Bukefalos 28 år!

Hur löser ni maten?

Lejonelle

Trådstartare
Jag har just fått reda på att jag har en sjukdom som gör att jag måste tänka på mattider och "lugn och ro" på ett helt annat sätt. Jag som hoppar över måltider, glömmer bort att dricka, sitter halvt på språng eller kastar i mig maten, eller blir otroligt förvånad varje gång jag upptäcker att jag visst måste äta idag.. också??

Mitt jobb är en utmaning med oregelbundna tider och långa arbetsdagar. Min fritid också, med oregelbundna tider och noll intresse för matlagning.

Men jag kan ju inte vara ensam om detta?

Hur får ni andra till det? Hur tänker ni?
Alla dietråd verkar ju anpassade till folk som jobbar måndag till fredag 8-17....
 
Sv: Hur löser ni maten?

Är det viktigt för ditt välmående får du ju se till att skapa förutsättningar i vardagen för riktiga måltider. Det handlar mycket om att skapa vanor, som så småningom går av sig själva men som i början kräver mer tanke och planering. Till en början får du klura ut hur du löser det rent praktiskt, om det är förberedda matlådor att plocka fram när du kommer hem, små mellanmål klara i påsar i väskan om du är på språng eller vad det nu är. Tidsmässigt får man till en början gå efter klockan och öva in ett regelbundet ätande. Att verkligen se till att sitta ner och duka fram sin mat och göra en måltid av ätandet kan också vara viktigt. Inget slafsande vid diskbänken och såväl mat som dryck på plats på bordet innan du slår dig ner. Vet du med dig att dina tider är oregelbundna får du förbereda dig för alla eventualiteter och kanske hellre äta ett mellanmål förebyggande än att upptäcka efteråt att du missat middagen med fyra timmar.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Enkelt men svårt. Man ställer en mat-och-sov-klocka.

Dvs man äter efter klockan, inte efter när man är hungrig. Jag planerar dagens intag i förväg. Ska jag plötsligt hitta på något ätbart i hastigheten blir det sällan lyckat. Har man vant sig vid att äta och dricka när man är hungrig och törstig kan det förstås vara en lite besvärligare övergång.

Det tar i allmänhet inte mer tid att planera, men kräver struktur. Det finns gott om enklare mat som man kan äta i hastigheten och ta med där ingen kyl eller mikro finns.

tanten - diabetiker
 
Sv: Hur löser ni maten?

Fortsätter spån-svamla:
Det där med att göra måltid av ätandet gäller även mellanmålen och ett tips är att öva dig på att verkligen tugga maten. Inte så att du måste sitta och räkna till tjugofem tuggningar eller lägga ner besticken mellan varje tugga, men öva dig på att verkligen tugga maten och inte lassa in nytt innan du svalt. Jag tror mycket på att öva - så småningom går det av sig självt men först måste du lära dig att en måltid är en paus från allt annat och en stund då du varvar ner.

Mina svar kanske är åt skogen, men jag har haft anledning att fundera en del kring såväl ätande som stress och hur stressigt arbete utan raster kombineras med ett vettigt ätande.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Det ÄR jättesvårt...
Jobbar också oregelbundet och har en aktiv fritid, och är inte heller så förtjust i att äta generellt, samtidigt som jag själv känner att kroppen och prestationerna är avhängiga vad jag stoppar i mig.
Jag mår allra bäst när jag får i mig nåt var 3-4:e timme och då inte för sötat eller för hög halt rena kolhydrater.
Jag har en sambo med samma tänk och vi brukar försöka peppa varandra.
Frukost tycker jag är svårast, är inte speciellt hungrig, men är noga med att göra iordning nåt som jag är hyfsat sugen på, gärna med ägg eller makrill eller leverpastej smörgås som är grövre.

Mellanmål försöker jag ta med någon proteinrik youghurt (har kommit en hel del nu på marknaden) o hemgjord musli, eller åtminstone några frukter, eller upptinade bär plus turkisk youghurt.
Lunch o middag gäller det att prioritera, så lätt att timmarna går och man plötsligt inte ätit på 7 timmar.
I värsta fall blir det flera mellanmål istf, men hellre det än inget anser jag?

Annars kan jag rekommendera soppor, finns viktväktarsoppor på burk som är goda, bara att stoppa i det man vill komplettera med för att få mer näring, även andra soppor kan man göra lite matigare enkelt.

Plocksallader som man kan plocka ihop själv i affären är ju ett alternativ, eller köpa det man gillar o själv fixa ihop en sallad.
Grillad kyckling med sallad o lite bröd är enkelt med.

Personligen har jag inga viktproblem men är inte alls förtjust i skräpmat i "värsta" fall köper jag en korv med bröd för att skjuta upp nästa mål.

Trots alla tankar runt maten är det ofta jag ändå står där o inte är sugen på någonting, eller upptäcker att det var lääänge sedan jag åt. Så segt för jag är ändå medelålders nu... En PT sa till mig för några år sedan, "Vad då, vem har sagt att det ska vara roligt att äta? Det är bara att göra.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Är det viktigt för ditt välmående

Jo, det är det minsta man kan säga. Kunde gått illa det här. Med andra ord måste det bli en förändring om magen ska hålla lika länge som resten av kroppen.

Jag tror mycket på att öva - så småningom går det av sig självt

Mycket klokt. Hur ska man kunna något av sig själv? Man får se det som vilken kunskap som helst. Och nöta in det. Tack.

jag har haft anledning att fundera en del kring såväl ätande som stress och hur stressigt arbete utan raster kombineras med ett vettigt ätande.

Mycket tacksam att få ta del av dina erfarenheter. Stressen har redan skadat mig, nu gäller det att se till att det inte blir värre.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Man ställer en mat-och-sov-klocka.

Ja, jag har redan en sovklocka men dags att sätta larmet på mattiderna också. Speciellt på jobbet!

Jag planerar dagens intag i förväg. Ska jag plötsligt hitta på något ätbart i hastigheten blir det sällan lyckat.

Nej, det är min erfarenhet också. Att det sällan blir lyckat, när jag kommer hem från jobbet kl 20 och inte har ätit sen jag åt en liten sallad kl 12.

Det tar i allmänhet inte mer tid att planera, men kräver struktur.

Disciplin också, tror jag. Jag kan ha tänkt i förväg men då "är jag inte sugen på det" eller "orkar inte laga mat" och då vill det gärna bli yoghurt istället.


Det finns gott om enklare mat som man kan äta i hastigheten och ta med där ingen kyl eller mikro finns.

Vad tänker du på då? För då vill det gärna bli något som är mindre bra. Jag äter inte mackor eftersom jag inte tål mjöl så bra.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Jag mår allra bäst när jag får i mig nåt var 3-4:e timme och då inte för sötat eller för hög halt rena kolhydrater.

Ja, det är samma här. Jag bojkottar socker och vitt mjöl som jag definitivt inte mår bra av.


Frukost tycker jag är svårast

Det tycker jag är lättast, då är jag alltid hungrig och jag är hemma och har bra alternativ tillgängliga. Havregrynsgröt brukar det bli. Nu på senare dagar äter jag istället en halv portion havregrynsgröt och ett scramblat ägg för bättre mättnadskänsla.

Mellanmål försöker jag ta med någon proteinrik youghurt

Jag är sällan sugen på mellanmål på förmiddagen, måste man verkligen äta det?

Lunch o middag gäller det att prioritera, så lätt att timmarna går och man plötsligt inte ätit på 7 timmar.

Ja, jag tänker alltid att jag ska ta lunch kl 12 men det slutar med att jag får kasta i mig min sallad på 10 minuter för att hinna äta över huvud taget. Det beror mest på att jag gjort en för tajt planering, för tätt emellan aktiviteter eller för mycket "ska bara". Sen kanske jag jobbar till kl 20 och har inte ätit sen den där salladen. Då när jag kommer hem är det inte läge för några långkok kan jag säga!

I värsta fall blir det flera mellanmål istf, men hellre det än inget anser jag?

Ja, fast i mitt fall blir det då mellanmål (=yoghurt) kanske 5 dagar i sträck. inte så bra i längden.

Annars kan jag rekommendera soppor

Ja, en matig soppa är verkligen gott men jag brukar inte stå mig så bra på dem, eftersom jag inte äter bröd. Konsekvensen blir en arg och hungrig Lejonelle kl 15 och det är INTE trevligt för omgivningen...
Men en bättre lunch och kanske soppan som mellanmål vore ett alternativ?


En PT sa till mig för några år sedan, "Vad då, vem har sagt att det ska vara roligt att äta? Det är bara att göra.

Ja, det är väl så jag måste se det. Att jag måste äta någonting på eftermiddagen och att jag måste planera vad jag ska äta på kvällen så att det finns något genomtänkt när jag kommer sent från jobbet.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Jaa... en fast frukosttid och samma sak varje dag så jag slipper fundera på vad jag ska frukostera på. Du skriver att du inte tål mjöl, gäller det alla sorters? Jag har celiaki och äter ett bröd gjort på quinoa och rismjöl just nu, det finns flera helt vete/korn/rågfria varianter. Kanske nåt att testa?

Har fast lunchtid också, äter alltid medtagen matlåda. Jag har möjlighet att värma min, det underlättar ju en del. Kanske inte applicerbart det heller.

Sedan har jag sån tur att maken tycker om att laga mat, så middagen sköter han. Som tur är, annars skulle de flesta av mina middagar bestå av fil och flingor... :o Jag skulle aldrig orka hålla på. Men han är inte till låns, så där har jag inga konkreta råd direkt...

Så - i slutänden kanske jag inte var mycket till hjälp egentligen. Mer än möjligen tipset om andra sorters bröd, om det kan tänkas funka. Bröd är ju ändå rätt enkelt... Det är kanske inte som om du har så mycket val egentligen, det MÅSTE väl ordna sig med maten om du inte ska bli värre? Men det är inte lätt.

Matklocka är nog en bra idé. För att komma ihåg.
 
Sv: Hur löser ni maten?

ställ mobilen att påminna dig vid vissa tidpunkter på dygnet

Jag har väldigt lätt för att glömma att äta om jag inte har barnen hemma. Och när man väl inser att man är jättehungrig så har man ju inte lust att påbörja matlagning.
I mitt fall finns det vissa fördelar med att jag är den enda i familjen som äter vegetariskt, för jag gör ofta större portioner av soppor, pastasåser, stroganof och vad det nu kan vara och sen fryser jag in det i portionsförpackningar. Överbliven pasta eller ris fryses också in i portionsburkar. Då har jag oftast en färdig måltid i frysen som jag kan tina och värma i mikron...
 
Sv: Hur löser ni maten?

Jag käkar lunch ute, annars hade jag aldrig fått ihop det. Så frukost vid 06, mellis 9.30, lunch 12 som då är ett lagat mål mat på lunchrestaurangen. Sen mellis 16 igen och väl hemma vid 19.30-20 så käkar jag nåt lättare eller lagad mat om sambon är hemma.

Hade jag inte ätit lunch ute hade det varit halvkris för jag har inte tid att laga mat på kvällen.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Min är också kock, men han är inte jättesugen på att laga mat när han kommer hem
 
Sv: Hur löser ni maten?

Du får helt enkelt planera in mattider, och se till att äta då. Du får kanske planerar matlagning, matlådor etc. på ett annat sätt.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Något som är enkelt att alltid ha med och som också mättar är nötter. Jag köper numera naturella nötter i lösvikt, det är billigare än de färdiga påsarna. Har alltid med mig i bilen, enklare att låta bli chokladkakor till lunch då :o

Har mer och mer gått över till att minska på socker och vetemjöl då hela kroppen mår mycket bättre av det.

Det gäller att hitta rutiner som fungerar. Jag t.ex. äter numera alltid ca 1 dl naturell yoghurt med blandade nötter och solrosfrön till frukost. Ev bär på oxå om jag råkar ha det hemma. Håller mig mätt länge på det. Där har jag hittat en rutin som fungerar, förr kunde jag allt ifrån hoppa över frukosten helt till att äta flera mackor. Inget av det var ju bra.

Ett annat tips är att skaffa barn, då blir man tvungen att hålla mattider för att inte barnen ska få blodsockerfall och bryta ihop :p
 
Sv: Hur löser ni maten?

Kan tipsa om att Maxi har kanonerbjudande på en juicemaskin just nu. Hur bra den är vet jag dock inte.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Jag återkommer med test, jag köpte en på förmiddagen men det var kortpris på den, så jag var tvungen att skaffa mig ett icakort. Ordinarie var mer än 1000 kr så jag tyckte det var värt ett kort :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 301
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 281
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 22/23
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp