Bukefalos 28 år!

Jag tycker att trösklen är väldigt låg faktiskt.
Det räcker väl med att kolla varenda manlig ryttare som begått övergrepp och någon berättar om det så hotas det med förtal. Eller när nån lägger ut bildr och filmer på hästar som far illa - vips är det förtal. Jag tycker tröskeln är låg när det gäller ffa kvinnor som berättar om mäns övergrepp och allmänna röverier.
Finns det någon som blivit dömd för förtal på dessa grunder i Sverige? Jag kan just nu inte erinra mig att jag har hört talas om en enda sådan rättegång. Påminn mig!
 
Jag tycker att man noggrant ska tänka över konsekvenserna av att sanna påståenden inte skulle kunna utgöra förtal. Om t ex ett par gör slut och kvinnan haft ett konto på Only Fans är det en uppgift som är lätt att bevisa och därmed riskfritt för mannen att sprida. Det är däremot svårt för kvinnan att bevisa att mannen bröt ner henne psykiskt(bl a tjatade tills hon skaffade kontot), gaslightade henne och bröt ner hennes självförtroende helt.

Nuvarande utformning av lagen skyddar verkligen inte bara män.
 
Ja. Hon blev fälld men det hade ju inte gjort någon skillnad om sanna uppgifter inte skulle kunna räknas som förtal. Sanningen om vad som hände den natten går inte att fastslå, vilket är anledningen till att Virtanen inte är dömd.

Mycket viktigt att påpeka är förstås att hon inte blivit dömd om hon enbart berättat vad hon blivit utsatt för - det straffbara var att det också gick att identifiera V. Naturligtvis hade det inte heller varit några problem att gå till polisen och anmäla V för våldtäkt.

Kvinnor får berätta om mäns övergrepp.
 
F Vir*anen och C. Där har jag för mig att hon blev fälld.

Mycket viktigt att påpeka är förstås att hon inte blivit dömd om hon enbart berättat vad hon blivit utsatt för - det straffbara var att det också gick att identifiera V. Naturligtvis hade det inte heller varit några problem att gå till polisen och anmäla V för våldtäkt.

Kvinnor får berätta om mäns övergrepp.
Väldigt viktigt att påpeka också att hon även kallat honom pedofil på sociala medier. Dvs om jag minns rätt gällde domen inte endast vad hon berättat om den natten utan även många andra saker som hon skrivit på sociala medier.
 
Min fundering angående förtal är i en liten skala men inte desto mindre problematisk för berörd person. Det är i syfte att misskreditera. Inga namn nämns men personen är 100 % identifierbar och det är sagt i syfte att få egen vinning.
 
Det är sant. Inte från hästeriet, men absolut. Jag har ändå svårt att tro att det är rädsla att bli dömd för förtal som skapar tystnadskulturer. Den kunskap som finns på området pekar inte i den riktningen.
Det är nog helt riktigt. Tystnadskulturen gäller andra saker. Om man pratar riskerar man att inte få jobb inom hästbranschen, inte få rida de fina hästarna, inte få hålla på med det man älskar. Det tror jag känns betydligt värre för en ung tjej än att eventuellt bli anmäld (men sannolikt inte dömd) för förtal. Det GÅR absolut att prata om missförhållanden inom hästbranschen, men då får man nog vara beredd på att lämna den, åtminstone för en tid.
 
Väldigt viktigt att påpeka också att hon även kallat honom pedofil på sociala medier. Dvs om jag minns rätt gällde domen inte endast vad hon berättat om den natten utan även många andra saker som hon skrivit på sociala medier.
Finns ett antal andra som också blivit dömda för förtal och fått betala skadestånd, kan tänka mig att det inte är särskilt kul, först bli utsatt, polisanmäla men där polisen inte går vidare och åtalar och sedan tvingas betala ganska mycket pengar till denna person, som ett dubbelt övergrepp.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/LAOn11/kvinna-doms-for-grovt-fortal-av-soran-ismail
 
Finns ett antal andra som också blivit dömda för förtal och fått betala skadestånd, kan tänka mig att det inte är särskilt kul, först bli utsatt, polisanmäla men där polisen inte går vidare och åtalar och sedan tvingas betala ganska mycket pengar till denna person, som ett dubbelt övergrepp.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/LAOn11/kvinna-doms-for-grovt-fortal-av-soran-ismail
Det är klart att det inte är kul. Men en bra grej kan vara att inte skriva på sociala medier om att en namngiven person har begått övergrepp. Det hade varit bättre att gå till polisen.
 
+ @vilde

Att göra polisanmälan om (misstänkt) begådda brott är inte förtal.
Det har jag inte skrivit heller. I artikeln jag länkade till var det tre oberoende som gjort polisanmälan, det fanns även viss stödbevisning som jag förstod men allt lades ned vilket är det vanligaste, det är en bedömningsfråga om bevisningen räcker men det verkar vara ganska godtyckligt liksom även vilka resurser polisen lägger ned på att undersöka .
 
Det är klart att det inte är kul. Men en bra grej kan vara att inte skriva på sociala medier om att en namngiven person har begått övergrepp. Det hade varit bättre att gå till polisen.
Förtal handlar inte om det är på sociala medier eller ej. Och som jag skrev anmäldes övergreppen till polisen.
 
Finns ett antal andra som också blivit dömda för förtal och fått betala skadestånd, kan tänka mig att det inte är särskilt kul, först bli utsatt, polisanmäla men där polisen inte går vidare och åtalar och sedan tvingas betala ganska mycket pengar till denna person, som ett dubbelt övergrepp.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/LAOn11/kvinna-doms-for-grovt-fortal-av-soran-ismail
Vet inte riktigt varför du svarar mig, jag svarade på ett inlägg angående Cissi Wallin. Att det finns andra domar gällande förtal är jag medveten om.

Man blir dock inte dömd för förtal bara för att man anmäler ett övergrepp till polisen. Det blir väldigt missvisande när du skriver som du gör.
 
Förtal handlar inte om det är på sociala medier eller ej. Och som jag skrev anmäldes övergreppen till polisen.
Jo, det är ju där det börjar skava. Det är när man pekar ut någon namngiven person och säger att den personen har begått brott, t ex på sociala media, som man förtalar någon. Att göra en anmälan till polisen är inte förtal.

Så personen i din artikel gjorde inget fel när hon gjorde anmälan till polisen. Det var när hon pekade ut en person och skrev om det på FB som felet begicks.
 
Vet inte riktigt varför du svarar mig, jag svarade på ett inlägg angående Cissi Wallin. Att det finns andra domar gällande förtal är jag medveten om.

Man blir dock inte dömd för förtal bara för att man anmäler ett övergrepp till polisen. Det blir väldigt missvisande när du skriver som du gör.
Jag svarade dig eftersom du skrev att det var väldigt viktigt att ta med att hon även skrivit annat om honom. Det blir missvisande för det leder en att tro att hon inte fällts om hon bara tagit med den del som hon själv säger sig blivit utsatt för och det stämmer inte, hon hade med största sökerhet fällts ändå.

Och återigen, jag har inte någonstans skrivit något som kan tolkas som att det är förtal att polisanmäla. Förstår inte er som kör i det spåret, ingen har väl skrivit i tråden att en polisanmälan av ett övergrepp man utsatts för är förtal? Visa gärna var det står för det har jag helt missat.
 
Och återigen, jag har inte någonstans skrivit något som kan tolkas som att det är förtal att polisanmäla.
Jo.
först bli utsatt, polisanmäla men där polisen inte går vidare och åtalar och sedan tvingas betala ganska mycket pengar till denna person, som ett dubbelt övergrepp.

Du missar liksom ett viktigt steg: där man på sociala medier hänger ut någon. Det är därför man tvingas betala pengar till personen, inte av nåt annat skäl.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
575
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 914
Senast: skogaliten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 943
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 594
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp