Hur gör man med sin framtid egentligen?

Bonden

Trådstartare
Hej!

Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid bott i stan, med föräldrar som både är och har varit, absolut stöttande, men också väldigt ointresserade.
Jag började på ridskola när jag var 8 år gammal och slutade när jag var 13. Sedan jag var 12 har jag haft tre olika medryttarhästar varav två stycken som jag fortfarande tar hand om och då hållit på med i 4 år. Jag har varit på ridläger flera år och under sommaren 2023 hyrde jag en sommarponny som jag hade eget ansvar över.

Nu fyller jag 16 i mars och ska börja gymnasiet till hösten, och jag är väldigt osäker över detta. Jag är väldigt sugen på att flytta ifrån Stockholm och ut på landet, men mina föräldrar är inte intresserade av att jag flyttar ensam (till ett vinterbonat hus vi har på landet) eller att flytta med mig.

Mitt dilemma är att jag verkligen vill bo och leva ett liv på landet. Jag mår så bra av att omge mig med djur och natur och det är verkligen vad jag vill jobba med i framtiden.
Jag har både arbetat och hjälpt till på olika gårdar, både spannmålsgårdar och mjölkgårdar och det tycker jag mycket om.
Jag har också jobbat mycket i stall och har inga problem att ta i, jag tycker om att vara aktiv och känna att jag gör “meningsfulla” saker.

Problemet främst gällande gymnasievalet är att jag inte kan tänka mig något värre än att bo kvar i Stockholm. Jag har funderat på olika naturbruksgymnasium men har ändå fallit tillbaka på att det är bäst att ha en teoretisk utbildning i ryggen för att kunna välja och vraka utbildningsmässigt efteråt, om det skulle vara av intresse då.
Det jag försöker framföra till mina föräldrar är att vi skulle flytta till en liten gård på landet där jag, i en drömvärld, skulle kunna ha en häst och fortsätta utvecklas på denna och också ha närmare till andra djur, som får och getter exempelvis.

Jag har funderat och pratat med mina föräldrar om att köpa häst i stan, men de höga stallhyrorna skrämmer iväg oss allihopa. Jag förstår absolut risken med att köpa en häst utan hästkunniga föräldrar, samt om vi skulle ha hästen på någon slags egen gård. Jag förstår att detta inte är optimalt och att det är bäst, om man har häst i min ålder, att även ha hästkunniga vuxna.
Det jag dock tycker känns väldigt synd är att jag ska påverkas av något mina föräldrar valt att inte hålla på med. Det finns såklart ungdomar i min ålder som vuxit upp med hästföräldrar, egna hästar, bra tränare och ett större stöd hemifrån, och för de är det lättare att lyckas.
Men jag har ett otroligt stort intresse för detta och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Jag har kollat på beridarprogrammet, som är en tre år lång yrkesutbildning efter gymnasiet, och dessa kräver förstås förkunskaper som jag i dagsläget inte har, ex. Lägst MSV-B dressyr och 1.30 i hoppning.
Om jag ska fortsätta utvecklas i den riktning jag vill så känner jag att egen häst åtminstone är första steget. De medryttarhästar jag har i nuläget är underbara och betyder väldigt mycket för mig, men de ger mig inte förutsättningarna att fortsätta utvecklas på det här sättet. Ridskola är för mig inte aktuellt då jag ärligt talat känner mig helt färdig i den miljön.
Jag förstår, som sagt, riskerna med att inte ha hästvana föräldrar.
Men ska jag helt strunta i att försöka utvecklas då? Kanske är det så, eller så blir det så.
Enligt de så ska jag kämpa mig igenom tre år till här för att sedan kunna leva ett liv på landet med djur och natur.
Jag tror bara inte att de riktigt förstår hur “utanför” lantlivet jag verkligen är. Jag vet inte hur livet på en gård funkar, inte hur det går till när man äger stora djur, som kor eller hästar och/eller har en fastighet som innebär underhåll.
Med detta menar jag att jag, om jag skulle stanna kvar här i tre år, skulle börja med lantlivet helt från noll och skulle vara tvungen att lära mig detta i vuxen ålder och inte ha den grund som de flesta som lever som bönder eller äger gårdar har.
Ridmässigt känner jag att det är orimligt att jag skulle fortsätta i tre år med i värsta fall sporadisk eller ridning på låg nivå utbildningsmässigt, för att sedan lära mig höga dressyrklasser och hoppa högt efter.
Med tanke på de som har en mycket bredare grund där de kanske tävlat och tränat mycket i tonåren skulle jag även där ligga väldigt långt bakom, om jag inte börjar nu.

Jag ber om ursäkt om detta låter flummigt eller knäppt, men jag är bara så uppgiven över hur jag ska göra. En teoretisk utbildning är självklart för mig, det är bara så att säga boendet som gör mig orolig. Jag vet inte om jag orkar tre år till i storstan.

Tack på förhand,

Orolig stadsbo :(
 
Hej!

Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid bott i stan, med föräldrar som både är och har varit, absolut stöttande, men också väldigt ointresserade.
Jag började på ridskola när jag var 8 år gammal och slutade när jag var 13. Sedan jag var 12 har jag haft tre olika medryttarhästar varav två stycken som jag fortfarande tar hand om och då hållit på med i 4 år. Jag har varit på ridläger flera år och under sommaren 2023 hyrde jag en sommarponny som jag hade eget ansvar över.

Nu fyller jag 16 i mars och ska börja gymnasiet till hösten, och jag är väldigt osäker över detta. Jag är väldigt sugen på att flytta ifrån Stockholm och ut på landet, men mina föräldrar är inte intresserade av att jag flyttar ensam (till ett vinterbonat hus vi har på landet) eller att flytta med mig.

Mitt dilemma är att jag verkligen vill bo och leva ett liv på landet. Jag mår så bra av att omge mig med djur och natur och det är verkligen vad jag vill jobba med i framtiden.
Jag har både arbetat och hjälpt till på olika gårdar, både spannmålsgårdar och mjölkgårdar och det tycker jag mycket om.
Jag har också jobbat mycket i stall och har inga problem att ta i, jag tycker om att vara aktiv och känna att jag gör “meningsfulla” saker.

Problemet främst gällande gymnasievalet är att jag inte kan tänka mig något värre än att bo kvar i Stockholm. Jag har funderat på olika naturbruksgymnasium men har ändå fallit tillbaka på att det är bäst att ha en teoretisk utbildning i ryggen för att kunna välja och vraka utbildningsmässigt efteråt, om det skulle vara av intresse då.
Det jag försöker framföra till mina föräldrar är att vi skulle flytta till en liten gård på landet där jag, i en drömvärld, skulle kunna ha en häst och fortsätta utvecklas på denna och också ha närmare till andra djur, som får och getter exempelvis.

Jag har funderat och pratat med mina föräldrar om att köpa häst i stan, men de höga stallhyrorna skrämmer iväg oss allihopa. Jag förstår absolut risken med att köpa en häst utan hästkunniga föräldrar, samt om vi skulle ha hästen på någon slags egen gård. Jag förstår att detta inte är optimalt och att det är bäst, om man har häst i min ålder, att även ha hästkunniga vuxna.
Det jag dock tycker känns väldigt synd är att jag ska påverkas av något mina föräldrar valt att inte hålla på med. Det finns såklart ungdomar i min ålder som vuxit upp med hästföräldrar, egna hästar, bra tränare och ett större stöd hemifrån, och för de är det lättare att lyckas.
Men jag har ett otroligt stort intresse för detta och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Jag har kollat på beridarprogrammet, som är en tre år lång yrkesutbildning efter gymnasiet, och dessa kräver förstås förkunskaper som jag i dagsläget inte har, ex. Lägst MSV-B dressyr och 1.30 i hoppning.
Om jag ska fortsätta utvecklas i den riktning jag vill så känner jag att egen häst åtminstone är första steget. De medryttarhästar jag har i nuläget är underbara och betyder väldigt mycket för mig, men de ger mig inte förutsättningarna att fortsätta utvecklas på det här sättet. Ridskola är för mig inte aktuellt då jag ärligt talat känner mig helt färdig i den miljön.
Jag förstår, som sagt, riskerna med att inte ha hästvana föräldrar.
Men ska jag helt strunta i att försöka utvecklas då? Kanske är det så, eller så blir det så.
Enligt de så ska jag kämpa mig igenom tre år till här för att sedan kunna leva ett liv på landet med djur och natur.
Jag tror bara inte att de riktigt förstår hur “utanför” lantlivet jag verkligen är. Jag vet inte hur livet på en gård funkar, inte hur det går till när man äger stora djur, som kor eller hästar och/eller har en fastighet som innebär underhåll.
Med detta menar jag att jag, om jag skulle stanna kvar här i tre år, skulle börja med lantlivet helt från noll och skulle vara tvungen att lära mig detta i vuxen ålder och inte ha den grund som de flesta som lever som bönder eller äger gårdar har.
Ridmässigt känner jag att det är orimligt att jag skulle fortsätta i tre år med i värsta fall sporadisk eller ridning på låg nivå utbildningsmässigt, för att sedan lära mig höga dressyrklasser och hoppa högt efter.
Med tanke på de som har en mycket bredare grund där de kanske tävlat och tränat mycket i tonåren skulle jag även där ligga väldigt långt bakom, om jag inte börjar nu.

Jag ber om ursäkt om detta låter flummigt eller knäppt, men jag är bara så uppgiven över hur jag ska göra. En teoretisk utbildning är självklart för mig, det är bara så att säga boendet som gör mig orolig. Jag vet inte om jag orkar tre år till i storstan.

Tack på förhand,

Orolig stadsbo :(
Sök in på ett naturbruk där dom har inriktning för ridning så kan du bo på internat och sen läser du natur. Det ger samma behörigheter som om du skulle gå en teoretisk linje i stan.
 
Jag skulle rekommendera att läsa lantbruk häst.
Då det krävs tillstånd för att ha många hästar och verksamhet med häst är det bra att ha i bakfickan.
Jag upptäckte att jag hade behövt det när jag skulle driva stall.
Jag gick naturvetenskaplig linje. Och kompletterade med en universitetskurs på Alnarp för att få till det.
Det är lättare att komplettera de teoretiska ämnena.

Just nu tränar jag på att köra traktor vid över 60.
Det hade varit en fördel att få lära sig det på gymnasiet.
 
Jag känner verkligen igen mig i din beskrivning, från min egen uppväxt. Vi bodde visserligen på landet, men mina föräldrar var helt ointresserade av hästar och jag hade en dröm, en längtan, ett driv som var otroligt stark, och jag var frustrerad för att jag inte kunde forma det liv jag ville ha.
Självklart har det påverkat mina möjligheter som vuxen, att inte ha egen häst att utvecklas med gör som du säger att man halkar efter ridmässigt jämfört med de som har fina, välutbildade hästar att rida dagligen. Samtidigt fick jag en bred "utbildning" genom att den enda valuta jag hade var mitt eget arbete - genom att vara flitig, läraktig, pålitlig och ambitiös arbetade jag mig fram i olika stall och fick rida en hel del olika hästar. Att lära sig både att jobba för sin dröm och att rida många olika, inte alltid så lätta hästar är också något som jag haft stor nytta av. Jag flyttade till en lägenhet i stan för att kunna gå gymnasiet, och sen följde ett antal år i lägenheter i städer för att skaffa en bra utbildning. Hela tiden hade jag drömmen om livet på landet med egna djur. Samtidigt så insåg jag att grunden för att kunna leva det livet är en bra inkomst, så jag skaffade utbildning och hade några jobb i staden innan jag förverkligade drömmen. Det var ibland väldigt tufft! När jag tog examen från universitetet köpte jag en egen häst och började tävla dressyr, det var en fantastisk känsla. Idag lever jag i mycket det liv jag drömde om som ung, men vägen dit har inte varit enkel. Samtidigt tror jag att jag uppskattar det så mycket mer just därför. Mitt råd till dig är - håll fast vid din dröm, jobba hårt för att uppnå den, men tygla också din otålighet. Du kommer nå dit!
 
Jag känner verkligen igen mig i din beskrivning, från min egen uppväxt. Vi bodde visserligen på landet, men mina föräldrar var helt ointresserade av hästar och jag hade en dröm, en längtan, ett driv som var otroligt stark, och jag var frustrerad för att jag inte kunde forma det liv jag ville ha.
Självklart har det påverkat mina möjligheter som vuxen, att inte ha egen häst att utvecklas med gör som du säger att man halkar efter ridmässigt jämfört med de som har fina, välutbildade hästar att rida dagligen. Samtidigt fick jag en bred "utbildning" genom att den enda valuta jag hade var mitt eget arbete - genom att vara flitig, läraktig, pålitlig och ambitiös arbetade jag mig fram i olika stall och fick rida en hel del olika hästar. Att lära sig både att jobba för sin dröm och att rida många olika, inte alltid så lätta hästar är också något som jag haft stor nytta av. Jag flyttade till en lägenhet i stan för att kunna gå gymnasiet, och sen följde ett antal år i lägenheter i städer för att skaffa en bra utbildning. Hela tiden hade jag drömmen om livet på landet med egna djur. Samtidigt så insåg jag att grunden för att kunna leva det livet är en bra inkomst, så jag skaffade utbildning och hade några jobb i staden innan jag förverkligade drömmen. Det var ibland väldigt tufft! När jag tog examen från universitetet köpte jag en egen häst och började tävla dressyr, det var en fantastisk känsla. Idag lever jag i mycket det liv jag drömde om som ung, men vägen dit har inte varit enkel. Samtidigt tror jag att jag uppskattar det så mycket mer just därför. Mitt råd till dig är - håll fast vid din dröm, jobba hårt för att uppnå den, men tygla också din otålighet. Du kommer nå dit!
Tack för så fint och genomtänkt svar!! ❤️ Så glad för din skull att du nu lever ett liv likt ditt drömliv, dit ska jag också.
 
Jag är inte heller uppvuxen på landet,och hade ointresserade föräldrar. Hade en medryttarhäst med snäll ägare och fick tävla lite på lätt nivå. Gick natur på gymnasiet, var i England och red lite galopphästar och hittade sedan agronom - husdjur på universitetet. En utbildning du kanske skulle gilla? Den hade nog gillat dig!
Idag bor jag på en liten hästgård och det mesta med driften lär man sig med tiden :)
 
Åh vad roligt med galopphästar i England!! Det tycker jag låter väldigt spännande. Jag har faktiskt funderat på agronom och tror jag skulle trivas med det. 🤗
 
Naturbruksgymnasium med fullständiga kurser i det teoretiska ger full behörighet till högskola/universitet.

Det man får på naturbruksgymnasium, är praktisk och teoretisk kunskap om maskiner, redskap, djurskötsel och odling på ett sätt som är bra att ha med sig om/när livet ger möjlighet att ha egen verksamhet på en egen gård.

Bor gör man på internat, så familjen behöver inte flytta, det vill sällan familjer, om de inte själva råkar vara intresserade.

Jag ville egentligen gå naturbruk, då för länge sedan, men valde istället vanlig teoretisk natur. Därpå studier och arbete med IT.

Det fördröjde bara min flytt till gård med djur, hästar och får, med sisådär 20-25 år. Och jag har fått kämpa för att "ta igen" det jag kunde haft med mig från gymnasiet i form av att bl.a. som @Inte_Ung säger att kunna köra traktor och koppla på redskap, och förstå hur beten och vallar ska skötas.

Du stänger antagligen fler dörrar för framtiden genom att gå ett "vanlig" teoretisk t program nu, istället för naturbruk, än vad föräldrar och en del andra vuxna i stadsmiljö förstår.

Följ ditt hjärta, men om du väljer naturbruk, måste det inte nödvändigtvis vara en hästinriktning, en del naturbruksskolors hästinriktningar är väldigt ensidigt inriktade på enbart ridning av klassisk engelsk typ, så titta på utbildningarnas innehåll, för att få allsidighet.

Det passar bra med allsidighet, om man vill läsa vidare till husdjursagronom efter gymnasiet.

Lycka till!
 
Jag längtade till landet hela min uppväxt och även efter det, så jag förstår dig. Jag var 34 när jag äntligen flyttade till vår gård på landet.
Jag är övertygad om att du överlever tre år till i stan. Men du kan ju alltid försöka hitta lufthål på landet, t.ex någon gård där du kan jobba extra eller så, för att komma in i lantlivet.
Du har fått bra svar före mig, men något jag vill tillägga är att "jobba med hästar" kan låta som en dröm. Men det kan också bli så att man hamnar i läget där man inser att det inte är ett dugg kul att sköta, träna och tävla med sina egna hästar om man jobbar heltid med andras hästar på övrig tid. Jag hamnade själv i ett sånt läge och det fick mig att inse att hästar var min hobby, något jag gjorde för mitt eget höga nöjes skull.
@warg skrev det bra:
Hela tiden hade jag drömmen om livet på landet med egna djur. Samtidigt så insåg jag att grunden för att kunna leva det livet är en bra inkomst, så jag skaffade utbildning och hade några jobb i staden innan jag förverkligade drömmen
 
Hej!

Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid bott i stan, med föräldrar som både är och har varit, absolut stöttande, men också väldigt ointresserade.
Jag började på ridskola när jag var 8 år gammal och slutade när jag var 13. Sedan jag var 12 har jag haft tre olika medryttarhästar varav två stycken som jag fortfarande tar hand om och då hållit på med i 4 år. Jag har varit på ridläger flera år och under sommaren 2023 hyrde jag en sommarponny som jag hade eget ansvar över.

Nu fyller jag 16 i mars och ska börja gymnasiet till hösten, och jag är väldigt osäker över detta. Jag är väldigt sugen på att flytta ifrån Stockholm och ut på landet, men mina föräldrar är inte intresserade av att jag flyttar ensam (till ett vinterbonat hus vi har på landet) eller att flytta med mig.

Mitt dilemma är att jag verkligen vill bo och leva ett liv på landet. Jag mår så bra av att omge mig med djur och natur och det är verkligen vad jag vill jobba med i framtiden.
Jag har både arbetat och hjälpt till på olika gårdar, både spannmålsgårdar och mjölkgårdar och det tycker jag mycket om.
Jag har också jobbat mycket i stall och har inga problem att ta i, jag tycker om att vara aktiv och känna att jag gör “meningsfulla” saker.

Problemet främst gällande gymnasievalet är att jag inte kan tänka mig något värre än att bo kvar i Stockholm. Jag har funderat på olika naturbruksgymnasium men har ändå fallit tillbaka på att det är bäst att ha en teoretisk utbildning i ryggen för att kunna välja och vraka utbildningsmässigt efteråt, om det skulle vara av intresse då.
Det jag försöker framföra till mina föräldrar är att vi skulle flytta till en liten gård på landet där jag, i en drömvärld, skulle kunna ha en häst och fortsätta utvecklas på denna och också ha närmare till andra djur, som får och getter exempelvis.

Jag har funderat och pratat med mina föräldrar om att köpa häst i stan, men de höga stallhyrorna skrämmer iväg oss allihopa. Jag förstår absolut risken med att köpa en häst utan hästkunniga föräldrar, samt om vi skulle ha hästen på någon slags egen gård. Jag förstår att detta inte är optimalt och att det är bäst, om man har häst i min ålder, att även ha hästkunniga vuxna.
Det jag dock tycker känns väldigt synd är att jag ska påverkas av något mina föräldrar valt att inte hålla på med. Det finns såklart ungdomar i min ålder som vuxit upp med hästföräldrar, egna hästar, bra tränare och ett större stöd hemifrån, och för de är det lättare att lyckas.
Men jag har ett otroligt stort intresse för detta och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Jag har kollat på beridarprogrammet, som är en tre år lång yrkesutbildning efter gymnasiet, och dessa kräver förstås förkunskaper som jag i dagsläget inte har, ex. Lägst MSV-B dressyr och 1.30 i hoppning.
Om jag ska fortsätta utvecklas i den riktning jag vill så känner jag att egen häst åtminstone är första steget. De medryttarhästar jag har i nuläget är underbara och betyder väldigt mycket för mig, men de ger mig inte förutsättningarna att fortsätta utvecklas på det här sättet. Ridskola är för mig inte aktuellt då jag ärligt talat känner mig helt färdig i den miljön.
Jag förstår, som sagt, riskerna med att inte ha hästvana föräldrar.
Men ska jag helt strunta i att försöka utvecklas då? Kanske är det så, eller så blir det så.
Enligt de så ska jag kämpa mig igenom tre år till här för att sedan kunna leva ett liv på landet med djur och natur.
Jag tror bara inte att de riktigt förstår hur “utanför” lantlivet jag verkligen är. Jag vet inte hur livet på en gård funkar, inte hur det går till när man äger stora djur, som kor eller hästar och/eller har en fastighet som innebär underhåll.
Med detta menar jag att jag, om jag skulle stanna kvar här i tre år, skulle börja med lantlivet helt från noll och skulle vara tvungen att lära mig detta i vuxen ålder och inte ha den grund som de flesta som lever som bönder eller äger gårdar har.
Ridmässigt känner jag att det är orimligt att jag skulle fortsätta i tre år med i värsta fall sporadisk eller ridning på låg nivå utbildningsmässigt, för att sedan lära mig höga dressyrklasser och hoppa högt efter.
Med tanke på de som har en mycket bredare grund där de kanske tävlat och tränat mycket i tonåren skulle jag även där ligga väldigt långt bakom, om jag inte börjar nu.

Jag ber om ursäkt om detta låter flummigt eller knäppt, men jag är bara så uppgiven över hur jag ska göra. En teoretisk utbildning är självklart för mig, det är bara så att säga boendet som gör mig orolig. Jag vet inte om jag orkar tre år till i storstan.

Tack på förhand,

Orolig stadsbo :(
Var i Stockholm bor du? Om du vill lära dig om gård och hjälpa till med hästar så får du gärna komma ut till mig ❤️
Jag har gjort samma val som det låter som att du lutar mot - teoretisk utbildning och jobb med bra lön så jag har råd att ha (flera) hästar och leva livet på gård. Även om jag önskar att jag hade mer tid för hästarna så känns det som helt rätt val.

Jag har varit i liknande situation. Inga hästintresserade föräldrar men ett stort eget driv. Hade turen att ändå få en foderponny i tonåren och sedan köpa en. Tävlat aktivt tack vare att mina föräldrar blev mer och mer engagerade men jag har ju aldrig fått hjälp i det vardagliga. När stallkompisarna blev skjutsade till och från stallet så åkte jag buss och tåg… Å andra sidan är det bara jag som fortfarande har kvar hästintresset idag 😅
 
Alltså jag förstår dig fullt ut! Jag är med landetmänniska in i hjärta och själ- uppväxt på en underbar gård med hästar och kor ❤. När mina föräldrar fortfarande var gifta (pappa var och är stadsmänniska) så gick mamma med på att flytta till (nu en av de sämre stadsdelarna i stan) lägenhet och byta med en dansk familj som fick bo i vårt hus ett år och nä fy...Jag var 3-4 år satt i fönstrets och grät och ville hem till gården har jag fått berättat för mig ❤.

Jag rekommendar med att söka till naturbruk; där har du många program att välja på och eftersom det ju är riksintag från hela landet kan du ju bo på internat 😊. Nu läste inte jag häst eller lantbruk utan djursjukvård meeen så härlig skola! Jag gillar ju att få lära mig praktiskt varvat med teori och utöver djuren hade vi ju traktorkörning (basmaskin körning) förvisso kunde jag ju testa hemma men jag kom inte igång förrän i gymnasiet hehe och vi var ute i skogen med röjsågar 😊
 
Jag drömde också hela min barndom om att bo på landet och kunna ha egna hästar. Det var för dyrt i stan. Jag ägnade all ledig tid på ridskolan och kände aldrig att det begränsade mig. Känner nu som vuxen att jag lärde mig otroligt mycket där. Hade släktingar som var bönder, med både kor och hästar. Så hade turen att kunna jobba hos dem på sommrarna som tonåring.
Gick sen natur på gymnasiet i stan, för mina föräldrar tyckte det var bortkastad tid att gå naturbruk. Egentligen tror jag att de ville jag skulle bo hemma lite längre. Valde natur mest för att jag hade lätt för skolan och naturvetenskap intresserade mig mest.
Fick jobb på Island efter gymnasiet och trivdes som fisken i vattnet och blev kvar. Det var verkligen att bo på landet och vara nära natur och djur. Men efter några år efter utbildning inom häst och hästjobb, insåg jag att jag hellre hade hästarna som fritidsintresse. Det var inte lika roligt när det var ett jobb och låg lön för mycket jobb. Var då väldigt glad att jag hade gått natur på gymnasiet och kunde välja nästan vilken utbildning jag ville.
Har numera en utbildning och ett jobb jag trivs väldigt bra med, bor nästan på landet (i alla fall inte i en stad) och kan ha hur många hästar jag vill och även andra djur.
Nästan alla mina barndomsvänner från ridskolan jobbade några år med hästar. Antingen efter gymnasiet eller direkt efter grundskolan. Men nu 25 år senare är det bara en som fortfarande har hästar som yrke, är ridlärare på ridskola.
 
Jag kommer från liknande bakgrund som du och frstår fullt ut frustrationen. Det går inte att ändra på sin familj, om de är ointresserade så är de, då får man göra vad man kan med det man har dvs sitt eget driv. Jag tycker att du ska söka en naturbruksutbildning. Min kusin gick naturbruksgymnasiet med naturvetenskaplig inriktning (djur special hette det på den tiden, vet ej vad det heter nu) och hon sökte in på läkarlinjen direkt efter gymnasiet och kom in där. Så det går mkt väl att söka till universitet direkt från naturbruksprogrammet. Om man vill.
Att leva med djur på gård är så mkt mer än ridning, och därför är det nog inte en nackdel att du hittar en bredare naturbruksutbildning än bara tänker renodlat ridgymnasium. Och har du teorin med dig och kan söka högskola, så har du ändå en plan B om du vill läsa vidare sen.

Jag gick ett ridgymnasium men har aldrig jobbat med häst. Jag insåg tidigt att jag hellre ville ha ett välbetalt jobb och häst på fritiden, på egna villkor. Jag har haft det bättre ställt än mina vänner som jobbat med häst, så jag har kunnat vara mer kräsen med hur jag velat ha mitt hästliv. Det har nog inte varit helt fel tror jag.

Jag hoppas att du följer din dröm. Gymnasietiden är lång i den åldern, den måste vara intressant för dig och inte bara för dina föräldrar :heart
 
Tack så jättemycket för era fina svar allihopa. Jag känner mig så tacksam över att få höra så många olika idéer och tankar och att ni tagit er tiden till att svara på min text. ❤️
 
Alltså nu kanske jag är en party pooper, men jag anser att en bred teoretisk utbildning är mer värd än en gymnasieutbildning i naturbruk/häst/whatever. 3 år går fort, i synnerhet när man är ung. Investera i din framtid och din utbildning säger jag. Utbilda dig brett. Sen har du råd att köpa och rida de fina hästarna istället för att vara arbetskraft åt andra som har pengarna till skillnad från vad du kommer ha om du följer ditt hjärta nu.

Att bo på landet omgiven av djur är liksom görbart (och ekonomiskt mer genomförtbart) med en välbetalande universitetsutbildning i bakfickan.
 
Alltså nu kanske jag är en party pooper, men jag anser att en bred teoretisk utbildning är mer värd än en gymnasieutbildning i naturbruk/häst/whatever. 3 år går fort, i synnerhet när man är ung. Investera i din framtid och din utbildning säger jag. Utbilda dig brett. Sen har du råd att köpa och rida de fina hästarna istället för att vara arbetskraft åt andra som har pengarna till skillnad från vad du kommer ha om du följer ditt hjärta nu.

Att bo på landet omgiven av djur är liksom görbart (och ekonomiskt mer genomförtbart) med en välbetalande universitetsutbildning i bakfickan.

Sanning med modifikation. Är man lite skoltrött kan en helt teoretisk utbildning vara ogenomförbar om man vill ha betyg som räcker nånstans. Bättre då att gå en utbildning man är intresserad av, och få bättre betyg i genomsnitt.

Själv hade jag VG och MVG från nian och kom in på allt jag ville gå på gymnasiet. Men jag var så skoltrött på gymnasiet att jag knappt fick godkänt i de teoretiska samhällsvetenskapsprogramkurserna. Hade G och IG i dem, VG och MVG i ämneskurserna på ridgymnasiet. Jag läste upp högskolebehörigheten på komvux senare. Om jag skulle ha gått enbart ett teoretiskt program hade jag nog fått göra om hela gymnasiet men tackvare poängen från VG/MVG kunde jag tillgodoräkna mig många poäng upp till sk slutbetyg.
3 år är lång tid att bita ihop för många tonåringar som inte sett annat än skola, lite glädje i tillvaron och skolan kan göra att man orkar mer. Bara en tanke.
 
Alltså nu kanske jag är en party pooper, men jag anser att en bred teoretisk utbildning är mer värd än en gymnasieutbildning i naturbruk/häst/whatever. 3 år går fort, i synnerhet när man är ung. Investera i din framtid och din utbildning säger jag. Utbilda dig brett. Sen har du råd att köpa och rida de fina hästarna istället för att vara arbetskraft åt andra som har pengarna till skillnad från vad du kommer ha om du följer ditt hjärta nu.

Att bo på landet omgiven av djur är liksom görbart (och ekonomiskt mer genomförtbart) med en välbetalande universitetsutbildning i bakfickan.
Det är lätt att komplettera med de teoretiska ämnena efteråt.
Men att få utbildning på maskiner och jordbruk är oerhört svårt att komma åt senare.
Jag har tur att min sambo kan lära mig.
Han är uppvuxen på gården vi bor på och lärde sig av sin pappa från det han var liten.
Då var det ju inget problem med att läsa natur och bli civilingenjör f.ö.
Vi är mycket tacksamma mot salig svärfar för allt som han har lärt ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 430
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 903
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 977
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp