Bukefalos 28 år!

Hovelände

Missemus

Trådstartare
Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan som vanligt, efter ett tag satte vi på en plastsula men den togs av efter ett tag då skit samlades mellan hov och sula. Hovslagaren la inte i nåt silikon eller så så sultrycket gjorde henne rejält halt. . För att göra en lång historia kort åkte vi till klinik och där konstaterade omfattande hålväggar på framsidan av hoven där hon haft en spricka, massor av skit som rensades bort, från kronrand till tå. I samband med besöket röntgades hon och i övrigt såg hovben mm bra ut. Nu har det fått en vecka sedan ingreppet och hon är fortfarande halt, värst på hårt underlag och de första stegen ut ur boxen. Jag ska såklart åka tbx till klinik men vad är det som spökar i hoven, nån som har liknande erfarenhet?
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_bed5f519-7cc1-4721-afe1-0c52f66d2094.jpeg
    Messenger_creation_bed5f519-7cc1-4721-afe1-0c52f66d2094.jpeg
    360,6 KB · Visningar: 318
Ingreppet är gjort på klinik av hovslagare med sjukbeslag som specialkompetens så vi får nog utgå från att det är korrekt utfört. All röta måste ju bort så att byta hovslagare är inte aktuellt. Men du kanske menar den vanliga hovslagaren som inte upptäckte/sket i angreppet och då är jag beredd att hålla med dig.
 
Min förra dam hade betydligt mindre hålvägg men var påverkad februari till juni innan hon var helt bekväm. Hon var superkänslig iofs, men tyckte det var obehagligt när hoven inte var hel.
 
Min förra dam hade betydligt mindre hålvägg men var påverkad februari till juni innan hon var helt bekväm. Hon var superkänslig iofs, men tyckte det var obehagligt när hoven inte var h
Eftersom rötan, så som den bredde ut sig, gjorde att det bildades ett tryck mot lamellerna så är min amatörmässiga teori att det kan ha blivit en mekanisk skada på vävnaderna innanför hornkapseln som tar tid att läka. Men det är bara en av många tankar kring problemet som just nu ockuperar min hjärna.
 
Eftersom rötan, så som den bredde ut sig, gjorde att det bildades ett tryck mot lamellerna så är min amatörmässiga teori att det kan ha blivit en mekanisk skada på vävnaderna innanför hornkapseln som tar tid att läka. Men det är bara en av många tankar kring problemet som just nu ockuperar min hjärna.

Räcker det inte med att hoven är i typ två delar :nailbiting:.

Det kommer antagligen att läka fint, men det tar tid i hoven. Och innan hoven blir 'stabil' så kommer nog hästen visa på obehag.
 
Min hade också hålvägg men även problem med hovbenet pga en hovslagare.
Jag minns inte om min var halt länge faktiskt, hon fick en specialsko (kan ha varit kanske en ringsko eller något liknande?)
Sula kan bli problem på min med, hon är väldigt känslig.
Det som gjorde susen på min var ett hovtillskott. Jag lovar, jag har pluggat på dessa tillskott till förbannelse och testat lika många men jag hittade då egentligen bara två tillskott på marknaden som fungerade med forskning (då iallafall). Till och med hovslagaren, som var skeptisk till tillskott reagerade på hovtillväxten och kvaliten. Hoof First. Jag har bilder på detta. Min hade rensad hålvägg från kronranden hela vägen ner.
 
Har också haft bekymmer med hålväggar, men jag har en väldigt duktig hovslagare och hon rensar direkt hon hittar något mjukt. Aldrig haft någon som varit halt av sin hålvägg, men då har det aldrig varit så mycket som på ditt sto. Ser riktigt jobbigt ut och jag kan tänka mig att det spänner i hela hoven när hon belastar, eftersom inget "håller ihop" den vid kronranden.
 
Räcker det inte med att hoven är i typ två delar :nailbiting:.

Det kommer antagligen att läka fint, men det tar tid i hoven. Och innan hoven blir 'stabil' så kommer nog hästen visa på obehag.
Som klinikhovslagaren sa: Hoven är inte sämre nu när den är uppskuren än den var innan när rötan låg och pyrde innanför hovväggen. Som tur är har vi rätt fina hagar med mjukt underlag utan att det är geggigt.
 
Min tjej hade återkommande stora hålväggar och hon markerade i flera månader. Hon var också en sån där hovkänslig häst som behövde sulor.

Hon skoddes på klinik i flera år innan vi vågade testa med en hovslagare hemma (vi testade några gånger innan men då kom hålväggen tillbaka). Numera är hon barfota (!) och har hovar i balans. Jag kan raspa till dom lite varje vecka och det har funkat så mycket bättre än skor, för henne.

Din har ju ett rejält hål, inte konstigt om det stramar när hon rör sig. Jag hade inte oroat mig än på ett tag.
 
Ingreppet är gjort på klinik av hovslagare med sjukbeslag som specialkompetens så vi får nog utgå från att det är korrekt utfört. All röta måste ju bort så att byta hovslagare är inte aktuellt. Men du kanske menar den vanliga hovslagaren som inte upptäckte/sket i angreppet och då är jag beredd att hålla med dig.
den vanliga hovslagaren menade jag såklart :) det skall absolut inte behöva gå såhär långt
 
Min hade också hålvägg men även problem med hovbenet pga en hovslagare.
Jag minns inte om min var halt länge faktiskt, hon fick en specialsko (kan ha varit kanske en ringsko eller något liknande?)
Sula kan bli problem på min med, hon är väldigt känslig.
Det som gjorde susen på min var ett hovtillskott. Jag lovar, jag har pluggat på dessa tillskott till förbannelse och testat lika många men jag hittade då egentligen bara två tillskott på marknaden som fungerade med forskning (då iallafall). Till och med hovslagaren, som var skeptisk till tillskott reagerade på hovtillväxten och kvaliten. Hoof First. Jag har bilder på detta. Min hade rensad hålvägg från kronranden hela vägen ner.
Är Hoof First den produkt som Hööks säljer? Vilket är det andra tillskottet?
 
Det troliga är väl att det är tillskottet av zink och koppar som gör skillnad. Det kan man köpa löst för mindre pengar😊
Nej det skulle jag inte säga efter mina år med räkna, läsa och testa. Skulle säga att framgångsfaktorn är aminosyrorna och att de hittat en blandning av kvalitetsmineraler. Och att biotin är över 40 mg där man sett forskning att det krävs minst 30 mg för att ha nån effekt i hästkroppen. Men kvalitet. Som även annat foder, det är skillnad på protein och protein. Foder och foder. Bara pga kvaliten på råvaror. Kraft kommer inte i närheten av effekt som tex Dodson. Pga råvarorna och blandningen även om det står ”samma siffror” på säcken.
Så det är inte så enkelt att bara ta ut nån mineral eller två ur en välfungerande blandning.
 
Nej det skulle jag inte säga efter mina år med räkna, läsa och testa. Skulle säga att framgångsfaktorn är aminosyrorna och att de hittat en blandning av kvalitetsmineraler. Och att biotin är över 40 mg där man sett forskning att det krävs minst 30 mg för att ha nån effekt i hästkroppen. Men kvalitet. Som även annat foder, det är skillnad på protein och protein. Foder och foder. Bara pga kvaliten på råvaror. Kraft kommer inte i närheten av effekt som tex Dodson. Pga råvarorna och blandningen även om det står ”samma siffror” på säcken.
Så det är inte så enkelt att bara ta ut nån mineral eller två ur en välfungerande blandning.
Ja hela foderstaten spelar såklart roll och ja, det är varierande kvalitet på foder och tillskott som säljs. Men det går fortfarande att köpa bra koppar och bra zink löst och högst troligt få samma effekt sålänge du ger rätt mängd.
 
Min hade också hålvägg men även problem med hovbenet pga en hovslagare.
Jag minns inte om min var halt länge faktiskt, hon fick en specialsko (kan ha varit kanske en ringsko eller något liknande?)
Sula kan bli problem på min med, hon är väldigt känslig.
Det som gjorde susen på min var ett hovtillskott. Jag lovar, jag har pluggat på dessa tillskott till förbannelse och testat lika många men jag hittade då egentligen bara två tillskott på marknaden som fungerade med forskning (då iallafall). Till och med hovslagaren, som var skeptisk till tillskott reagerade på hovtillväxten och kvaliten. Hoof First. Jag har bilder på detta. Min hade rensad hålvägg från kronranden hela vägen ner.
Tack för tipset, nu har jag beställt till min ena häst.
 
De hästar jag haft hand om, som haft betydligt mindre hålväggar än TS har fått stå på box i långa perioder för att hoven måste växa ut. Fått förklarat att ligament och hovväggen som är kvar tar väldigt stor skada av att belastas när hoven är så skadad.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 911
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 650
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 879
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 856
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp