Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Det finns en ganska aktiv debatt om att blue collar workers subventionerar white collars (tjänstemän) goda pensionsvillkor i många västländer - helt enkelt för att de förstnämnda i snitt får färre levnadsår som pensionärer.

Det finns alltså en obalans där arbetarklassen betalar mer än de får ut i systemet och det är inte långsiktigt hållbart.
Är det inte själva levnadsåren som man då skall fokusera på?
Arbetsförhållanden som inte sliter ut människor.
Trevligt hela livet i stället för en tidigare pension som kompensation?
 
Vi kan byta ut 10 år mot 6 år om det känns mer relevant.

Själva sakfrågan är om du tycker att studier skall räknas in i den arbetade tiden eller inte?
Som jag skrev så överlåter jag det till personer att avgöra som har möjligheten att göra vettig uträkning med alla siffror framför sig.
 
Det där med att det skiljer bara några 100 kr i pension om man jobbat eller inte är inget nytt under solen. Det fick jag höra talas om för många år sedan. Jag känner tyvärr personer som väljer att sitta hemma och nöta på soffan med den framtida pensionen som ett av argumenten. Varför slita ut sig för att sen få en skruttig pension när man kan vara hemma större delen av livet för att sen få en skruttig pension. I min värld ganska konstigt tankesätt då det är ganska gott med en bra inkomst.
För egen del så skulle färre timmar innebära mer ork att kunna leva mer hälsosamt och då öka chansen till att vara frisk även om 30 år när jag är 70+
 
Jag får erkänna att jag har haft svårt att finna jobb och förutom ett jobb i tre år (och några plugg försök på universitet) så har jag varit arbetslös sedan gymnasiet (slutade gymnasiet som 21-22 åring). Jag är 32 år gammal och det är först i år som jag har min första fasta anställning.

Ev så är jag lite speciell då jag har ett funktionshinder som gör mig mycket oattraktiv i serviceyrken som är vanligast bland unga utan högskoleutbildning. Men jag har inte alls svårt att tro den statistik du tar fram. En hel del yrken kräver vidare utbildning så bara det gör att inträdet till arbetsmarknaden sker senare. Eller så jobbar man i serviceyrken där man inte har fast anställning på heltid innan man börjar plugga eller lyckas halka in på en fast anställning någon annanstans.

Räknar jag personligen på 40 år på arbetsmarknaden så blir jag 72 år. Vilket är precis vad min mamma är nu, och hon har varit pensionär i sju år nu.
Å ena sidan så förstår jag att den pensionärsgränsen får flyttas uppåt då jag började arbeta en hel del mindre år än min mamma som exempel.
Å andra sidan så har jag ett exemplar av en 72 åring framför mig och även om hon mår bra så märker man ändå liksom att hon blivit äldre. Hon orkar inte lika mycket längre.

Spontan tanke så får man nog isåfall räkna med att äldre på arbetsmarknaden arbetar mindre %. Man får nog tänka på hur mycket de har kapacitet för och orkar med. Behöver man börja gå till läkaren för att kontrollera hälsan när man fyller 67 med efterföljande kontroller för att se över hur mycket man orkar så får FK och ag lyda vad läkaren säger? Det finns ju brister i det systemet idag så det behöver förbättras rejält så att folk orkar jobba längre utan att bränna ut sig i förväg.
Jag tänker lite samma här.

Rättighet att gå ner i tid när man är en viss ålder känns väldigt rimligt faktiskt. Kanske orkar man jobba längre då. Idag känns det som att många arbeten är 100% eller noll. Inget däremellan. Det behöver bli lite mer flexibelt känns det som. Att jobba 100% när jag är 70+ känns som en mardröm. Redan idag känns det rejält jobbigt!

Sen tycker förvisso jag att vi ska ändra arbetstiden till 6 h/dag och då kanske det blir rimligare att arbeta heltid. Men så länge som systemet ser ut som det gör idag så tycker jag att heltid är helt orimligt.
 
Jag tänker lite samma här.

Rättighet att gå ner i tid när man är en viss ålder känns väldigt rimligt faktiskt. Kanske orkar man jobba längre då. Idag känns det som att många arbeten är 100% eller noll. Inget däremellan. Det behöver bli lite mer flexibelt känns det som. Att jobba 100% när jag är 70+ känns som en mardröm. Redan idag känns det rejält jobbigt!

Sen tycker förvisso jag att vi ska ändra arbetstiden till 6 h/dag och då kanske det blir rimligare att arbeta heltid. Men så länge som systemet ser ut som det gör idag så tycker jag att heltid är helt orimligt.
Tror att 80-90-100 modellen finns för många som arbetar kommunalt iaf?
Dvs du får gå ner till 80% men får 90% av lönen och 100% pensionsavsättning ett par år innan pensionen.
 
Tror att 80-90-100 modellen finns för många som arbetar kommunalt iaf?
Dvs du får gå ner till 80% men får 90% av lönen och 100% pensionsavsättning ett par år innan pensionen.
Det är ju jättebra om det finns nånstans, men det borde finnas överallt om man vill att vi ska arbeta längre. Men samtidigt så skulle en sådan sak nog göra att det är svårare att få jobb som äldre, om de kostar mer i form av mer lön än de jobbar för, så jag tänker att staten måste gå in och sponsra på något sätt i så fall. Man kan ju bli arbetslös som 65+ också.
 
För egen del så skulle färre timmar innebära mer ork att kunna leva mer hälsosamt och då öka chansen till att vara frisk även om 30 år när jag är 70+

Men då är du inte arbetslös heller. Jag har själv bytt arbetsuppgift som innebär färre timmar för samma lön och jag märker att jag har bättre ork. Men det finns de som inte anstränger sig att söka jobb för ekonomin går runt på den ersättning de får och de har ingen stress inför framtidens pension för det blir ingen större skillnad mot vad någon som jobbat hela livet kommer att få.
 
Men då är du inte arbetslös heller. Jag har själv bytt arbetsuppgift som innebär färre timmar för samma lön och jag märker att jag har bättre ork. Men det finns de som inte anstränger sig att söka jobb för ekonomin går runt på den ersättning de får och de har ingen stress inför framtidens pension för det blir ingen större skillnad mot vad någon som jobbat hela livet kommer att få.
Är väl mest att jag ska vänja mig vid tanken att gå ner i tid utan att känna mig som jag hamnat i kvinnofällan eller inte gör rätt för mig och inte bidrar fullt ut till systemet:)
 
Självklart finns det en motsättning. Kan andra länder tillhandahålla en vara eller tjänst mycket billigare pga att de effektiviserat så blir svenska företag utkonkurrerade. Det kommer behövas enorma statliga bidrag för att företag ska kunna behålla ”ineffektiva” medarbetare i så hög utsträckning som det ser ut att krävas och då måste vi jobba ännu längre för att kunna finansiera det.

Automatisering av produktion har redan skett. Den omställningen har vi klarat. Sverige är ett typiskt tjänsteland, och det finns mängder av tjänster som inte kan utföras på distans.
 
Automatisering av produktion har redan skett. Den omställningen har vi klarat. Sverige är ett typiskt tjänsteland, och det finns mängder av tjänster som inte kan utföras på distans.

Automatisering av produktion sker i princip hela tiden och för varje uppgradering av produktionen ökar tempot och kraven på operatörerna. Innan jag gick över till hyvel så kontrollerade och övervakade jag virke som passerade 180-200 bit/minut vilket är ganska mycket om man tänker efter. Det innebär att på ett bra skift så hinner det passera mellan 35000 till 41000 brädor och plankor och man hinner lägga 120 paket råvirke som ska torkas . Det skulle inte ha gått med anläggningen som var för 40 år sedan då man lade ihop virket till paket för hand. Så automatiseringen är ett viktigt steg för hållbarare arbete så att arbetarna inte går sönder.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag förstår problematiken och kan se varför pensionsåldern höjs. Men känner, sen jag såg att min riktålder idag är 70år, samtidigt att min oro för pensionen kanske är något som jag borde trycka undan framöver - kommer jag ens att hinna gå i pension (och faktiskt leva som pensionär) innan jag trillar av pinn? 🤷‍♀️
 
Automatisering av produktion sker i princip hela tiden och för varje uppgradering av produktionen ökar tempot och kraven på operatörerna. Innan jag gick över till hyvel så kontrollerade och övervakade jag virke som passerade 180-200 bit/minut vilket är ganska mycket om man tänker efter. Det innebär att på ett bra skift så hinner det passera mellan 35000 till 41000 brädor och plankor och man hinner lägga 120 paket råvirke som ska torkas . Det skulle inte ha gått med anläggningen som var för 40 år sedan då man lade ihop virket till paket för hand. Så automatiseringen är ett viktigt steg för hållbarare arbete så att arbetarna inte går sönder.

Sant. Den kommer fortsätta även inom tjänstesektorn, t ex vården. Men den skapar även en del nya jobb - dock kräver dessa oftast utbildning på ett annat sätt än hos de som försvinner.
 
Jag sparar för att kunna gå ner i arbetstid och ändå kunna leva bra långt innan pensionsålder. Jag gillar mitt jobb och skulle absolut kunna jobba tills jag är 70 år MEN INTE HELTID. Jag har ett jobb som sliter på kroppen och på psyket och livet är mer än att bara jobba.

Något som borde läras ut i grundskolan... planera för pensionen, vilket roligt ämne men som det ser ut idag ett nödvändigt ämne.

Samma här. Jag sparar undan vad jag kan för att kunna sluta jobba tidigare. Dör jag innebär det att barnen får ett större arv. Win win. Men alla kan ju inte spara undan pengar. Jag kan nu, men det är ju ingen garanti att jag alltid kan.
Det andra jag planerar är att köpa en ny fastighet för att kunna ha som investering i framtiden. Också en priviligerad lösning.
 
Jo, men det utgör inte grunden för vilken pensionsålder man får.
Nej men hur mycket pension som man får.

Om man får en jättestor pension så kan man dessutom ta ut den tidigare utan att bli fattig senare.
3 år före riktåldern så kan man ta ut pension men då blir pensionen mindre sedan.
En stor pension ger ju på så vis indirekt möjlighet till tidigare pensionsålder.
 
Nej men hur mycket pension som man får.

Om man får en jättestor pension så kan man dessutom ta ut den tidigare utan att bli fattig senare.
3 år före riktåldern så kan man ta ut pension men då blir pensionen mindre sedan.
En stor pension ger ju på så vis indirekt möjlighet till tidigare pensionsålder.

För låginkomsttagare gör antalet arbetade år inte någon särskilt stor skillnad. Någon jättestor pension kommer de aldrig få oavsett.

Det var ändå inte riktigt det min kommentar avsåg utan det du själv diskuterat angående att en individs pensionsålder skulle avgöras av antalet arbetade år(och huruvida studieår skulle räknas in).
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag förstår problematiken och kan se varför pensionsåldern höjs. Men känner, sen jag såg att min riktålder idag är 70år, samtidigt att min oro för pensionen kanske är något som jag borde trycka undan framöver - kommer jag ens att hinna gå i pension (och faktiskt leva som pensionär) innan jag trillar av pinn? 🤷‍♀️
Jag känner ungefär likadant. :)
 
Det var ändå inte riktigt det min kommentar avsåg utan det du själv diskuterat angående att en individs pensionsålder skulle avgöras av antalet arbetade år(och huruvida studieår skulle räknas in).
Vad avsåg du då?
Jag tolkade det som att du refererade till total inbetald summa till pensionssystemet.
Och vad man sedan kunde göra med den.
Var och en sparar ju ihop till sin egen pension numera.
Även om det är ett tvång.
 
Automatisering av produktion har redan skett. Den omställningen har vi klarat. Sverige är ett typiskt tjänsteland, och det finns mängder av tjänster som inte kan utföras på distans.

Mer automatisering sker ständigt. Även tjänster automatiseras. AI är på stark frammarsch.
 
Vad avsåg du då?
Jag tolkade det som att du refererade till total inbetald summa till pensionssystemet.
Och vad man sedan kunde göra med den.
Var och en sparar ju ihop till sin egen pension numera.
Även om det är ett tvång.

Nej, jag talade om att jag ogillade tanken på att pensionsålder skulle sättas utifrån hur mycket man betalt in i pensionsavgifter lika mycket som jag ogillar tanken på att pensionsålder skulle baseras på antal arbetade år. Båda utgår från en tanke om att individen ska vara så lönsam som möjligt innan hen får sin "belöning".
Att man själv kanske har större möjlighet att välja att gå i pension tidigare om man betalat in mycket är en annan femma. Den statliga pensionsåldern är ändå densamma.

Vi sparar egentligen inte ihop till våra pensioner. Pengarna som går in i kassan nu behövs för att betala dagens pensioner. För att siffrorna i våra orangea kuvert ska gå ihop krävs att andelen av befolkningen som jobbar inte sjunker. Så här är vi.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 335
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 562
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 809
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp