Bukefalos 28 år!

Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag bor själv och lägger ungefär 1500 kr på det som går att köpa på ica, alltså inklusive toapapper och alltför många chips- och godispåsar :o Jag äter mycket frukt och grönt men köper inte så ofta dyrt kött, försöker köpa sånt när det är på extrapris. Väljer dock helst närproducerade produkter.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Två vuxna i hushållet, äter för ca 4000:- i månaden.
Handlar alltid efter vad vi är sugna på, och det blir en del hämtmat och restaurangbesök på detta.

Skulle lätt kunna halvera summan om vi åt lagad mat hemma varje dag istället :angel:
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi sätter in 4000 på ett matkonto och det är runt 4000 plus minus en femhundring vi brukar landa på varje månad.

Utemat är ej inräknat. Sker mellan 1-4 ggr/månad.

Två vuxna, ett barn på 15 månader.

Köper rätt mkt ekologiskt, enbart svenskt kött eller allra helst kravkött. Jag är vegetarian, sambon och dottern är inte det. Pengarna går till en viss del hygienartiklar samt till tvättmedel, diskmedel, kattmat till två katter och blöjor.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Om ni får mat som är hyfsat nyttig och som alla i familjen tycker om för den summan, kan jag inte tycka att det är särskilt mycket ändå.

De två poster bland utgifterna som är absolut viktigast för överlevnaden, är ju ändå matkostnaden och bostadskostnaden. Men väldigt många verkar vara mycket mer toleranta för en hög bostadskostnad än för en hög matkostnad. Själv tänker jag snarare tvärtom. Den kostnad som stör mig är att jag lägger så mycket på att bo. Maten kostar nog bara 75% av vad bostaden kostar hos oss. (Då är enklare uteluncher inräknade, men inte restaurangbesök som man kostar på sig för att det är trevligt. Dem räknar jag snarare till nöjeskontot.)

Jo, i och för sig - vi köper i princip aldrig halvfabrikat och jag lagar all mat från grunden. Insåg dock att alla kostnader inte är inräknade i den där summan för oss. Vi får ju Ekolådan varje vecka med grönsaker i och det blir ju en tusenlapp extra bara det och uteluncher osv är inte inräknade utan det är bara de handlingar vi gjort på ex coop och hemköp.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi äter väl inte jättelyxigt men det vi är sugna på. Jag har väldigt svårt att äta trist för att spara pengar. Vi skulle kunna äta mycket billigare om vi åt billigt kött och lågprismärken men det vill vi inte, jag tycker det är viktigt att äta bra och fräsch mat. Nästan allt kött och all kyckling vi köper är ekologiskt och det kostar en del.
.

Jo, vi handlar också det mesta ekologiskt som mjölk och bananer och så - dock inte köttet för det är mer än dubbelt så dyrt. Skulle dock aldrig nedgradera mig till att köpa t ex dansk fläsk och typ euroshopper skit.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Usch, jag kollade häromdagen och jag kommer upp i samma. På en person. Då är det i o f s hundmat inräknat också (ungefär 1500-2000 kr/månad).

Ja, hundmaten ja. Den är inte inräknad i kostnaden. Det tillkommer med typ 1500-2000 hos oss också :nailbiting:
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Det beror på vad du menar med mat. Jag gissar att vi landar på c:a 7000 kr i månaden för oss två vuxna, inklusive allt som köps på en mataffär. I detta ingår då totalt onödiga grejer som maken köper (som coca cola och snus) och några få nödvändiga saker (som russin och mineralvatten) som jag vill ha :)

Insåg att den kostnaden jag redovisade inte bara är mat utan det är allt vi handlat på t ex ICA, coop, hemköp os och då är det ju tvål och toapapper och sånt ibland också. Dock är inte uteluncher och sånt inräknade utan det tillkommer med typ 1500 kr/månad :eek::nailbiting:

Inser att om jag räknar med uteluncherna och Ekolådan som vi får så hamnar vi på helt absurda summor :crazy:
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Som singel låg matkostnaden på runt 1500:- /månad, ibland något över. Inräknat var då även hygien och annat man köper på mataffären, men inte "äta-ute-mat", vilket iofs hände otroligt sällan.

Numera sätter jag och sambon in 4500:- totalt på ett gemensamt konto varje månad. Detta räcker nästan alltid hela månaden och täcker då mat, hämtmat, hygienprylar etc., men också hemförsäkring och andra gemensamma kostnader vi har. Den här månaden har vi bl.a. haft folk hemma på middag, handlat en del vin samt ätit ute ett par gånger extra, då hamnar vi på närmare 6000:- än 4500:-

Vi gillar god mat och jag (som fått snåla rent generellt hela min studenttid för att ha råd med hästen) tycker att det är en befrielse att kunna handla mat utan att ha ångest över varje enskild varas pris, att kunna unna sig sushi en fredagkväll, samt köpa svenskt kött och mer ekologiskt utan att det påverkar hela månadens matbudget...
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Min sambo och jag brukade ligga runt 4500-5000 förut, vi köpte det vi ville Ha, inget snålande.

I nuläget ligger vi runt 7000 på två pers.

Jag började för två månader sedan att utesluta socker(o jag menar ALLT), gluten och mjölkprodukter. I princip äter jag rawfood plus kött. Lever på nötter, fröer, grönsaker, frukt och bär. Köper så mycket som bara går i ekologiska varianter och självklart inget annat än svenskt kött! Skulle aldrig ta i t.ex. Danskt griskött!... O inget av det är billigt!! Hvete vad det är dyrt med frukt o grönt o för att inte talar om vad nötter kostar....

Det blev väldigt dyrt att äta nyttigt och ekologiskt! Men jag mår så otroligt mycket bättre så sålänge vi har råd, så bryr jag mig inte om kostnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Färsk frukt, grönt och nötter blir verkligen snordyrt. De har blivit min lyx som jag unnar mig ibland för såå gott

Har en vännina som är glutenintollerant och de glutenfria produkterna är ingen billig historia heller
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Ärligt talat har jag tappat kollen. Kanske 3000-4000:- för 2 vuxna inklusive blöjor till 2mån-bebis? Jag handlar ju alltid köttet när jag går ner till en speciell ica-butik som än så länge köper in mer kött än det säljs och lägger ofta ut för 50% eller 25% för kort datum som är perfekt att lägga i frysen. Svenskt naturligtvis.

Grönsaker och sånt handlar vi när det behövs eller när det är på extrapris. Det vill man ju inte ha liggandes för länge.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi försöker handla en gång i veckan och planera vad vi ska äta. Vi är fyra vuxna i familjen ("barn" 23 och 18 år som äter mycket...) och har en matkostnad på 5000-6000:- i månaden, då ingår tvätt/städ, toapapper och hygien. Hund och kattmat ingår inte. Vi köper bra mat, grönsaker och frukt efter säsong, ekologiskt ibland, inget halvfabrikat. Kött köper vi svenskt, men inte så ofta då vi mest äter vilt som finns i frysen. Vi köper ytterst sällan alkohol.Vi äter ute 2-5 gånger i månaden, ingår inte i matkostnaden.

Intressant tråd!
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi landar väl på runt 3-3,5 tkr i månaden på två. Då köper vi sällan lyxigare saker än typ frysta laxfiléer och liknande, men främst svenskt kött och mycket ekologiskt.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi ligger på 5000 kronor per månad. Då ingår hygienartiklar, tvättmedel och sånt . Sätter in matpengar på ett kort och handlar på den affären förutom på vintern då jag delar upp dem på två affärer då det är skönare att storhandla och kunna parkera inomhus och slippa parkering med massor av is och snö.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Nån stans mellan 1500-2000:-/månad för 2 personer. Sedan vi slutade med "vitt" (mjöl, mjölk osv) har det gått åt lite mer pengar på mat, men det är det lätt värt! Storhandlar aldrig utan handlar när det fattas nått. Skriver alltid inköpslista och inget annat, i princip, hamnar i korgen :) Handlar dock lite kött, får älgkött från en jägare, så det drar ju ner kostnaderna. Köper varor utifrån säsong, mycket billigare och godare. Matlåda till oss båda nästan varje dag.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

4-6000 för två vuxna och ett barn. Hundmat och hygien mm ej inräknat.
Gillar bra råvaror och dyra skaldjur... Vin har jag inte heller räknat in.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Färsk frukt, grönt och nötter blir verkligen snordyrt. De har blivit min lyx som jag unnar mig ibland för såå gott

Har en vännina som är glutenintollerant och de glutenfria produkterna är ingen billig historia heller

Fast frukt och grönt i säsong är väl inte dyrt? Just nu är t ex färskpotatis och jordgubbar billiga, och squash, aubergine och persikor är på väg in i säsong och ner i pris, i höst kommer äpplen och rotfrukter, osv.

Vet faktiskt inte vart vi landar i matkostnad riktigt, men kanske sex-sjutusen i månaden. Vi är två vuxna och två småbarn, och då är utemat inte medräknad. Det vi spar in på är kött, äter väldigt sällan helt kött annat än fågel och fisk eftersom det är så dyrt, kanske en gång varannan månad. Köper bara svenskt och helst ekologiskt, när det gäller fläsk- och kycklingkött i princip enbart ekologiskt. Försöker annars hålla mig till mat producerad i europa, om det går, men typ avocado och lime köper vi ibland ändå.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

KL

Vi är två personer och brukar hamna på 3000, +- 200.

Då räknar jag inte med uteluncher, restaurangbesök och hämtmat. Vi äter i 90% av fallen hemmalagad mat. Maken äter visserligen mycket lunch ute, på eget initiativ. Det betalar han själv. Jag har i princip alltid matlåda.

Jag köper och planerar och lagar maten vi äter (älskar det!). Och jag ser till att det blir bra kvalitet på maten, till exempel köper jag alltid svenskt kött och så närproducerat som möjligt. Förhåller mig till säsongsvaror och håller koll på extrapriser osv (matpriskollen saves the day!). Däremot är jag värdelös på att storhandla, utan handlar ungefär 2 gånger i veckan.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi lägger mellan 4-5000:-/månad (hygien och städartiklar inräknat) 2vuxna i hushållet. Ibland lägger vi något mer beroende på om det är nån högtid och vi bjudit hem mkt gäster. Förut låg vi på ca 3000:-/månad men nu har jag börjat baka mycket mer och vi äter lite "finare" mat ofta. Gillar att pyssla till det och då ökar kostnaden:)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

7-10 000 på två personer i rena matkostnader, restaurangbesök inkluderade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 505
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 285
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp