Bukefalos 28 år!

Ensam i dubbelsäng - ett stort täcke eller två små?

Ett stort eller två små täcken i dubbelsäng?

  • Ett stort

    Röster: 74 38,1%
  • Två små

    Röster: 112 57,7%
  • Annat (vad?)

    Röster: 8 4,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    194
Röstar för två små, fast egentligen har jag bara ett litet i dagsläget pga… tja, använder bara ett 😅

Men två är ju bra att ha om någon sover över, typ som min mamma har sovit här någon gång. Vi kan dela säng men vill nog inte dela täcke. Har i och för sig aldrig haft dubbeltäcke, tycker det låter jobbigt och jag vill stoppa om mig, det blir ju ”öppet” på en sida om man har ett stort? Eller kanske inte om man sover ensam, men om man är två…?

Vi sover ihoptrasslade på ena sidan 😍
 
Vi har ett stort, jag skedar täcket på min sida och sambon sover som om han skulle begravas (blick stilla på rygg med händerna knäppta på bröstet) på din sida så det är ingen som stjäl nåt. Hade jag varit själv hade jag velat ha mitt stora ändå! Har ett tunnare på sommaren och ett jättetjockt på vintern.
 
Om det bara är jag som sover i sängen har jag givetvis bara ett påslakan och det räcker med litet. Det var vell det rubriken gällde?

Sover vi två. Två små. Sambon har tyngdtäcke och jag inget.
 
Nu sover jag förvisso med hundarna, men har svårt att se varför jag skulle vilja ha ett större täcke än vad jag har nu.

I min säng finns det två normalstora täcken. Tanken är att jag har ett, hundarna har ett. I praktiken har jag ett halvt, ena hunden ligger under andra halvan av samma täcke och den yngre hunden ligger ovanpå samma täcke. Framförallt nu när det inte är så varmt ute så ska alla visst sova ihoptrasslade. Det är mysigast så.

Estetiskt struntar jag i vad jag har för täcke. Vill jag av någon anledning ha en snygg säng och inte tycker att det är tillräckligt med att bara bädda sängen, då slänger jag på ett överkast. När jag sover, då märker jag ändå inte hur något ser ut.
 
Två små. Eller bara ett vanligt 90-täcke. Blir alldeles för mycket tyg att tvätta och vika och bädda med annars.
 
140 säng = 150 täcke.

Skulle jag haft en dubbelsäng, skulle jag ha ett stort täcke i den.

Sover jag med sällskap så sover jag nära och två täcken är bara sjukt bökigt.
 
Två vanliga täcken, alltid och nästan oavsett storlek på sängen. Jag vägrar dela och vill inte ens ha kroppskontakt med husdjuren när jag sover.
 
I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)?
Tänker både praktiskt och estetiskt. Motivera gärna era svar!
Två små! Blir så irriterad på att det är svårare att dra runt stort täcke och det drar och bökar. 😅
Sen brukar jag ofta använda tyngdtäcke. Då blir det ju ett litet.
 
Har två små, ett tjockt och ett tunnare duntäcke i sängen! Vill kunna växla under natten eller välja täcke på kvällen utan att krångla och bädda om, kan växla flera gånger i veckan.
 
Två täcken, hade det även den tid jag var singel. Sova två under samma täcke klarar jag inte av, på gränsen att jag klarar att sova i samma rum som någon annan, är bitvis väldigt lättstörd.
 
Jag har ett 220x240-täcke i min säng sen flera år. Älskar det!! Skulle inte ha det om jag delade med nån då och då, men med endast kattsovpartners är det toppen! Drar bara av påslakanet och sover med det under sommaren.
Hos mig är det lite pyssligt att byta lakan, då jag har trångt och lågt i tak = svårt att skaka ut. Men inget som gör att jag tänker byta. Fint är det med!

I början var det typ bara ikea som sålde passande lakan, men nu börjar det komma mer och mer att välja på.
 
Jag har ett tunt 220x240-täcke till mig och hundarna. Det är min sömnräddare. Jag sover som en sjöstjärna och hundarna sover som dalahästar och jag kan ibland önska att täcket vore ännu större. Sambon har ett litet täcke.
 
2 vanliga. Hatar stora täcken, det är alldeles för otympligt att sova med och särskilt så om man sover med någon annan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)?
Tänker både praktiskt och estetiskt. Motivera gärna era svar!

Jag kör på två små. Främst för att jag har jättefina påslakan i liten storlek men också för att det är lättare att brotta i dem i påslakanen.

Ofta kör jag på ett sommar och ett vintertäcke men är det ordentligt kallt blir det två vinter. Jag matchar med ett mönstrat och ett enfärgat som passar till det mönstrade (ja, jag har en ohelig mängd sängkläder... :angel:).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Huruvida det är att sova två under ett täcke spelar ingen roll, jag gillar inte heller det men nu framöver tänker jag sova själv under täcket och i sängen (sonen kan få plats också vid behov, men han har sitt eget lilla täcke oavsett :D).
Separerar så har inga planer på att dela sängen med någon annan närmsta tiden - har gästsång och kommer ha standardtäcken för att bädda den med.

Vill inte ha bara ett litet täcke i dubbelsängen för jag gillar att ha snygga sängkläder och bäddar gärna med dem istället för att använda överkast, och då tänker jag att det blir snyggast med antingen ett stort eller två små.

Allra snyggast tycker jag ju det är med ett stort, det negativa där är väl att jag behöver köpa en massa nya set, normalstora har jag redan. Å andra sidan behövs ju de till gästsängen också, och till en början räcker det väl med 2-3 att växla mellan inbillar jag mig.

Och så vet jag inte om det känns märkligt att alltid ”bädda för två” men sova ensam? Det där med att ha olika tjocklekar på täckena som flera nämnt låter ju dock inte helt dumt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 378
Senast: lilstar
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 356
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 866
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 649
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp