobb..vad har det ens med klasser att göra.
 
Trampade jag på en öm tå tro.
Butiker lyckas inget vidare med om arbetskläder ska synas är till inte mycket nytta, jag kan ju inte ens gå in i en affär utan att någon kund ska fram och fråga.

Nä jag ser ingen vits med att dela in folk i olika klasser.

Jag vet inte vilken "öm tå" du tror dig ha trampat på (själv kör jag inte taxi, och jag har inte heller några problem med arbetskläder då jag pluggar till läkare). Jag vet inte i vilka butiker folk kommer fram och frågar dig saker, men du kan ju ta det som ett tecken på att du a) ser trevlig och förstående ut b) bör se över din garderob ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 260
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp