Bukefalos 28 år!

Hur tränar du din vovve?

Sv: Hur tränar du din vovve?

Hmm.......jag är ju av helt annan åsikt. Det skall varken hållas hårt eller tuggas på en apport.....

Har fortfarande frossa...........;)
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Apporten skall inte hållas hårdare än att hunden har kvar apporten i munnen och apporten skall inte få en skråma!:D
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Oftast om hunden får något större i munnen som en dummie eller en fågel så tuggas det ingenting och det är sällan greppet är löst då heller. Är det en levande fågel som bara är vingad så håller de ju så hårt att pippin blir kvar i munnen tills man ber dem släppa.

Min hund kan bära 4 kg tungapport och okokt spagetti. Det är en bra retrievermun det.

Jag är inte helt emot att kampa med en retriever. Men jag vill först ha apporteringsarbetet inlärt. Jag vill inte att hunden ska komma in med förväntan om att vi ska kampa om saker och ting. Jag vill att hunden ska komma in och erbjuda mig det den har i munnen. Har man en såda hund som fullkomligt jagar en för att få lämna av så förstår man vitsen och tjusningen med det. Belöningen ska vara att få lämna av, inte att få en belöning efteråt. Om jag lyckade förklara det där begripligt?
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag tränar min hund varje dag!
Minst 1h fysträning, hatar omusklade hundar! räkstjärtar...
Sedan försöker jag variera mig så mkt som möjligt när det gäller hjärnaktiviteten eftersom hunden jag har inte har tillräckligt med motor. Men en typisk dag ser ut som så att det är hund från kl 07.00 på morgonen tills kl 23.00 på kvällen!
För att komma någon stanns gäller det att ligga i :smirk:
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag tränar min hund varje dag!
Minst 1h fysträning, hatar omusklade hundar! räkstjärtar...
Sedan försöker jag variera mig så mkt som möjligt när det gäller hjärnaktiviteten eftersom hunden jag har inte har tillräckligt med motor. Men en typisk dag ser ut som så att det är hund från kl 07.00 på morgonen tills kl 23.00 på kvällen!
För att komma någon stanns gäller det att ligga i :smirk:

hahahah räkstjärt är nåt dom födds till knappast nåt du kan träna bort på en hund.
Sen om du kör 16 timmar om dagen så lär du köra slut på din hund och inte ens komma ut på en appelplan.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Haha ojsan, knappade på en öm punkt?
Njae med mitt räkstjärts uttalande menade jag hundar som saknar bakbensmuskler :rofl:

Och mitt mål med denna hunden är inte appellen på något vis!
Alldeles för tråkig hund att köra med, men för den sakens skull kan jag inte låta henne bara slöa hemma. Och sedan är det faktiskt så att vi tränar inte alltid, hon är alltid med mig. Hon är alltid med mig på skolan, men det är inte alltid vi har hund!
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Haha ojsan, knappade på en öm punkt?
Njae med mitt räkstjärts uttalande menade jag hundar som saknar bakbensmuskler :rofl:

Vadå öm punkt? Menar du att jääkäri skulle vara räkstjärt eller vad?
Då kan du ta en titt i hans stamtavla så lär du se rätt omgående att så är inte fallet. Sen räkstjärt så menas det att Schäferns kors sluttar inte att hunden är omusklad bak.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Haha nejdå det syns faktiskt att han inte är en exteriör Schäfer :rofl:
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag tränar mycket allmänlydnad med alla mina hundar några gånger/vecka. Nu för tiden har jag inget direkt schema, som jag hade tidigare.

*Inkallning
*Sitt
*Ligg
*Stå
*Koppelgående
*Stanna
*Fritt följ
*Spår
*Skottfasthet
*Framför
*Bakom
*Motion förekommer ju en hel del också

BC:n har ju utöver allmänlydnaden även

*Höger
*Vänster
*Framåt
*Sakta
*Hämta
*Stopp
*Bakom

På fjärrdirigering.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Just nu består träningen av jakt, jakt och åter jakt med tillhörande moment, så det blir ju en hel del träning av dirrigering, vänta, stanna, sitt, inkallning, ej förfölja vilt, apport mm..........förutom då all motion som det samtidigt blir :D

Lågsäsong så har jag inget speciellt schema utan kör lite det jag känner vi behöver bibehålla extra mycket. Vi kör förutom motion en hel del "lydnad på långt avstånd" iom att det är det som gäller under jakten.

Och sådana saker som stanna, sitt, apport, ej förfölja vilt fokuseras det mycket på!

Grunddressyren sitter där så nu "finslipar vi diamanten":D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 390
Senast: Nota
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp