Bukefalos 28 år!

Dialekter, favorituttryck.

Smutt. Min mor hade en period när hon använde det ordet frekvent. Jag hävdar att hon måste hittat på det själv, hon hävdar att det är ett existerande ord. Nån som hört det nån gång?

Edit: betyder typ liten trång yta som man inte riktigt kan utnyttja.
I min värld heter detta smatt. Smutt betyder för mig snygg, frän osv. "Den hatten var smutt"!
 
För mig är i alla fall en smörgås alltid öppen, medan en macka kan vara både och. :D
För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.
 
För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.
Mjao, man kan ju se det som ett undantag till regeln, eller helt enkelt att det är flera öppna smörgåsar man helt enkelt staplat på varandra. Jämfört med en dubbelmacka då, där man lägger ihop dem. :)
 
Mitt favoritord på skånska är "sicket" som betyder vilket. Så när något har skitit sig ordentligt kan man säga "sicket jävla mög" och det är lite bättre schwung i det än "vilken jävla skit".
 
För mig är i alla fall en smörgås alltid öppen, medan en macka kan vara både och. :D
Du är den första jag sett som pratat om öppna smörgåsar, har aldrig hört det förut och fick fundera ett tag innan jag fattade vad du menar.

Macka är slang för smörgås.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.
Men nu uppfanns smörgåstårtan långt innan macka var något etablerat ord. Så det är inte så konstigt att det inte fanns som alternativ då. ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har missat det med bulle, för mig är bullar frukostbullar, dvs matbröd i bullform. Kanelbulle heter kanelbulle ^^ lr hmm iof man kan kanske fråga om man menar söta bullar lr vanliga bullar. Lite liknande som när man måste komma överens med dom man ska fika med om man ska träffas för en matfika lr en fika fika.

Kom på fler ord till jag använder, räligt och sölar. De första använder jag kanske inte så ofta men tycker det är ett fint ord att använda som beskrivning på något äckligt och .... sölar, använder jag konstant i någon form varje dag just nu, med småbarn i huset 🤭😁

Bulle är ett samlingsnamn för bröd i portionsbitar. D.v.s. inte smörgåsar/mackor som är skurna från en limpa. En bulle kan vara en fralla med pålägg eller det kan vara kanelbulle eller annat sött fikabröd.

Sen finns ordet gofika (godfika, fast ingen uttalar eller skriver d:et). Det är alltid ett sött fikabröd t.ex. en kanelbulle.
 
Allt matbröd kan vara en macka, bara söta varianter (kanelbulle, hastbulle...etc) kan vara bulle i västerbotten i alla fall. Generellt heter bröd sina namn bara. Ciabatta, källarfranska, ostfranska... :) Just "bulle" var det enda som jag egentligen tyckte var obegripligt när jag bodde i skåne. :D

Macka är ju när man skurit en skicka från ett bröd. D.v.s. inte när man delat en bulle (franskbrödbulle) på hälften.
 
Det är en macka när den är färdigbredd och förberedd. Innan dess är det en fralla, förmodligen typ fullkorn eller vad det nu kan tänkas stå på ettiketten. :D Generellt är väl en smörgås en öppen macka, men det glider.

En fralla är ju en franskbrödbulle. Det är är ingen franskbrödbulle och därmed ingen fralla.
 
Min blekingska må vara urvattnad men hia dig/sig (lugna ner dig/sig) används frekvent, framför allt till hungriga djur 😄

Näns, som någon skrev innan i tråden, använder jag också ofta och tänker på mormor varje gång ❤ Så himla fint uttryck!
 
Jag inser att jag måste ha en jäkla massa dialekter i mitt ordförråd trots att jag är Upplandsfödd.
Många av de ord ni nämner har jag använt frekvent.
Mamma var norrlänning, pappa Uppland.
 
Bulle är ett samlingsnamn för bröd i portionsbitar. D.v.s. inte smörgåsar/mackor som är skurna från en limpa. En bulle kan vara en fralla med pålägg eller det kan vara kanelbulle eller annat sött fikabröd.

Sen finns ordet gofika (godfika, fast ingen uttalar eller skriver d:et). Det är alltid ett sött fikabröd t.ex. en kanelbulle.
Absolut, du beskriver det bättre än mig, en bulle är en bulle ^^ inte en limpa eller en kanellängd eller nått annat, utan en bulle ☺️👌

Ja, gofika. Det har jag hört, men det låter lite gammaldags i mina öron så inget jag använder själv, dock ett bra beskrivande ord.
 
Bulle är ett samlingsnamn för bröd i portionsbitar. D.v.s. inte smörgåsar/mackor som är skurna från en limpa. En bulle kan vara en fralla med pålägg eller det kan vara kanelbulle eller annat sött fikabröd.

Sen finns ordet gofika (godfika, fast ingen uttalar eller skriver d:et). Det är alltid ett sött fikabröd t.ex. en kanelbulle.
Kaffebröd använder jag om sött vetebröd. Dvs kransar, längder, bullar osv. Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget uttryck?
 

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 662
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp