Bukefalos 28 år!

Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Zoya

Trådstartare
Ja, på ett ungefär? Har ni koll på det? Kör ni strikt matbudget eller handlar ni så mycket/lite ni vill och så får det kosta vad det kostar helt enkelt?

Vi har kört den sistnämnda varianten men inte direkt "lyxhandlat" ändå utan vi har fyllt på när det behövts helt enkelt utan att direkt räkna på det. Satt dock och räknade på det ikväll eftersom vi börjat fundera på vart alla våra pengar tar vägen varje månad och insåg då att vi lägger typ 6-6500 kr på mat varje månad :eek:O_o och det tycker jag är lite i överkant på en familj på två vuxna och två barn på 9 och 6 år.
Alltså kommer det bli budget på maten hädanefter... :meh:
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag är själv och har rätt bra koll. Skriver tex alltid upp vad jag handlar för. Med hygienartiklar samt mat till katten och hunden kommer jag upp i ca 2.000:-/månaden.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi handlar när det passar och köper det vi behöver typ. Har lagt ner det där med att ha koll på matutgifterna, för vi äter så mycket ute ändå att det blir konstigt att räkna på bara det man äter hemma.

Men för några år sedan kollade vi vad vi spenderade på mat och det var rätt mycket. Efter det blev vi nog lite mer smarta, tex slutade vi att veckohandla eftersom vi ändå slänger rätt så mycket mat eftersom den hinner bli dålig innan vi äter upp den. Och det handlar mycket om att vi faktiskt äter ute såpass mycket att vi inte hinner äta de planerade middagarna hemma. Men också att storpack inte funkar för oss som bara är två.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag är själv och lägger ca 3000 kr på bara mat. Handlar det jag vill utifrån vad jag anser är god djurhållning, etiskt korrekt och hållbart. Svenskt såklart, så långt det är möjligt. Inga billighetsvaror, mat måste få kosta!
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Är i ensamhushåll med hund. Förr om tiden när jag var sambo hade jag stenkoll och ganska låg månadskostnad på mat. Har alltid lagat mycket storkok och köper gärna billigt kött mm som det är kort datum på.

Numera finns egentligen ingen koll alls men tror jag är ännu billigare i drift som själv. Jag äter relativt billig mat och det går inte åt så mycket. Bjuder jag hem folk eller liknande så får det kosta nästan hur mycket som helst och då ska det finnas mycket tillbehör som jag kanske inte äter till vardags själv. Så matkostnaden hänger mycket på vad jag gör just den månaden med andra folk. Blir däremot pizza lite oftare nu för tiden, och det kostar ju normalt sett mer än än vanlig middag man gör hemma.

Jag kan till exempel en vardag, koka en hel gryta med pasta och göra lite köttfärssås, sen äta det i tex tre dagar sen. Ren lathet, men det blir billigt också:D
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi är två vuxna och lägger lite drygt 4-4500 i månaden på mat/papper/vissa hygienartiklar. Då har jag inte räknat med kostnaden när vi äter ute, vilket jag nästan aldrig gör förutom en hämtsushi någon gång ibland. Maken äter lunch ute då och då medan jag alltid har matlåda.

Jag har blivit glutenintolerant, så min mat kostar mer nu. Förut klarade vi oss på 3-3500.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

insåg då att vi lägger typ 6-6500 kr på mat varje månad :eek:O_o

Om ni får mat som är hyfsat nyttig och som alla i familjen tycker om för den summan, kan jag inte tycka att det är särskilt mycket ändå.

De två poster bland utgifterna som är absolut viktigast för överlevnaden, är ju ändå matkostnaden och bostadskostnaden. Men väldigt många verkar vara mycket mer toleranta för en hög bostadskostnad än för en hög matkostnad. Själv tänker jag snarare tvärtom. Den kostnad som stör mig är att jag lägger så mycket på att bo. Maten kostar nog bara 75% av vad bostaden kostar hos oss. (Då är enklare uteluncher inräknade, men inte restaurangbesök som man kostar på sig för att det är trevligt. Dem räknar jag snarare till nöjeskontot.)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Om jag handlar det jag har lust så hamnar det lätt på 1500 eller till och med mer. Då är kattmaten inkluderad. Jag äter ca 90% ekologiskt och 75% vegetariskt. Med det menar jag att jag äter fisk 1-2 dagar i veckan och enstaka varm korv, vad som helst om jag blir bjuden och någon gång köper lite rökt fårkött, en delikat korv på en gårdbutik eller så. Jag tänker på djuromsorg och tycker inte att det är syndigt att äta kött. Har jag det fattigt så blir det mycket linsgrytor, billiga rotsakssoppor och sån´t och då blir det ju billigare. Hönsen är framförallt hobby och deras ägg blir egentligen dyra pga jag köper ekologiskt hönsfoder. Men många andra hobbyer ger ju inget i grytan, jag får ägg :D
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi handlar för mellan 3-4000/månad för två vuxna. Hade vi hållt oss till vår planerade storhandling hade vi lätt klarat oss på 3000, men ja, det blir ibland inte så.

Jag käkar lunch ute varje dag, för rikskuponger, men det räknar jag inte in i budgeten ovan, så då är det ännu mer.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

snittar nog knappa 2000r/mån. Vissa månader 1200kr, andra 3000kr. Det är till mig själv och jag inkluderar allt som inhandlas i en matbutik.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Ingen koll men det som kostar mest är nog att vi äter lunch ute och jag tror sambon betalar för sina vuxna barn då också iom att de jobbar tillsammans. Vi äter sällan middag och mest te till frukost så jag gissar på runt 4000 inkl barnens lunch.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vårt matkonto (här ingår även hygien och blöjor) är nog ca 7000-7500/månad för två vuxna och en tvååring. Vi äter lunch ute kanske en gång i veckan (ingår inte i summan ovan) och i princip aldrig på kvällarna.

Vi äter väl inte jättelyxigt men det vi är sugna på. Jag har väldigt svårt att äta trist för att spara pengar. Vi skulle kunna äta mycket billigare om vi åt billigt kött och lågprismärken men det vill vi inte, jag tycker det är viktigt att äta bra och fräsch mat. Nästan allt kött och all kyckling vi köper är ekologiskt och det kostar en del.

Några kompisar till oss storhandlar på Coop Konsum som är en väldigt dyr affär men kommer ändå billigt undan pga att de köper det som är på erbjudande typ dansk fläskfilé, lax från Coops billighetsserie osv. Det är inget alternativ för mig.

Så om jag utgår från mina egna matvanor tycker jag inte att ni äter särskilt dyrt.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Är jag hemma själv en månad äter jag för 2000:-, men då är det ingen lyxmat och alltid matlåda. Tycker 2000 är en rätt snål budget för en person, äter mycket mackor på kvällarna för att få ihop det.

Är min man hemma äter vi (inkl viner) för runt 5-6000:- per månad. Med hund ytterligare en 500:- i månaden.

Vi äter i princip aldrig ute, men alltid vin på helgen och bättre kött på helgmiddagarna.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag satsar på att hamna runt 4500 kr varje månad men ibland drar det iväg. Som förra månaden då vi la 5800 kr på mat och hushållsartiklar. Det är mycket för att vara oss. Men så orkade vi inte storhandla så då blev det så.

Djuren har "egna" pengar och räknas inte in där.

Nu har vi precis storhandlat för hela månaden och det gick på 2000 kr. Så vi borde hamna runt 4500 denna månaden för vi veckohandlar för runt 500-700 kr.

Vi är 2 vuxna och barnen är 4 och 6 år.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi är två vuxna och hamnar alltid på ca 2000 kr/mån. Förra månaden var det lite mindre och ibland hamnar det på ett par hundralappar över.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Usch, jag kollade häromdagen och jag kommer upp i samma. På en person. Då är det i o f s hundmat inräknat också (ungefär 1500-2000 kr/månad).

Kanske borde skärpa mig, jag vet att jag kan leva bra på 1000-1500 kr.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Samma här; två vuxna, 2000 kr/mån. Inkluderat städ- och hygienartiklar samt mat och sand till en katt.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

DEt blir en del, vi storhandlar i princip aldrig, äter ute relativt ofta och köper ekologiskt så mycket det går. Men i runda slängar kanske 5000-6000kr/månad. (hygienartiklar medräknat )
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Mellan 1400-1900 beroende på köper oftast storpack med köttfärs och fryser in och liknande. Så behövs det mycket storpack en månad går det åt mer pengar, har jag allting hemma så kan en månad gå på under 1400 kr iochmed att jag bara behöver färskvaror ibland. Denna månad går på 1900 kr men då har jag köpt 2,5 kg köttfärs, rakhyvlar och fyllt upp frysen med fisk och lite smått och gott.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

4000 kr/mån för två vuxna och en 4-åring. Få ingår hygienartiklar. Vi veckoplanerar matinköp och sätter in 4000 kr på matkontot varje månad. Sedan kan det såklart sticka iväg någon enstaka gång om vi har "finmiddag" med gäster.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 457
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 161
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp