Bukefalos 28 år!

Ida kämpar för rättvisa efter bristande eftervård

Trots tydliga signaler och flertalet försök att få hjälp från veterinären drabbades Nässlan av livshotande komplikationer till följd av bristande eftervård efter en operation. Nu har Ida anmält kliniken till ARN i hopp om att få en återbetalning.
 
Jag vet inte riktigt hur man agerar under med upptäckter som görs när hästen redan öppnats, men den borde uppenbarligen skickats vidare direkt när op var färdig eftersom ingreppet blev större och svårare än planerat. Att dom sedan inte ens vill titta på hästen trots alla problem som uppstår är ju väldigt märkligt.
Jag har antagit att om man öppnar och märker att något är större än vad man trott tidigare och kräver större eftervård än vad man kan hjälpa med så stänger man om så gott man kan, dvs man fortsätter inte. Utan skickar genast patienten till en bättre utrustad klinik för fortsatt operation där.

För jag antar också att den mottagande kliniken som kommer att ställa upp med eftervård vill helst ha veterinären som utfört operationen på sin klinik, så att de vet vad som har gjorts och vad som hänt. Annars kan man ju lätt anklaga dem för något om något händer efteråt, när det kanske var veterinären på en annan klinik som gjorde operationen. Lätt att peka finger och så är det för djurets bästa också att ha ansvarig veterinär på plats.

Men jag gissar att det är mycket lättare med smådjur som man kan transportera sövda etc. Hästar blir ju såklart mycket svårare, man behöver se till att hästen klarar sig stående(?) hela vägen till den andra kliniken på ett annat sätt.

Jag tänker också att när man väl förberett och öppnat hästen så känner man att man vill göra sitt bästa där och då så att hästen och ägaren slipper alltet igen, och så rullar det bara på när man upptäcker mer och mer efterhand tills man har ingen återvändo utan man måste göra färdigt operationen.
Så det krävs nog sin veterinär att kunna noga förbereda, se över allt när man tagit de första stegen i operationen och ändå kunna säga "nej, detta är för komplicerat för oss, vi får avbryta". Oavsett hur ledsen ägaren (dvs den som betalar) blir över nyheten.
 
Jag har antagit att om man öppnar och märker att något är större än vad man trott tidigare och kräver större eftervård än vad man kan hjälpa med så stänger man om så gott man kan, dvs man fortsätter inte. Utan skickar genast patienten till en bättre utrustad klinik för fortsatt operation där.

För jag antar också att den mottagande kliniken som kommer att ställa upp med eftervård vill helst ha veterinären som utfört operationen på sin klinik, så att de vet vad som har gjorts och vad som hänt. Annars kan man ju lätt anklaga dem för något om något händer efteråt, när det kanske var veterinären på en annan klinik som gjorde operationen. Lätt att peka finger och så är det för djurets bästa också att ha ansvarig veterinär på plats.

Men jag gissar att det är mycket lättare med smådjur som man kan transportera sövda etc. Hästar blir ju såklart mycket svårare, man behöver se till att hästen klarar sig stående(?) hela vägen till den andra kliniken på ett annat sätt.

Jag tänker också att när man väl förberett och öppnat hästen så känner man att man vill göra sitt bästa där och då så att hästen och ägaren slipper alltet igen, och så rullar det bara på när man upptäcker mer och mer efterhand tills man har ingen återvändo utan man måste göra färdigt operationen.
Så det krävs nog sin veterinär att kunna noga förbereda, se över allt när man tagit de första stegen i operationen och ändå kunna säga "nej, detta är för komplicerat för oss, vi får avbryta". Oavsett hur ledsen ägaren (dvs den som betalar) blir över nyheten.
Eller också håller man sig till artroskopier, kastrationer och liknande när man inte har möjlighet till stationärvård.
 
Jag har antagit att om man öppnar och märker att något är större än vad man trott tidigare och kräver större eftervård än vad man kan hjälpa med så stänger man om så gott man kan, dvs man fortsätter inte. Utan skickar genast patienten till en bättre utrustad klinik för fortsatt operation där.

För jag antar också att den mottagande kliniken som kommer att ställa upp med eftervård vill helst ha veterinären som utfört operationen på sin klinik, så att de vet vad som har gjorts och vad som hänt. Annars kan man ju lätt anklaga dem för något om något händer efteråt, när det kanske var veterinären på en annan klinik som gjorde operationen. Lätt att peka finger och så är det för djurets bästa också att ha ansvarig veterinär på plats.

Men jag gissar att det är mycket lättare med smådjur som man kan transportera sövda etc. Hästar blir ju såklart mycket svårare, man behöver se till att hästen klarar sig stående(?) hela vägen till den andra kliniken på ett annat sätt.

Jag tänker också att när man väl förberett och öppnat hästen så känner man att man vill göra sitt bästa där och då så att hästen och ägaren slipper alltet igen, och så rullar det bara på när man upptäcker mer och mer efterhand tills man har ingen återvändo utan man måste göra färdigt operationen.
Så det krävs nog sin veterinär att kunna noga förbereda, se över allt när man tagit de första stegen i operationen och ändå kunna säga "nej, detta är för komplicerat för oss, vi får avbryta". Oavsett hur ledsen ägaren (dvs den som betalar) blir över nyheten.
Ja undrar hur ofta det händer att de backar och skickar vidare om de väl påbörjat op alternativt skickar vidare direkt efter.
 
Jag har antagit att om man öppnar och märker att något är större än vad man trott tidigare och kräver större eftervård än vad man kan hjälpa med så stänger man om så gott man kan, dvs man fortsätter inte. Utan skickar genast patienten till en bättre utrustad klinik för fortsatt operation där.

För jag antar också att den mottagande kliniken som kommer att ställa upp med eftervård vill helst ha veterinären som utfört operationen på sin klinik, så att de vet vad som har gjorts och vad som hänt. Annars kan man ju lätt anklaga dem för något om något händer efteråt, när det kanske var veterinären på en annan klinik som gjorde operationen. Lätt att peka finger och så är det för djurets bästa också att ha ansvarig veterinär på plats.

Men jag gissar att det är mycket lättare med smådjur som man kan transportera sövda etc. Hästar blir ju såklart mycket svårare, man behöver se till att hästen klarar sig stående(?) hela vägen till den andra kliniken på ett annat sätt.

Jag tänker också att när man väl förberett och öppnat hästen så känner man att man vill göra sitt bästa där och då så att hästen och ägaren slipper alltet igen, och så rullar det bara på när man upptäcker mer och mer efterhand tills man har ingen återvändo utan man måste göra färdigt operationen.
Så det krävs nog sin veterinär att kunna noga förbereda, se över allt när man tagit de första stegen i operationen och ändå kunna säga "nej, detta är för komplicerat för oss, vi får avbryta". Oavsett hur ledsen ägaren (dvs den som betalar) blir över nyheten.
Obs, inga smådjur transporteras sövda heller. Finns ingen möjlighet att göra det på ett säkert sätt utan någon typ av fullt utrustad ambulans, vilket inte finns.
 
Obs, inga smådjur transporteras sövda heller. Finns ingen möjlighet att göra det på ett säkert sätt utan någon typ av fullt utrustad ambulans, vilket inte finns.
Ah, ja det förstås, men sederade/med lugnande kanske?

Låter resten vettigt annars? Det var bara en hypotes från min sida då jag har ingen insyn i den verksamheten.
 
Senast ändrad:
Ja undrar hur ofta det händer att de backar och skickar vidare om de väl påbörjat op alternativt skickar vidare direkt efter.
Jag skulle tro att det är lättare att direkt skicka vidare till större kliniker, som genom remitter. Det sker väl ganska ofta. (Edit: Läste om och såg nu att jag missuppfattade dig, bortse från ovan, sorry 😅)

Att göra det när man väl påbörjat operationen är ju ett allvarligt beslut som man får överväga konsekvenserna av, för eller emot. Jag är varken veterinär eller har erfarenhet av den världen men jag skulle hoppas på att om man blir fundersam så kontaktar man någon av de större kliniker som ligger närmast, både för att kanske diskutera med en annan veterinär eller varna för att man råkat på en komplikation under en operation som kan behöva hänvisas vidare till dem.

För jag skulle iallafall anta att en komplikation under en operation (tex att den blivit större än vad man hade räknat med) gör att man vill hålla koll på djuret längre/mera noggrant än vad man hade räknat med från början, uppenbarligen inte vad man kände i detta fall :grin:

Har dock tyvärr inga svar på hur ofta det sker, har ingen kännedom om sånt. Men förhoppningsvis sker det inte så ofta pga man förbereder sig noga och avgör i förväg vad man kan göra.
 
Senast ändrad:
Ah, ja det förstås, men sederade/med lugnande kanske?

Låter resten vettigt annars? Det var bara en hypotes från min sida då jag har ingen insyn i den verksamheten.
Nej inte det heller, eftersom det inte finns möjlighet till övervakning osv. Sen är det en ansvarsfråga också, vem är ansvarig om något händer under transporten? Djurägaren (som är där men inte har utbildning) eller den som sederade djuret (som inte är där men har utbildning).
Om ett djur opereras på ett ställe och behöver flyttas till ett annat så väcker man djuret emellan.
 
Nej inte det heller, eftersom det inte finns möjlighet till övervakning osv. Sen är det en ansvarsfråga också, vem är ansvarig om något händer under transporten? Djurägaren (som är där men inte har utbildning) eller den som sederade djuret (som inte är där men har utbildning).
Om ett djur opereras på ett ställe och behöver flyttas till ett annat så väcker man djuret emellan.
Makes sense! Då är det väl bara smärtstillande som man får använda, och ev viss lugnande som inte är sedering (om djuret blir orolig tänker jag).

Jag hoppas verkligen att det sker sällan, måste vara otroligt jobbigt som ägare att i såna fall köra sitt nyopererade djur till en annan klinik :( Jag skulle vara jätte orolig!
 
Makes sense! Då är det väl bara smärtstillande som man får använda, och ev viss lugnande som inte är sedering (om djuret blir orolig tänker jag).

Jag hoppas verkligen att det sker sällan, måste vara otroligt jobbigt som ägare att i såna fall köra sitt nyopererade djur till en annan klinik :( Jag skulle vara jätte orolig!
Jag har jobbat kliniskt i många år och har aldrig hör talas om att det hänt, så det är ju ytterst sällan.
 
Fast hon har redan fått rätt där och i ARN
Nja rätt och rätt skulle jag inte vilja påstå faktiskt. ARN är inget man måste följa, deras åsikter är ”bara” rekommendation och ansvarsnämnden tyckte hästen skulle haft eftervård 1-2 dagar men tyckte inte att P hade anledning att få en varning eller erinran. Hästägaren överklagade detta hos förvaltningsrätten men det avslogs så jag undrar vad du menar med att hon fick rätt hos ansvarsnämnden?

Jag tänker typ att få rätt hos ansvarsnämnden skulle iaf i mitt tycke vara att tex veterinären får just en varning eller erinan för att det bedömts att veterinären har gjort fel.
Kliniken har aldrig (vad jag vet) haft så hästarna kan stå kvar och detta vet man när man opererar där. Veterinärerna som remitterar brukar låta en välja var i Skåne man vill operera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 383
Senast: Sasse
·
Hundhälsa I förra veckan drabbades min ena sheltie av shetliehäl. Efter veterinärbesöket bokades operation in först om tre veckor. Efter lite...
Svar
18
· Visningar
3 930
Senast: russinbulle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 514
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp