Bukefalos 28 år!

Filmtenik?

Svartfot

Trådstartare
Hur filmar man bra/intressant? Jag har hyfsad koll på hur man fotograferar intressanta bilder. Men hur gör man samma sak fast med en filmkamera.

Vi fick en liten hand kamera till dotterns födelse och hon har väl dokumenterats lite men jag tycker det är lite knepigt. Det är svårt att få intressant och roligt utan det är så lätt att det bara blir någon form av intetsägande avståndsdokumentation. Så jag behöver en tipslista.

- Variera vinklar inte bara filma rakt framifrån.
- Kameran skall ungef befinna sig i ögonhöjd med motivet.
- Variera avstånd men undvik att zooma för mycket undertiden du filmar.
- Lämna mer luft i bilden åt det hållet som motivet tittar på.
- Följer du ett objekt som rör sig så låt objektet ta upp samma volym i bildrutan hela tiden.

När man fotograferar pratar man ibland om att placera motivet i ett av kryssen. Som blir om man ritar upp en tre i radplan på bilden (förstår någon den beskrivningen så blir jag imponerad). Men i alla fall, finns det någon motsvarande regel när det gäller filmning.
 
Sv: Filmtenik?

När man fotograferar pratar man ibland om att placera motivet i ett av kryssen. Som blir om man ritar upp en tre i radplan på bilden (förstår någon den beskrivningen så blir jag imponerad). Men i alla fall, finns det någon motsvarande regel när det gäller filmning.

Jag vet inte om jag förstår, men gör ett försök :P Menar du att man liksom delar upp bilden i ett rutnät där varje ruta är 1/3 av höjden och 1/3 av bilden? För så har jag fått lära mig att fotografera... tredjedelsregeln kallar jag det. Motivet ska vara 1/3 in från någon kant eller precis i mitten (vilket kan vara effektfullt ibland, men oftast ganska tråkigt). Det är nog svårt att applicera det på filmning om det inte handlar om intervjuer eller så, då placerar man ju gärna intervjuobjektet i ena halvan av bilden tittandes snett mot den andra änden (där journalisten ofta står och intervjuar bredvid fotografen).

När jag tittar på våra gamla filmer från när vi var små, då är nog hälften av gångerna filmade vid matbordet :P Det var väl då vi satt still, haha... annars när vi lekte i poolen, hade barnkalas eller dylikt. Pappa ställer dumma frågor och vi tycker han är jättelöjlig :P Men de filmerna är roliga att titta på nu. De är filmade på kort avstånd, men annars helt utan någon särskild teknik.

Jag tror att det viktigaste (vilket du själv antyder) är att inte vara för långt bort. Det felet gör många när man fotograferar också, man bryr sig för mycket om att få med "kulisserna" vilket gör att man tappar kontakten med motivet och det blir en vacker men supertråkig bild. Mycket mer intressant att krypa nära och fylla upp bilden med motivet.

Om det är familjefilmer vi pratar om, dokumentation för framtiden, då tror jag att tekniken inte är så viktig... det är inte som ett foto som man sätter upp och kan granska på nära håll under en längre tid. Filma roliga saker som händer, vardagliga saker, filma nära och kommunicera med objektet om möjligt. Lägg på bra musik om du klipper det i datorn senare.

Familjefilmer ska inte vara tekniskt perfekta :P Filma massor så finns det alltid bra material att ta av, och om du varje gång granskar det du filmat så kommer du lära dig vad som ser bra ut. Precis som när man fotar :)
 

Liknande trådar

Utrustning överallt på buke så ser man fina filmer från träningar och tävlingar, klara och fina. vad filmar ni med?! vår kamera blir otroligt...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: Piraja
·
K
Hoppning Jag och en kompis blir ibland bokade till olika hopptävlingar för att fotografera ekipagen på banan, och så har vi dator och skrivare...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: iiddaa
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 761
Senast: Mitra
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 339
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp