Bukefalos 28 år!

Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Honungshumlan

Trådstartare
Syrran kommer och hälsar på mig på lördag och som vanligt står jag handfallen över vad jag ska hitta på :nailbiting: Hon är vegetarian och har dessutom en massa allergier, hon tål inte mjölkprotein, gluten, nötter, citrusfrukter eller stenfrukter.
Jag hade gärna lagat något som är vegetariskt utan en massa "fejkkött" och som innehåller protein mm. naturligt. Jag vet att här finns ett gäng vegetarianer här så släng in era favoritrecept så jag får inspiration! :d
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Det finns så himla många trådar om vegetarisk mat, seek and you shall find :)
Mitt tips är att googla ottolenghi the new vegetarian. Fantastisk mat.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag har samma "problem". Jag måste troligen laga vegetariskt åt en dejt.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag älskar matbloggen My New Roots, inte alltid helvego men en fantastisk blogg om att äta mer rawfood/vego.

Vegoteket har också mkt recept och är fint ögongodis att läsa :)
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Tomas är dejten inte allergisk gör en Västerbottenpaj :))
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Är inte vegetarian men lagar mat utan kött, fisk, mjölk och ägg ibland ändå. ;)
Jag gillar Icas recept på Daal.
Röda linser, spenat, lök, vitlök, buljong, kokosmjölk, koriander och tomater. :d

/Keb
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Tack för tipsen! Jag har dock insett att det är inte så mycket att hitta vegetariska recept som är problemet utan kombinationen med gluten och mjölkproteinet. Många vegetariska recept innehåller ost tex. Jag kanske får titta mer åt det veganska hållet för att komma undan det.

Sist jag bjöd henne på mat blev det lite indisktinspirerat men då åt hon tofu till och jag kycklingfilé. Jag hade tyckt det vore trevligt om vi kunde äta samma sak och jag är inget fan av tofu precis.
Just det indiska köket verkar ju ha mycket vegetariskt. Daalen lät ju inte helt dum.
Är det någon som vet om det finns glutenfria naanbröd?

Fler tips mottages tacksamt!
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag tycker ju själv att cashewnötterna liksom är pricken över i:et här, men måste man plocka bort dem så går det säkert utan dem också:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

Annars finns det ju så många goda soppor nu när det börjar bli "höstligt" eller i alla fall lite mörkare kvällar? Kanske ställer till det lite att behöva utesluta mjölkproteinet eller grädde, men med en rotfruktsbas borde det gå att hitta på något bra. Hade det inte varit för glutenproblemet, så är ju ett hembakt bröd med knaprig skorpa en komplett festmåltid till en god soppa... men det kanske går att ordna ett glutenfritt alternativ där också?
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Tomas är dejten inte allergisk gör en Västerbottenpaj :))

Fast åter igen beror det på hur känslig denne är. Ost = innehåller löpe = kalvmage = inte vegetariskt. Så om det bjuds på sådan paj så får nog Tomas kolla om dejten äter ost :).
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

*borttaget: såg du inte ville ha med fejkkött, annars är ju tacos en idé*
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Syrran kommer och hälsar på mig på lördag och som vanligt står jag handfallen över vad jag ska hitta på :nailbiting: Hon är vegetarian och har dessutom en massa allergier, hon tål inte mjölkprotein, gluten, nötter, citrusfrukter eller stenfrukter.
Jag hade gärna lagat något som är vegetariskt utan en massa "fejkkött" och som innehåller protein mm. naturligt. Jag vet att här finns ett gäng vegetarianer här så släng in era favoritrecept så jag får inspiration! :d

Churchill lunch? champagne och lite svordomar?
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag brukar göra tacos med bönor. Bara att värma svarta bönor i en kastrull och sedan på med kryddor och lite vatten. Jättegott!
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Det låter betydligt godare än sojafärs!

Jag skulle dock inte bjuda vare sig min syster eller min dejt på tacos, om jag inte var beredd att verkligen anstränga mig för att göra riktigt god tacos. Och då blir det rätt tidsödande, är jag rädd.

Jag tänker mer på tacos som något för trötta vardagskvällar och som barnen inte klagar på.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Min senaste favorit är biffar med kikärtor och rotfrukter. Mixa en burk kikärtor med två potatisar och en palsternacka. Ha i en eller två matskedar valfritt mjöl (jag använder majsmjöl men du tar valfritt glutenfria alternativ) och någon bra kryddning. Vitlök och persilja är gott till exempel.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Det låter jättegott!

Jag gillar morots- och rödbetsbiffar också. Och daal är ju verkligen fantastiskt gott!

Butternut squash-soppa är väldigt gott, likaså rotsellerisoppa och jordärtskocksdito. Vissa tycker att soppa är för vardagligt men det tycker jag absolut inte att det behöver vara.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Biffar av olika slag verkar poppis när jag googlat och olika linsgrytor. Smakar linser som bönor ungefär? Vad är skillnaden? ger de mycket smak själva eller får man räkna med att krydda på ordentligt för att det ska smaka något?

Tror jag har hittat ett alternativ till naanbröden iaf. I Varberg finns ett bageri som bara bakar glutenfritt och de har nån tunnbröd, de borde man kunna krydda lite för att få lite indisk känsla.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag tycker att linser och bönor från burk eller tetra kan behöva en del kryddhjälp, särskilt om man är ovan vid hur de smakar.

I och med att det börjar bli lite höstigare nu hade jag, om jag ville gå på ett säkert, lättlagat kort, gjort rotfrukter och grönsaker i ugn(potatis, rödbetor, lök, rotselleri, svamp osv med olja, salt och ev örtkryddor), bönbiffar, en fräsch sallad och lite olika röror(någon sorts mojo rojo, guacamole, hoummus osv). Inte så renlärigt, men helt ok käk.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Ett tips är koreanska mungbönplättar, de är väldigt goda och enkla att göra. Helt vegetariska och innehåller inte heller gluten. Ris och en wok på kimchi och strimlad spetskål till, så har du en middag.

Bönbiffar tycker jag annars är svårt att få till, de blir lätt mosiga och stabbiga.

Linser och bönor kräver mycket kryddning för att bli goda, de är rätt smaklösa i sig själva.

Ett annat alternativ är att bjuda på wok med tofu, friterad tofu blir bäst, tycker jag, den har lite mer tuggmotstånd. Just nu är ju grönsakerna fina också. Tofu, färska grönsaker, vitlök, ingefära, sesamolja och soja, och så jasminris till. Bäst blir riset ifall man blötlägger det 3-7 timmar i ordentligt med vatten först, sen sköljer ordentligt, och kokar med lika mycket vatten som man hade dl ris från början (innan det svällde av vattnet). Det ger ett luftigt och gott ris som inte klibbar ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp