Bukefalos 28 år!

Hur börja skilja sig med små barn? Del II

Vi är kvar i boendefrågan. Han bor kvar och jag försöker få till insikten att det ÄR slut och inget mer att diskutera. Men jag har kontaktat advokat nu....
Hoppas du får en riktigt bra advokat som får saker att hända.

Det är väl inte du som betalar både hans boende i huset OCH ditt eget boende? Du behöver inte svara, men OM det skulle vara så, så lär han knappast vilja flytta ut och börja ta ansvar för sin egen ekonomi.
 
Men visst är det så att när skilsmässan är klar så har delägare i fastighet rätt att begära försäljning (om man inte fördelat fastigheten 100% som resultat av bodelningen) ? Det är väl inget man behöver komma överens om?

Det är väl sånt man kommer överens om i bodelningen? Efter bodelning är det väl (juridiskt) bara att följa set avtal man kommit överens om?
 
Det är väl sånt man kommer överens om i bodelningen? Efter bodelning är det väl (juridiskt) bara att följa set avtal man kommit överens om?
Jo, det kanske är så att en delägare i en fastighet alltid har rätt att begära försäljning av sin del, men det lär inte vara möjligt under bodelningsprocessen tänker jag.
 
Jo, det kanske är så att en delägare i en fastighet alltid har rätt att begära försäljning av sin del, men det lär inte vara möjligt under bodelningsprocessen tänker jag.
Andra fastighetsägare har det enligt samäganderättslagen. Men det finns särskilda spärrar för maka/make när det gäller giftorättsgods som utgör (har utgjort?) gemensam bostad. Det är bodelningen som gör en fri från kravet på medgivande.

När det finns en sådan specialregel så antar jag det borde utgöra hinder för att använda samäganderättslagens möjlighet till tvångsförsäljning, annars skulle den ju bli meningslös om den gick att kringgå.
 
Vi är kvar i boendefrågan. Han bor kvar och jag försöker få till insikten att det ÄR slut och inget mer att diskutera. Men jag har kontaktat advokat nu....
Jag hoppas processen går fort, så att han kan störa dig så lite som möjligt.
Vill också säga att WOW, vilken resa du gör!
Blir alltid lika förundrad över skillnaden i såna här trådar mellan första inlägget och var det sen utvecklar sig!
Önskar dig all lycka i ditt nya liv♥️
 
Jag hoppas processen går fort, så att han kan störa dig så lite som möjligt.
Vill också säga att WOW, vilken resa du gör!
Blir alltid lika förundrad över skillnaden i såna här trådar mellan första inlägget och var det sen utvecklar sig!
Önskar dig all lycka i ditt nya liv♥️
Tack, tack,tack snälla ♥️

Jag har själv svårt att ta in allt faktiskt. Jag är nog på samma ställe där ... Jag har fått gå ner i arbetstid för att orka, vilket inte hjälper när det gäller hyran osv. Sen har minsta varit otroligt sjuk under våren så det har varit kämpigt, det har varit svårt att tänka... Ekonomiskt var det ju ändå lättare,fast han bidrog med ersättning så var det ju ändå nått... Företagshälsovården har hjälpt mig mycket. Fast jag fått gå till facket pga att ledningen tycker att jag har för mycket privat... Det tar att höra. Men jag kan inte leta nytt nu när jag har fast och snart förhoppningsvis är skild på papper.

Men. Ett steg i taget. Om än myrsteg.
 
Tack, tack,tack snälla ♥️

Jag har själv svårt att ta in allt faktiskt. Jag är nog på samma ställe där ... Jag har fått gå ner i arbetstid för att orka, vilket inte hjälper när det gäller hyran osv. Sen har minsta varit otroligt sjuk under våren så det har varit kämpigt, det har varit svårt att tänka... Ekonomiskt var det ju ändå lättare,fast han bidrog med ersättning så var det ju ändå nått... Företagshälsovården har hjälpt mig mycket. Fast jag fått gå till facket pga att ledningen tycker att jag har för mycket privat... Det tar att höra. Men jag kan inte leta nytt nu när jag har fast och snart förhoppningsvis är skild på papper.

Men. Ett steg i taget. Om än myrsteg.
Heja dig!! ❤️
 
Kära, kära, fantastiska Bukefalister ♥️

Jag har läst varje meddelande mer än 100 gånger den här resan...

Allt är klart.

Men efter alla papper varit påskrivna av parter osv så började nästa resa med eftervåld. Eftervåld som är mer subtilt. Han kan komma till offentliga platser där jag är med barnen för han "har vägarna förbi".
Jag skulle kunna skriva noveller om saker han sagt, men jag har varit för rädd för att skriva här ifall han skulle hitta hit. Men i Hans värld nu är det är så ofattbart, att jag aldrig insett hur mycket han älskar mig... att Det är det stora misstaget från hans sida...

Jag har svart på vitt att "inget våld finns i hemmet" från en instans, så mitt förtroende där är helt förbrukat. Jag kommer aldrig orka samarbeta med dom igen tyvärr...

Så, jag lever mitt liv.. samtidigt som den där galna världen gör sig påmind ibland.
Men jag lever i ett hus där jag idag kände för första gången att värmen börjar gå in i mig när jag åt frukost i trädgården, och jag törs andas, och att jag ville berätta det för Er ♥️

Jag har varit sjukskriven en period då jag fick traumaterapi, jag har fortfarande samtalsstöd och det hjälper. Jag läser ibland förra tråden från början till slut. Den är mitt fundament när jag tänker att "nej, men så kan det inte ha varit"... För mitt minne fungerar dåligt dessvärre.. jag glömmer saker, hjärnan förtränger, men jag kan få flashbacks och bli förstenad ibland. Men tråden hjälper mig att få en kronologisk ordning när jag gör mina övningar.

Något som tog hårt var att jag, efter att min psykolog sa att jag skulle leva och ta chanser så jag skulle få distans till mitt förra livskapitel. Så tog jag kontakt med den arbetskollega jag tyckte var så snäll, trevlig och snygg som få. Vi hade kontakt ett tag och skrev sms, han skrev på en snap jag lade upp (X har INTE snap) och skrev "God Jul ♥️" till mig. Men sen ekade det tomt. Jag kom med förslag på att ta en kaffe, han tackade ja men det blev inställt... Vi är på samma ställe, men på olika avdelningar i samma koncern så jag träffar honom inte dagligen. Men ser honom ibland honom då och då. Och varje gång så blir jag lika påverkad och kan inte bli arg, bara ledsen... Vi sågs på ett event och jag skrev att det var trevligt att ses och hur det var med honom. Han svarade att det var länge sen och undrade hur det var med mig. Så jag svarade och undrade om vi kanske kunde ses.. men ghostad på nytt.

Så. Tack ♥️ för all tid ni tagit på att svara och varit engagerade.. även om jag inte vet vilka ni är, eller var ni finns. Ni har betytt hela världen för mig under den här resan så jag fortsatte att gå framåt. Jag hoppas den kanske också hjälper någon som läser och känner igen sig i något... Jag ringer fortfarande Kvinnofridslinjen, och är öppen med dom jag litar på. Jag har kontakt med de från min Kvinnogrupp ♥️ och samtalsstöd från Familjeterapin i kommunen kostnadsfritt. Det låter kanske mycket,men jag behövde allt och lite till för att inte gå tillbaka. Det skriver jag till Dig som vill lämna ♥️ jag finns här på pm om jag kan så hjälpa till att lämna.
 
@Framtiden så skönt att höra ifrån dig!

Vad gäller att han anser att du aldrig insett hur mycket han älskar dig så är detta ju helt oviktigt, problemet verkar vara att han vägrar att inse hur lite du älskar honom.

Jättebra att du har stöd från flera håll, man behöver det, särskilt när man blivit manipulerad och det vridna blivit normaliserat.
 
@Framtiden så skönt att höra ifrån dig!

Vad gäller att han anser att du aldrig insett hur mycket han älskar dig så är detta ju helt oviktigt, problemet verkar vara att han vägrar att inse hur lite du älskar honom.

Jättebra att du har stöd från flera håll, man behöver det, särskilt när man blivit manipulerad och det vridna blivit normaliserat.
Ja, det är otroligt hur påverkad man blir.. min psykolog har tagit upp det flera gånger, att jag har så svårt att ta in Att det är våld. Men till slut så gick det upp för mig. Jag tog hellre på mig det än att kalla honom Våldsutövare... För om jag säger att det är Våld... Så är det detsamma som att jag måste ta in att han har gjort saker avsiktligt, att det inte är dom ursäkter han säger... Utan att han var/är medveten/manipulerar. Det är svårt att ta in, samma person som jag Har haft goda minnen med, som är far till mina barn.

Vi har pratat mycket om det traumatiska bandet och hur det påverkar. Samt normaliseringsprocessen.

Det är mycket mer komplicerat än vad många nog tror ♥️

Men jag är på väg att få mer och mer distans till hans raljerande sätt, men med samma sätt man hanterar giftormar...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
22 615
Senast: sthu
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 495
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
562
Senast: Murray
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 544
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp