Bukefalos 28 år!

Dialekter, favorituttryck.

Kaffebröd använder jag om sött vetebröd. Dvs kransar, längder, bullar osv. Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget uttryck?

Ja, det kan man säga om sött vetebröd som inte är form av en bulle. Flätor, kransar osv. Men är det form i portionsformat som t.ex. kanelbulle, fastlagsbulle osv så är det en bulle.
 
Men nu uppfanns smörgåstårtan långt innan macka var något etablerat ord. Så det är inte så konstigt att det inte fanns som alternativ då. ;)
Menar du att det finns hål i min teori? Nej nu tycker jag att det blir hårklyveri. Mina smörgåstårteexempel är väldigt tydliga och väl applicerbara på alla möjliga situationer.

(undrar om de födda efter år 2000 kommer fortsätta äta smörgåstårta vid högtidliga sammankomster? Är det möjligen en utdöende tradition?)
 
Macka är ju när man skurit en skicka från ett bröd. D.v.s. inte när man delat en bulle (franskbrödbulle) på hälften.
Macka för mig är matbröd förberett med någon typ av pålägg eller fyllning, inklusive knäckebröd. Med vissa undantag som tortillas till exempel, de blir inte macka oavsett om jag fyller dem med messmör och sylt elelr bönor och ris. :D Ska jag äta en baguette (till exempel) säger jag nog för det allra mesta baguette, men det är också en macka. Oavsett beredning blir matbröd inte en bulle för mig. :)
 
På tal om dialekter och skånska är ju den här lilla serien så jävla underbar! 😂 Det är en instagramlänk men du behöver inte vara inloggad eller ha ett konto.
Skånska hästar som tänker på saker:
https://www.instagram.com/reel/Co-nPWtA9_A/?igshid=MDJmNzVkMjY=&fbclid=IwAR0fDeAOJvUYiwCMC6snGe5oCL6MvszcO61HnNpB5rQIT7JMNGjLzrLbCBA
Han hade ju en rätt städad dialekt ändå, gissar att han kommer någonstanst närmare väst i Skåne, lite distinkta U....? En släkting till sönerna som är uppvuxen i Malmö har en väldigt rolig dialekt när hon sätter igång, byter ut e mot i osv Mamma gör också det. Hemma blir himma. Hette blir hitte. Häller blir hiller. Så de/dem blir alltså inte dom utan di... :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Han hade ju en rätt städad dialekt ändå, gissar att han kommer någonstanst närmare väst i Skåne, lite distinkta U....? En släkting till sönerna som är uppvuxen i Malmö har en väldigt rolig dialekt när hon sätter igång, byter ut e mot i osv Mamma gör också det. Hemma blir himma. Hette blir hitte. Häller blir hiller. Så de/dem blir alltså inte dom utan di... :D
Jag bodde ju ett år eller två i Skåne, på landsbygden strax utanför Lund och där brukar det nog också vara ganska städat. Kanske med undantag från Sjöbo. 😅 Jag tycker att det känns rätt bekant. :D
 
Menar du att det finns hål i min teori? Nej nu tycker jag att det blir hårklyveri. Mina smörgåstårteexempel är väldigt tydliga och väl applicerbara på alla möjliga situationer.

(undrar om de födda efter år 2000 kommer fortsätta äta smörgåstårta vid högtidliga sammankomster? Är det möjligen en utdöende tradition?)
Njae, jag upplever att smörgåstårtan har fått en renässans de senaste åren. Både på tillställningar med unga, och med äldre.

T.ex. ungdomssektionen i fotbollsklubben, såväl som "fikat på 70-årsdagen".
 
Jag bodde ju ett år eller två i Skåne, på landsbygden strax utanför Lund och där brukar det nog också vara ganska städat. Kanske med undantag från Sjöbo. 😅 Jag tycker att det känns rätt bekant. :D
Ja det var det jag skrev i ett annat inlägg, mellanskåne är hyfsat neutrala i sin skånska, skånsk dialekt absolut, lundabor har akademisk skånska och sedan går det utför, beroende på hur man ser på det :D
 
Menar du att det finns hål i min teori? Nej nu tycker jag att det blir hårklyveri. Mina smörgåstårteexempel är väldigt tydliga och väl applicerbara på alla möjliga situationer.

(undrar om de födda efter år 2000 kommer fortsätta äta smörgåstårta vid högtidliga sammankomster? Är det möjligen en utdöende tradition?)
Jag hoppas att jag aldrig blir bjuden på smörgåstårta igen. :arghh: Stannar jag i UK är jag nog säker i och för sig.
Jag tror inte att den är på väg bort i Sverige, däremot har den väl förvandlats/förädlats lite.
 
Jag hoppas att jag aldrig blir bjuden på smörgåstårta igen. :arghh: Stannar jag i UK är jag nog säker i och för sig.
Jag tror inte att den är på väg bort i Sverige, däremot har den väl förvandlats/förädlats lite.
Alltså jag tycker inte om det egentligen. Inte mer än 3-4 tuggor. Då är det gott. Resten tvingar man i sig av artighet. Jag tycker däremot om tanken på det. Det är en så märklig maträtt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså jag tycker inte om det egentligen. Inte mer än 3-4 tuggor. Då är det gott. Resten tvingar man i sig av artighet. Jag tycker däremot om tanken på det. Det är en så märklig maträtt.
Bland det märkligaste faktiskt. Särskilt klassikern med kombo leverpastej, ost, skinka, grönsaker och räkor! 😂 Jag kan ititta på den och uppskatta konstverket, men skulle aldrig ta en tugga.
 
Jag hoppas att jag aldrig blir bjuden på smörgåstårta igen. :arghh: Stannar jag i UK är jag nog säker i och för sig.
Jag tror inte att den är på väg bort i Sverige, däremot har den väl förvandlats/förädlats lite.
Var inte för säker på det! Orkar inte leta nu men på YT finns det från något av alla avsnitt från Come dine with me en kvinna som försöker göra en smörgåstårta som hon bjuder gästerna på. Definitivt inte något jag gillar själv men jag tror inte ens jag velat smaka det hon ställde fram. :yuck:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Var inte för säker på det! Orkar inte leta nu men på YT finns det från något av alla avsnitt från Come dine with me en kvinna som försöker göra en smörgåstårta som hon bjuder gästerna på. Definitivt inte något jag gillar själv men jag tror inte ens jag velat smaka det hon ställde fram. :yuck:
Jag tänkte generellt. :D Det finns alltid någon som fortfarande har kaviar på leverpastejen.

Edit: och nu förstår jag att du menade här i UK! Hemska tider! Tur att jag inte går hem till folk!
 

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp