Bukefalos 28 år!

Får inte sålt hästen

Sv: Får inte sålt hästen

Bara en tanke, men kan du inte maila/besöka ridskolorna i din närhet och förklara läget? Det finns ju trots allt en hel del ridskolorna i närheten av dig och en del av dem är ju lite mer "satsande" mot tävling och dylikt så en piggare ponny borde kunna fungera :) Om du dessutom hälsar på så får du ju ett hum om hur ridskolorna är och om de verkar ha vettig hästhållning. Dessutom, om du hör av dig till de ridskolorna som finns i närheten men de inte behöver en häst, så kanske de har koll på någon privatperson eller ridskola som letar efter en ponny som din. Bara en tanke sådär...
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag kan ta tag i det där när jag inte jobbar så mycket längre, just nu hinner jag inte sitta och ringa runt eller maila runt för att hitta något. Det blir senare när jag börjat skolan igen och kan styra över min tid mer, vi får se när vi sätter "sista datum". Det är lite mycket just nu i mitt liv som inte ger utrymme så när jag är ledig måste jag få vara ledig, det är knappt så att jag tillåter mig själv ligga i soffan en hel dag :D

Tack för alla tips iallafall, det uppskattas!
 
Sv: Får inte sålt hästen

Hur länge har ni försökt sälja? Dvs aktivt haft ponnyn på annons.
Har ni telenr med i annonsen? det kan se seriösare ut än bara mail.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Strax under 20.000 för en ponny som inte har tävlingsresultat och ingen stam är inte billigt, den kan uppenbarligen inte ridas av alla med tanke på din systers problem. 8-15.000 är ett mer rimigt pris om hästen inte är utbildad en bit upp i klasserna ( lätt A eller högre), och du vill sälja den snabbt. Hur gammal är hästen?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Hade det varit min häst så hade jag hellre avlivat än sänka priset till under slaktvärde, just för risken att hästen hamnar på slakttransport. Bara för att man köper en billig häst så behöver det givetvis inte betyda att man är en sämre ägare, men jag tror ändå att det finns en liten risk att någon som egentligen inte har råd att ha en häst slår till bara för att priset är lågt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

KL

Även jag har trillat in på annonsen och jag måste säga att en 15 år gammal ponny som nog bäst kan beskrivas som grundriden är nog tyvärr inte så attraktiv ens på en lite rörligare marknad. Jag tror det blir svårt att få ut mer än 10' i dagsläget.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Priset är redan lågt och det är förhandlingsbart.

Framgår det tydligt i annonsen att ni kan tänka er att gå lägre?

Jag och många andra med begränsad budget läser inte ens annonser utan pris eller de som ligger för högt från början.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Hade det varit min häst så hade jag hellre avlivat än sänka priset till under slaktvärde, just för risken att hästen hamnar på slakttransport. Bara för att man köper en billig häst så behöver det givetvis inte betyda att man är en sämre ägare, men jag tror ändå att det finns en liten risk att någon som egentligen inte har råd att ha en häst slår till bara för att priset är lågt.

Absolut att man inte ska sälja hästen under slaktvärde.
Men har du en aning om vad en ponny har för slaktvärde i Sverige idag?
Det vet jag. Ca 350 kronor, faktiskt.

Har själv köpt ett gäng billiga hästar som alla tas väl om hand. Den billigaste tas lika väl om hand som den dyraste. Den dyraste i mitt fall är en frieser som kostade 35 som tvååring. Den billigaste är en vbl-travare som jag fått gratis.

En inte helt lättriden ponny utan känd bakgrund får man nog "slumpa bort" eller låna ut om man måste bli av den.
Det är ju inte heller självklart att en sådan ponny faktiskt kan slaktas beroende på vad som står i pass. Har den exempelvis inte originalpass, så kan den inte slaktas.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Och det är här slakttransporterna kommer in i bilden. Inget pass behövs, bättre betalt. Och så oändligt mycket mer tragiskt för hästen.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Vet inte var du bor men i närheten av mig har jag åtminstone 2 ridskolor som mer eller mindre jämt åker land och rike runt för att leta lämpliga ponnier och deras problem att folk alltid begär för mycket för välridna ponnyer.

Ridskolor brukar också annonsera under ”häst sökes” så kolla där.

Annars maila runt och säg vad du har att erbjuda

Otroligt synd att avliva en frisk och bra ponny och jag håller inte alls med om att ”en död häst lider inte” som alltid är en omskrivning för ” jag är för bekväm och vägrar ta mitt ansvar för det liv jag glatt köpte på mig”
 
Sv: Får inte sålt hästen

Fast med en ponny som inte väger så värst många kg så är förtjänsten mindre och man behöver knappast ta mer än 8-10.000, troligen mindre för att det inte ska vara lönsamt att transportera söderut.

Ska man välja mellan att ta bort eller sälja kanske man bör ge hästen en chans med ett pris som ligger i underkant när det gäller en inte allt för lättriden ponny utan särskilda talanger eller dokumenterad tävlingsvana som inte är purung. Det utsatta priset kan väl sägas vara ungefär rätt för hästen om man har tid och tålamod och sälja samt kan marknadsföra den på bra sätt men inte som sista utvägen, ponnyn framstår knappast som ett fynd eller en god affär. Givetvis får man för min del ta bort hästen av precis vilken anledning som helst, men en sista utväg för att slippa slakt/risk för slakttransport är det inte med det priset.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Otroligt synd att avliva en frisk och bra ponny och jag håller inte alls med om att ”en död häst lider inte” som alltid är en omskrivning för ” jag är för bekväm och vägrar ta mitt ansvar för det liv jag glatt köpte på mig”

Hur lider någon som är död? Dom runt lider men inte den som är död.

Är det att ta sitt ansvar att ha kvar hästen den dagen man inte lägre har råd med foder, inte har pengar till hästen när den behöver vet vård mm?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Är det att ta sitt ansvar att ha kvar hästen den dagen man inte lägre har råd med foder, inte har pengar till hästen när den behöver vet vård mm?


Har du plötsligt inte råd får du lyfta på röven och ordna en annan vettig tillvaro för din häst!!
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jaha, så för fem år sedan skulle jag ha ordnat en vettig tillvaro för min häst trots att jag blivit hemlös efter att ha stuckit från ett ex som psykiskt misshandlade mig och jag var arbetslös? Nu hade jag mamma som betalade det jag inte kunde. Men tänk om jag inte hade någon alls. Då hade jag hellre avlivat henne.

Någon kommenterade hans "status":
Jag vet att han är svårsåld men jag vill inte sätta priset för lågt eftersom 99,5% av köpare vill sänka priset. Därför har jag satt priset som det är. Och han är grundriden eftersom vi inte vet hans historia tidigare. Vi har inte någon information eller resultat att gå efter. Och han kan ridas av alla idag, jag har satt nybörjare på honom och han är snäll. Men det handlar om ryttarens attityd.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte sålt hästen

Och om det inte går då? Då får man ju ta bort hästen för att undvika lidande.
 
Sv: Får inte sålt hästen

"satt pris gäller", "ingen prutmån". I min värld prutar man dessutom i relation till utgångpris 15.000 på en 100.000 kronorshäst och någon tusenlapp på en häst runt 10.000. Men det kanske bara är jag som tänker så?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Allt är prutbart och jag har varit med om att folk velat pruta mer än 10%.

Mamma har prutat med mer än 10% när vi skulle köpa min häst och detta var av en försäljare.
När jag skulle sälja min häst var det någon som ville pruta på närmare 30% av priset.

Vill de dessutom inte ha utrustningen som ingår kan de pruta ännu mer.
 
Sv: Får inte sålt hästen

För att komma med lite mer konkreta tips och inte bara funderingar om hästmarknaden; har ni kollat "sökes" sidorna på hästnet? Kanske finns en potentiell ägare där? :)
 
Sv: Får inte sålt hästen

Otroligt synd att avliva en frisk och bra ponny och jag håller inte alls med om att ”en död häst lider inte” som alltid är en omskrivning för ” jag är för bekväm och vägrar ta mitt ansvar för det liv jag glatt köpte på mig”

Håller jag inte alls med om... Att avliva en häst är inte att vara bekväm och vägra ta ansvar, snarare tvärtom. Den som är bekväm och vägrar ta ansvar dumpar snarare hästen på någon annan, skulle jag vilja påstå. Att avliva en häst är inte speciellt bekvämt, och kan vara ett sätt att ta sitt ansvar i ett pressat och omöjligt läge när alla andra utvägar försvunnit.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 093
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 953
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp